Kies op maat

Inloggen Menu

Online Journeys – Data Edition

Online communicatiespecialisten zijn gewild! Bedrijven smachten naar strakke content en succesvolle campagnes. Maar hoe krijg je dit voor elkaar in een speelveld dat áltijd verandert? Je leert het bij de minor Online Journeys. Je ontdekt hoe de online klantreis in elkaar zit en hoe je een krachtige online strategie opstelt. Je maakt online content, leert hoe je data inzet om die content nóg beter te maken en hoe jij jezelf met deze skills op de kaart zet. Na afloop weten organisaties jou te vinden als ze op zoek zijn naar een online expert!

  • Werk aan je eigen profilering: podcastexpert, YouTubeheld, datatovenaar of noem maar op
  • Creëer en analyseer online content voor echte opdrachtgevers
  • Breng de online klantreis van jouw doelgroep in kaart

Leerdoelen

Inhoud van de minor
  • Online Gesprekspartner
    Wat voor type online professional wil jij zijn en hoe stap jij een adviesgesprek in? De route naar het antwoord hierop stippel jezelf uit. Je doet nieuwe kennis op en behaalt erkende certificaten. Je past deze verse kennis direct toe, voor jezelf of opdrachtgevers die je zelf kiest. Persoonlijk leiderschap dus!
  • Online Strategie & Creatie
    Je gaat aan de slag met een online communicatievraagstuk (lees: uitdaging!) voor een echte opdrachtgever, zoals @lc.now. Van strategie tot concept, en van contentcreatie tot het slim inzetten van data: hier komt het allemaal samen.
  • Online Onderzoek
    Je verdiept je in verschillende vormen van online-mediaonderzoek en trendwatching, werkt aan je analytisch vermogen en leert werken met online data tools. Daarnaast leer je hoe je data op een aantrekkelijke manier presenteert. Want geef toe, niemand wordt blij van ellenlange Excelsheets.
  • Customer Journey
    Hoe ervaren consumenten de online klantreis? En hoe doorlopen zij een zogeheten funnel? Bij dit vak breng je het in kaart en geef je advies om het nog beter te doen.
  • Data & Ethiek
    Online wordt er óntzettend veel data verzameld, verkocht, bewaard en gebruikt. Maar wat is de impact hiervan? Hoever wil je, moet je, kun je en mag je hiermee gaan als organisatie? En wat zeg je erover tegen je klanten, afnemers en andere vaste contacten? Bij dit vak formuleer je een kritische mening over de impact van (data)technologie op ethische en maatschappelijke vraagstukken.
Opzet van de minor

Samen met je medestudenten vorm je een (online) community. Je ziet elkaar op school, online en op de werkvloer van jouw opdrachtgever. Je werkt veel samen met medestudenten, docenten en opdrachtgevers. Zo ontwikkel je je tot een online (data)communicatieprofessional, die het gesprek met andere professionals vol vertrouwen aangaat.

Ingangseisen

Doelgroep

De minor wordt aangeboden door de bachelor Communicatie. De inhoud sluit goed aan bij opleidingen als Communicatie & Multimedia Design, Commerciële Economie, Creative Business, Leisure & Event Management, Bedrijfskunde en HRM. Online communicatie is van groot belang voor steeds meer vakgebieden. Studenten van andere opleidingen zijn daarom altijd welkom om ons vakgebied en onze blik verder te verrijken. Enige affiniteit met online media is wel waardevol en belangrijk om de minor succesvol af te ronden.

Literatuur

Literatuur die wordt gebruikt:

  • Basisboek Customer Journey | Stephan van Slooten, Berry Veldhoen, Wilfred Achthoven, Joep van Rensch, Bart van Ratingen(red.) |2018 | Druk: 1 | Noordhoff Uitgevers
  • Basisboek Digital Analytcis | Danny Oosterveer | Druk: 1 | 2018 | Noordhoff Uitgevers
  • Creativiteit in Communicatie | Jong, Marijn de | Noordhoff Uitgevers | 2017 | Druk: 1
  • Licentie online tools aanschaffen ca €50,00. Nadere informatie volgt!
  • Handboek Online Redactie | Geert Poort en Corona de Wert | Van Duuren Management | 1e druk | 2019

Rooster

Minor draait in semester 2 en is een combinatie van online en offline onderwijs. Lessen worden over 3-4 dagen gepland.

Toetsing

Binnen de minor wordt gewerkt met online portfolio’s, schriftelijke toetsen, een betoogopdracht en een mondeling assessment. Tussentijdse evaluaties en presentaties aan het werkveld horen er ook bij.