Kies op maat

Inloggen Menu

Ouderschap, opvoeding en preventie

Ouders zijn net mensen: ze zijn (te) jong, (te) oud, rijk of arm. Ze doen aardig, saai, druk, vervelend, opgewekt, voelen zich soms depressief, standvastig, in paniek of van alles wat. Ouders zijn autochtoon, allochtoon, alleenstaand, samenwonend, getrouwd of gescheiden. Dan zijn er ook nog stief-, adoptie-, pleeg- en ‘gewone’ ouders. Maar wat is eigenlijk een ‘gewone’ ouder? Ouders zijn overal en als we ze tegenkomen zijn ze vaak helemaal niet bezig met opvoeden. Bijvoorbeeld omdat ze aan het werk zijn, in het ziekenhuis liggen, boodschappen doen of in de gevangenis verblijven. Ouderschap is een ‘mixed bag’ (Van der Pas, 2008) van mentale en praktische bezigheden die worden uitgevoerd in allerlei omstandigheden. 

 

Als professional ontmoet je regelmatig ouders. Die ontmoeting verloopt niet altijd gemakkelijk. Als je wilt leren hoe je kunt bouwen aan een sterke alliantie met ouders dan is de Minor OOP echt iets voor jou! 

Een krachtige werkalliantie met ouders is de beste manier om het welzijn van hun kinderen te waarborgen. 

Leerdoelen

In de minor OOP leer over wat ouderschap doet met ouders, 24 uur per dag en voor de rest van hun leven. De minor leert je ook hoe je ouders begeleidt in dat intensieve proces met hun kinderen en met hun (ex)partner. Het leert je oog te krijgen voor de processen die ouders en kinderen beschermen tegen de invloed van soms stressvolle omstandigheden. 

Je oefent de vaardigheden en attitude die helpen om professioneel naast ouders te staan en oudergerichte opvoedingsondersteuning te geven. 

Samen met medestudenten organiseer je colleges waarin jullie ouders en professionals aan het woord laten over allerlei thema’s die gerelateerd zijn aan ouderschap. Ook krijg je zicht op het werkveld. 

Tot slot sta je uitgebreid stil bij je eigen beelden bij “ouders” en ontdek je hoe die beelden invloed hebben op je gedrag. 

Ingangseisen

Studenten Sociaal Werk, Pedagogiek, Pabo, Vaktherapie, Toegepaste psychologie, Verpleegkunde en Sociaal juridische dienstverlening. 

Literatuur

Ehlers, S. & M. Kuipers (2016). Methodiek Oudergericht Pedagogisch Adviseren. Amsterdam: SWP. 

Gravesteijn, C. & M. Aartsma (2015). Meer dan opvoeden. Bussum: Coutinho. 

Mol, J. (2021). Stiefvadergezinnen. Hoe ze functioneren en waarom ze zo functioneren. Amsterdam: SWP. 

Pas, A. van der (2013). Handboek Methodische Ouderbegeleiding deel 3. Opvoeden nader verklaard. Amsterdam: SWP. 

Rooster

12 uur / week 

Toetsing

  • Schriftelijk (cijfer) 
  • Demonstraties-presentatie (cijfer) 
  • Opdrachten (cijfer)