Kies op maat

Inloggen Menu

Samen werken aan de toekomstbestendige stad

Ben jij er klaar voor om uit je comfortzone te stappen?
Wil jij de handen ineenslaan met studenten, docenten, lectoren en stakeholders om samen te werken aan échte maatschappelijke vraagstukken?
Dan is de minor Samen werken aan de toekomstbestendige stad de perfecte uitdaging voor jou. In deze minor zullen we je voorbereiden op de toekomst door je te leren over opleidingsgrenzen heen te denken en transdisciplinair samen te werken. Zodat jij straks in staat bent om mee te werken aan de transitie naar de toekomstbestendige stad.

In deze minor werk jij aan projecten die steden gezonder, aantrekkelijker, socialer en veerkrachtiger maken met meer biodiversiteit. Dit doe je niet alleen; je werkt in een leerteam met studenten van andere opleidingen aan een maatschappelijk vraagstuk, aan een echte case uit de praktijk. Denk aan uitdagingen op het gebied van klimaatadaptatie, circulaire economie, gezonde leefomgeving, burgerparticipatie en energietransitie.  

Voor wie is deze minor interessant?
Alle studenten die hun kennis en ervaring willen inbrengen en:

  • grote maatschappelijke vraagstukken willen aanpakken
  • nieuwsgierig zijn naar de kennis en belevingswereld van andere vakgebieden
  • uit hun comfort zone durven te stappen
  • willen samenwerken met studenten van andere opleidingen

Als jij dit bent, ben jij de perfecte kandidaat voor deze minor!

Bijvoorbeeld:

  • Studenten met vanuit opleidingen op het gebied van techniek, welzijn, communicatie, economie, gezondheid, groen of landschap of …...
  • Studenten met interesse in de leefomgeving en samenleving

Wat maakt dit programma uniek?
Je leert in deze minor expertise vanuit andere disciplines interpreteren, verbinden en integreren met jouw eigen kennis en vaardigheden. Daarbij leer je ook om je eigen expertise over te brengen zodat je medestudenten begrijpen wat jouw ‘vak’ inhoudt. Je leert om vanuit verschillende invalshoeken vraagstukken te benaderen, open te staan voor andere meningen, nieuwe kennis en methodieken toe te passen en over grenzen heen te kijken. Dat vraagt om een onderzoekende houding waarbij nieuwsgierigheid, kritisch denken en creativiteit belangrijk zijn.

Bij deze minor zijn docenten, onderzoekers en lectoren vanuit verschillende domeinen van Inholland betrokken, ieder vanuit een eigen discipline en perspectief. Je leert van elkaar, van coaches, onderzoekers en lectoren én van stakeholders in het werkveld om gezamenlijk aan vraagstukken te werken, zodat we de stad toekomstbestendig maken. 

Om deze minor te kunnen volgen, heb je geen specifieke voorkennis nodig. Je levert namelijk vanuit je eigen expertise een bijdrage aan jullie vraagstuk.

Wat ga je doen?
Met studenten vanuit meerdere opleidingen en domeinen werk je 20 weken samen in een leerteam aan een complex vraagstuk, de casus waarbij oplossingsrichtingen ontstaan die je niet had kunnen maken met studenten vanuit je eigen opleiding.  

Je brengt je eigen deskundigheid in en leert perspectieven uit andere disciplines te begrijpen én benutten. Met jouw team werk je aan beroepsproducten. Jullie kiezen zelf welke methodieken jullie toepassen. Hoe jullie eindproduct er uiteindelijk uitziet, hangt af van de casus. Je werkt bijvoorbeeld aan scenario’s, oplossingsrichtingen, prototypes, een advies, een video of infographic.  

Je leerteam wordt begeleid en gecoacht door leercoaches vanuit verschillende disciplines, door onderzoekers, lectoren en door experts uit het werkveld.

In keynotes en trainingen nemen lectoren en onderzoekers je mee in hun visie en kennis en kom je in aanraking met vaardigheden die van belang zijn bij transdisciplinair samen werken. Op een praktische manier kun je zo relevante kennis en ervaring vertalen naar je casus en je persoonlijke leerdoelen. 
Voorbeelden van keynotes zijn: de digitale stad, de circulaire stad, de veerkrachtige stad, de circulaire stad, de participatieve stad, de biodiverse en de energieneutrale stad.
Voorbeelden van trainingen zijn: systeemdenken, design thinking, scenario’s, transversal skills, stakeholdersparticipatie en kritisch denken


Voor het werken aan het vraagstuk maak je gebruik van de volgende ingrediënten.

  • De kennis, vaardigheden, methodieken, tools die iedereen binnen het leerteam inbrengt vanuit zijn/haar opleiding;
  • Achtergrondmateriaal, bronnen vanuit de vraageigenaar, deskresearch, bezoek aan het gebied;
  • Zelf en met je leerteam onderzoek doen: creëren, schetsen, ontwerpen van oplossingsrichtingen, interviewen, waarnemen, analyseren;
  • Kennis, vaardigheden methodieken, bronnen die aan bod komen in de keynotes en trainingen. Bij elke keynote of training stel je jezelf de vraag: wat kunnen we hiervan toepassen in of vertalen naar onze eigen casus? En wat heb ik dan daarvoor nodig?
  • Interactie met docenten, lectoren en stakeholders (inclusief gebruikers) door vragen te stellen, keuzes voor te leggen, keuzes te maken, feedback te vragen en te geven…. Always be curious: het inzetten van curiosity, critical thinking en creativity. Je leert transdisciplinair te werken door kennis en ervaringen te delen, te discussiëren, te experimenteren, oplossingsrichtingen/prototypes/scenario’s te ontwerpen. Dat betekent dat je soms ook overtuigingen zal moeten loslaten om samen tot iets nieuws te komen.

In je persoonlijk ontwikkelplan beschrijf je welke professionele groei je wilt doormaken gedurende de minor om je te ontwikkelen tot T-shaped teamplayer, hoe je aan deze groei gaat werken en wat dat minor jou aan extra’s gaat opleveren (als toekomstig professional in je eigen werkveld). Je stelt doelen op waarin je weergeeft waar voor jou de focus ligt in je ontwikkeling.

Voorbeelden van vraagstukken   
Hieronder lees je meer over de vraagstukken waar studenten in september 2022 mee aan de slag gingen. Zo vorm jij je alvast een beeld van de onderwerpen waar jij je mee bezig zult gaan houden.  
Een voedselbos in de duurzaamste buurt van Nederland 
In Amsterdam verrijst een nieuwe wijk: de Sluisbuurt op het Zeeburgereiland. Het is de meest duurzame, gezonde, sociale buurt van Nederland. Het plan is om hier een voedselbos te creëren, waar de bewoners samen aan bij kunnen dragen. In deze casus bogen studenten zich over integrale duurzame gebiedsontwikkeling. Zij werkten hiervoor samen met gemeente Amsterdam.  
Hoe kan de Waarderpolder verduurzamen?  
De Waarderpolder is een van de grootste bedrijventerreinen van Nederland. Hier vind je zowel internationale bedrijven en creatieve start-ups als lokale ondernemers. In dit vraagstuk werkten studenten toe naar een duurzaam, toonaangevend bedrijventerrein. Samen met het parkmanagement van de Waarderpolder is gewerkt aan actuele uitdagingen en werd gezocht naar duurzame oplossingen.  
Circulair Greenport West-Holland: Feeding & Greening the Megacities   
Volop ruimte voor iedereen om gezond, gelukkig en veilig te leven - studenten werd gevraagd deze droom werkelijkheid te maken voor de toekomstige circulaire metropoolregio van Greenport West-Holland. In dit vraagstuk werd onderzocht welke groene kansen er liggen en hoe die benut kunnen worden. 

Ervaringen
Wil je een beeld krijgen van deze minor kijk op https://www.youtube.com/watch?v=e7ZY1meRc-o

Rick de Waard, student en oud deelnemer:
Het leek mij heel interessant om in een leerteam met meerdere vakgebieden samen een probleem aan te pakken. Ieder vakgebied heeft ten slotte een eigen kijk op een vraagstuk. Het is uitdagend om een strategie te vinden die iedereen in het team aanspreekt. Maar als dat eenmaal lukt, leidt het tot meer impact!

Jorien de Buck, student en oud deelnemer:
Ik heb een andere kijk op de wereld gekregen, omdat ik geleerd heb vanuit verschillende inzichten een probleem te bekijken.

 

Leerdoelen

1 Transdisciplinair samenwerken
Je brengt eigen (vak)deskundigheid in en waardeert en benut perspectieven vanuit andere disciplines, achtergronden en stakeholders en levert vanuit de transdisciplinaire samenwerking een bijdrage met je leerteam aan het realiseren van een verandering/ innovatie voor een maatschappelijk vraagstuk.

Deze leeruitkomst vormt de kern van de minor. Transdisciplinair samenwerken gaat over het proces waarbij je:  

  • voor een opdrachtgever een beroepsproduct: oplossingsrichting, scenario of prototype maakt
  • samen met studenten van verschillende andere opleidingen en domeinen waardoor je in aanraking komt met kennis en methodieken vanuit andere disciplines/opleidingen die je integreert in je eigen kennis.
  • een product maakt in samenwerking met stakeholdersen gebruikers vanuit de maatschappij (bijvoorbeeld burgers) en  
  • dit product niet alleen kunt maken vanuit je eigen opleiding/discipline.  

2 Ontwerpend denken en handelen
Je zet ontwerpgerichte en andere onderzoeksmethodieken, skills en tools onderbouwd in ten behoeve van het beroepsproduct, en levert in de transdisciplinaire samenwerking met je leerteam een bijdrage aan het realiseren van verandering/ innovatie voor het maatschappelijke vraagstuk.

Deze leeruitkomst is ondersteunend aan het transdisciplinair samenwerken, omdat je door de samenstelling van je leerteam beschikt over verschillende tools en skills die je bij de casus kunt inzetten. Vanuit de casus die centraal staat in de minor kom je in aanraking met allerlei (wetenschappelijke en andere) tools en methodieken die je met je studententeam (je leerteam) gaat uitproberen en benutten met als doel te komen tot tussenproducten en het beoogde eindproduct.  Het ontwerp- en maakproces staat in deze leeruitkomst centraal. Het beoogde product is afhankelijk van de casus, bijvoorbeeld een oplossingsrichting, scenario, prototype, advies of plan.

3 Breed professionaliseren
Je geeft proactief sturing aan je professionele ontwikkeling en ontwikkelt jezelf vanuit jouw eigen beroepsperspectief, de transdisciplinaire samenwerking en het ontwerpend denken en handelen tot een T-shaped teamspeler.

Deze leeruitkomst richt zich vooral op jouw ontwikkeling tot een T-shaped teamspeler. Vanuit je persoonlijke leerdoelen geef je vorm aan je individuele leerproces en het leerproces van je leerteam.

Ingangseisen

  • Taal: Nederlands
  • Je zit in 3e of  4e studiejaar van een HBO-opleiding.

Literatuur

Een paar voorbeelden van gebruikte literatuur:

Rooster

Het rooster wordt gepubliceerd via mytimetable.inholland.nl

Gedurende de minor kom je op verschillende locaties van Inholland waaronder Delft, Rotterdam, Haarlem, Diemen en Amsterdam. De fysieke activiteiten vinden in de meeste weken plaats op drie verschillende dagen. Een deel van de dagen vul je zelf met je leerteam.

Toetsing

De toetsing gebeurt aan de hand van een individueel portfolio-assessment. In je portfolio neem je diverse bewijsstukken op waarmee je het behalen van de drie leeruitkomsten laat zien. Je toont hoe je vanuit je eigen discipline een inhoudelijke bijdrage hebt geleverd aan het vraagstuk, de feedback van de stakeholders en leercoaches en waarom jullie plan toekomstbestendig is. Jouw individuele leerproces geef je weer in een persoonlijk ontwikkelplan. 

Aanvullende informatie

Beperkt aantal plekken beschikbaar, dus wees er snel bij.

Na aanmelding kun je aangeven welke van de casussen jouw voorkeur heeft om mee aan de slag te gaan, en waarom. Kun je niet kiezen? Geen zorgen, je kunt meerdere opties doorgeven. 

Informatieverzoeken naar:
marleen.bartelts@inholland.nl of karin.vanbeckhoven@inholland.nl