Kies op maat

Inloggen Menu

Sportmanagement 2

Wil jij je ontwikkelen tot een allround sportmanager met verstand van marketing, sponsoring en outdoorsportmanagement? In deel 2 van de minor Sportmanagement leer je de marketingprincipes in de sportbusiness kennen en toepassen. Je verdiept je in de drijfveren van sponsoren en berekent de waarde van sponsorcontracten. En je ontdekt hoe je belevenissen in de sport succesvol aanbiedt.

  • Analyseer de marketingstrategie van sportsponsoren.
  • Oefen met onderhandelingenstechnieken in een casus over sponsoring.
  • Ervaar de outdoorsport tijdens een week in Sauerland.

Inhoud van de minor
Bij strategische sportmarketing gaan je de marketingstrategie van sportbedrijven analyseren. Sportsponsoring is een onderhandelingscasus: je representeert PSV in onderhandeling met Tesla om deze autofabrikant als hoofdsponsor aan PSV te binden. Voor outdoor sport management ga je in Nederland outdoor sport activiteiten ontwikkelen en uitvoeren. De minor wordt afgesloten met een outdoor sportweek in het Sauerland. 

Leerdoelen

Opzet van de minor
Tijdens dit moduul wordt er gebruik gemaakt van praktijkopdrachten, case studies en onderhandelingsgesprekken. Er bestaat een directe link tussen de literatuur en de sportpraktijk.

Leerdoelen

  1. Deze competenties leiden tot de volgende moduuldoelstellingen voor de operationele sportmanager en de strategische sportmanager. 
  2. De (operationeel) sportmanager, managet de bedrijfsvoering van de sportorganisatie
  3. De (operationeel) sportmanager, ontwikkelt en positioneert het sport en bewegingsprogramma, 
  4. De operationeel sportmanager, beheert en onderhoudt de sportaccommodatie en sportfaciliteiten
  5. De operationeel sportmanager, beheert de financiën, de sportmanager, beheert en genereert de financiën. 
  6. De operationeel sportmanager, geeft input en adviseert t.a.v. beleid voor de sportorganisatie, De sportmanager, ontwikkelt en adviseert t.a.v. strategie en beleid voor de sportorganisatie. 
  7. De sportmanager, ontwikkelt en positioneert het sport en bewegingsprogramma
  8. De sportmanager verkoopt met succes het sport- en bewegingsaanbod aan de consument 
  9. De sportmanager weet particuliere sponsors en publieke/private subsidiebronnen aan de organisatie te binden 
  10. De sportmanager positioneert de sportorganisatie en/of de sport en bewegen accommodatie goed in de markt 

Ingangseisen

  • Toelatingseis; voldoende afronding en professionele houding tijdens sportmanagement 1.  

Literatuur

  • Parks, J.B, Quaterman, J. (2002). Contemporary sport management. Champaign: Human Kinetics
  • Swarbrooke, J., Beard, C., Leckie, S., & Pomfret, G. (2003). Adventure Tourism, The new frontier. Oxford: Elsevier Science.
  • Westerbeek, The Strategic Sport marketing Planning Process  

Rooster

Maandag - Vrijdag

Toetsing

  • Organisatie outdoor sports – groepswerk 
  • Presentatie strategische sportmarketing 
  • Sponsor onderhandelingen

Aanvullende informatie

  • Buitensport week in Sauerland/Ardennen of Nederland, ondernemerschap, bedrijfseconomie, programma planning en vormgeving, risicomanagement en crisismanagement.  
  • Kosten ongeveer €250,-
  • Optioneel bezoek aan Roland Garros.
  • Onderhandelingen sponsorcase  

  • Voor studenten Leisure & Events Management geldt dat het mogelijk is af te studeren in Sportmanagement. Dit is het geval wanneer de twee sportmanagement modulen worden behaald en wanneer er een stage in de sportsector wordt gelopen.