Kies op maat

Inloggen Menu

Film (Rotterdam)

Het vervaardigen van film en televisiedrama was vroeger een zeer kostbare zaak, maar hoeft dat tegenwoordig allang niet meer te zijn. Het is voor producenten, filmmaatschappijen, mediabedrijven, creatieven en andere content creators steeds makkelijker geworden om drama te produceren omdat de financiële risico’s minder groot zijn, verspreiding en distributie toegankelijker is geworden, en de technische middelen om drama te creëren in ieders handbereik liggen.

 

Ben je verslaafd aan films kijken? Denk en droom je in bewegend beeld? Zit verhalen vertellen in je DNA, of ben je met een camera in je handen geboren? Of ben jij dat organisatorische zwaargewicht dat een hoge-intensiteit project als een goed geoliede machine laat lopen?

Films maken is altijd een groepsproces waarbij ieders individuele inbreng cruciaal is voor het eindresultaat, of je nou een bedenker, leider, planner of uitvoerder bent. Teamwerk dus, voor mensen met lef!

In de Module Film leer je door te doen. Van scenarioschrijven, tot het opstellen van financieringsplannen en pitchen. Van intense dagen op de filmset tot het uitwerken van een uitgebreid marketingplan.

We bouwen jouw verslaving aan films kijken om, tot een verslaving aan het begrijpen, bedenken, maken en verspreiden van films!

* Bouw je kennis en skills op door professionals uit het werkveld te interviewen; zoals scenaristen, producenten, regisseurs, editors, cameramensen, componisten en sound designers.

* Ga aan de slag met het schrijven van je eigen korte filmscenario in een zelfgekozen genre.

* Kies samen met je team een script uit om door te ontwikkelen en deze door pitchen en crowdfunding van de grond te krijgen.

* Draaien maar! Zet je verhaal op beeld en monteer het geheel tot een korte fictiefilm waar je trots op kunt zijn.

* Maak een marketingplan inclusief poster en trailer en vertoon je film tijdens de première-avond in de bioscoop. En wie weet, wellicht ga je naar huis met een award-beeldje.

Je volgt colleges, masterclasses (ook van professionals uit het werkveld) en trainingen, en gaat zelf aan de slag onder begeleiding van coaches. Regelmatig organiseren we inspiratiebezoeken aan bijvoorbeeld EYE, Pathé en het Nederlands Filmfestival.

De kennis en skills die je ontwikkelt zijn niet beperkt tot de filmbranche. Ze zijn even goed inzetbaar in andere vormen van mediaproductie die draaien om ‘content’. Reclames zitten soms in elkaar als mini-films, in games zie je vaak ‘cutscenes’ die het verhaal tonen en binge-waardige series op Netflix zijn veel filmischer dan series zo’n twintig jaar geleden waren. De in deze module opgedane kennis en skills kun je dus goed gebruiken in alle vormen van audiovisueel drama – of het nu gaat om één verhaal of meerdere delen, artistiek of commercieel.

Uiteraard kun je met de grondige basiskennis vanuit de module ook als crewlid aan de slag op een fictieproject of stagelopen bij een groot productiehuis. Ook heb je je eigen intellectueel eigendom gecreëerd en je marketing- en presentatieskills een overtuigende impuls gegeven.

Dus waar wacht je nog op? Schrijf je nu in… als je durft.

3… 2… 1… actie!

 

Leerdoelen

- Creëren

- Productie

- Marketing

- Ondernemerschap

- Waardecreatie

Literatuur

De module heeft geen verplichte literatuur.

Aan te raden boeken zijn:

- Speelfilms Maken, Roemert Lievaart

- Film Art, Bordwell & Thompson

- Film History, Bordwell & Thompson

- Screenplay, Syd Field

- Bewegend Verleden, Chris Vos

Toetsing

In de opleiding Creative Business wordt gewerkt met een beoordelingsmodel gebaseerd op beslisregels die leiden tot een cijfer. Er worden dus geen punten per beoordelingsaspect of -criterium gegeven maar een O/V/G. Deze worden op basis van de beslisregels omgezet naar een cijfer voor de onderwijseenheid. In de handleiding is het beoordelingsmodel, met daarin de beslisregels, opgenomen. 

Als je deze module volgt, ga je akkoord met het gebruik van de opgeleverde eindproducten door de opdrachtgever/stakeholders en door de opleiding.