Kies op maat

Inloggen Menu

Passend onderwijs (deeltijd/FO)

In 2014 is Passend Onderwijs ingevoerd in Nederland. Scholen zijn samen verantwoordelijk om te zorgen dat leerlingen onderwijs en begeleiding krijgen die past bij hun ondersteuningsbehoefte. Onderwijs dat hen uitdaagt, past bij hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Verwacht wordt dat scholen extra ondersteuning bieden aan leerlingen met een beperking, leer- en gedragsproblemen, een ontwikkelingsstoornis of psychosociale problemen, maar ook aan leerlingen die hoogbegaafd zijn. Hoe kun je als docent extra ondersteuning bieden in de klas en bij stage/BPV? Hoe kun je leerlingen begeleiden bij het ontwikkelen van leerstrategieën, sociaal gedrag en hen voorbereiden op stage en werk? Welke visie en beleid hebben scholen op het gebied van passend onderwijs en welke ondersteuning bieden scholen aan leerlingen èn aan leraren? Hoe wordt er samengewerkt met gemeenten en zorgprofessionals? Tenslotte blikken we vooruit naar de toekomst: steeds inclusiever onderwijs?

Leerdoelen

Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten gaan we een professionele dialoog voeren over allerlei aspecten van passend onderwijs, zoals basis en extra ondersteuning, handelingsgericht werken en werken met groepsplannen, samenwerking met gemeenten en (jeugd-)hulp, inclusief onderwijs. Je gaat onderwijs ontwerpen waardoor leerlingen leerstrategieën of sociale competenties ontwikkelen of om leerlingen voor te bereiden op stage en werk. Je leert om binnen je onderwijs en begeleiding te differentiëren en zo rekening te houden met de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Tenslotte leer je om een individuele leerling te begeleiden waarbij je gebruik maakt van oplossingsgericht werken en motiverende gespreksvoering. Door intervisiebijeenkomsten krijg je meer inzicht in je eigen rol en handelen als leercoach.

Ingangseisen

Deeltijdstudenten (FO) van de pabo en tweedegraads lerarenopleidingen. De minor bouwt voort op de module pedagogiek en enige stage/werkervaring met lesgeven in het onderwijs.

Toetsing

Portfolio met beroepsproducten.

Aanvullende informatie

Wekelijkse online-bijeenkomsten op dinsdagmiddag gedurende een semester. Inhoud bijeenkomsten:

a) Professionele dialoog over allerlei aspecten van passend onderwijs. Ter voorbereiding op de bijeenkomsten wordt verwacht dat je literatuur bestudeert en/of video's bekijkt. b) b) Aan de slag in leergroepen met het ontwikkelen van beroepsproducten. Coaching leergroepen door de docent c) Intervisie met als doel meer inzicht krijgen in je eigen rol en handelen als leercoach. Verwacht wordt dat je actief deelneemt aan deze bijeenkomsten. Naast deze bijeenkomsten ga je zelfstandig aan de slag met het bestuderen van literatuur en in de beroepspraktijk (stage/werk).