Kies op maat

Inloggen Menu

Marketing en Communicatie

Een goed merk heeft vaak een goed verhaal. Denk je aan Apple, dan denk je al snel aan het verhaal van Steve Jobs die Apple op 20-jarige leeftijd startte in een kleine garage en vol passie aan allerlei innovaties werkte totdat hij pas jaren later succesvol werd. Wat onderscheidt een bedrijf van andere bedrijven?

Je gaat individueel aan de slag met een praktijkopdracht op het gebied van identiteit en imago voor een bedrijf naar keuze. Je analyseert het bedrijf van de opdrachtgever en geeft adviezen. Ook werk je een verhaal (storytelling) uit (inclusief communicatiemiddelen).

Daarna ga je in een groep aan de slag met een opdracht op het gebied van marketingcommunicatie voor een echte opdrachtgever. Deze periode staat scrummen centraal. Dit resulteert in een transmediaal marketingcommunicatieplan met een uitgewerkt creatief concept en bijbehorende middelen. Het is belangrijk dat de opdrachtgever een goed beeld van de adviezen krijgt, dus je gaat echte communicatiemiddelen uitwerken.

Samenwerken en kennisdelen staan centraal. Tijdens de bijeenkomsten is er naast kennisoverdracht ook ruimte voor intervisie over het project waar je voor de opdrachtgever aan werkt. Er komen ook wekelijks gastsprekers langs.

https://vimeo.com/152402756

Leerdoelen

Marketing-communicatie

  1. Vormgeven en aangaan van de dialoog met stakeholders.
  2. Ontwikkelen van de positionering en merkstrategie van een organisatie
  3. Beheersen van het communicatieproces in termen van strategie, doelgroep, positionering, briefing, concept, productie, traffic en media.
  4. Rapporteren en verantwoorden van de resultaten van de analyse, inclusief verantwoorden van de aanpak en geven van een advies over het vervolgtraject.
  5. Sociale en communicatieve competentie
  6. Zelfsturende competentie

Aanvullende informatie

Er vindt een excursie plaats: "Trendwatching in het buitenland". De kosten hiervan zijn voor eigen rekening. De bestemming is wisselend (eerdere bestemmingen waren Londen, Praag en Berlijn).

Ingangseisen

Enige kennis van onderzoek en communicatie is gewenst. Affiniteit met en het zelf gebruikmaken van online media is een vereiste. Wie twijfelt over het instapniveau, kan gerust contact opnemen.

Creativiteit, imago, storytelling en concept denken staan centraal.

Toetsing

Pitch

Communicatieplan

Onderzoeksrapport

Whitepaper

Literatuur

Verplicht

Boonstra, R. (2015). Transmedia Storytelling, 1e druk. Boom Lemma
ISBN: 9789462364301

 

Van der Grinten, J. (2010). Mind the gap, 2e druk. Boom Lemma Uitgevers ISBN: 9789059316058

Rooster

Drie dagen per week: maandag (hele dag), dinsdag (hele dag) en donderdag (hele dag) tussen 9 en 17