Kies op maat

Inloggen Menu

Materiaal - Duurzaam hergebruik

Tijdens deze minor staat circulariteit in de bebouwde omgeving centraal en over dit begrip circulariteit wordt in de media vaak gesproken. Vanuit de overheid zijn stimuleringsprogramma’s gestart om het circulaire denken ook in ‘de markt’ aan te wakkeren. We weten nu eenmaal dat onze grondstoffen en fossiele energiebronnen niet onuitputbaar zijn. Maar wat betekenen deze programma’s nu voor de, vaak conservatieve, bouwsector? Hoe richten we onze bebouwde omgeving in? Moeten we alle traditionele materialen zoals baksteen, beton en staal zomaar aan de kant zetten en vervangen door nieuwe duurzame materialen? Of moeten we de gebruikte materialen juist een tweede leven geven? Binnen het thema ‘Duurzaam hergebruik – van innoverend ontwerp tot constructieve uitdaging’ werk je aan deze vraagstukken, zodat je goed voorbereid ‘de markt’ kan betreden.

In de eerste 10 weken van de minor bereid je in een groep een projectopdracht voor bij dit thema. Daarnaast volg je een vakkenpakket om je competenties verder te ontwikkelen, naar keuze op het gebied van ontwerpen, specificeren of realiseren in de bouw / initiëren, ontwerpen of realiseren in de civiele techniek / verdieping in ruimtelijke ontwikkeling.

In de tweede 10 weken werk je in groepsverband aan het project ‘Duurzaam Hergebruik’. Dit is een multidisciplinair project, dat wil zeggen dat je met studenten werkt die verschillende bacheloropleidingen doen in de Built Environment, zoals Bouwkunde, Bouwtechnische Bedrijfskunde, Civiele Techniek of Ruimtelijke Ontwikkeling. Je werkt maatschappelijke vraagstukken uit, waarbij je vanuit deze verschillende disciplines integraal samenwerkt in groepen van 8. Gezamenlijk los je een praktijkprobleem op in opdracht van een bedrijf, waarbij inzichten vanuit elke opleiding een deel van de oplossing vormen.

Invulling van het project:
Je denkt na over vragen zoals: ‘Hoe kunnen nieuwe duurzame (hergebruikte) materialen worden toegepast binnen de gehele bebouwde omgeving?’ of ‘Welke materialen kunnen het beste worden toegepast bij de inrichting van de bebouwde omgeving, als er gebruik wordt gemaakt van een zgn. levenscyclusanalyse (LCA)’. Dit gebeurt aan de hand van actuele praktijkopdrachten, afkomstig van organisaties als de gemeentes Breda en ’s-Hertogenbosch, maar ook uit het expertise centrum Biobased Economy.

Een aantal voorbeelden van projecten uit de afgelopen jaren zijn:

  • Een herinrichtingsvraagstuk van de gebieden ‘Het Havenkwartier’ en ‘Het Zoet’ om Breda,
  • Het gebied Station Oost en omgeving in ’s-Hertogenbosch,
  • Ontwerpen van een woonwijk met Flexwoningen in Rosmalen,
  • Het ontwerpen en daadwerkelijk zelf bouwen van een natuur inclusief paviljoen voor ProRail  

En daarnaast nog vele andere interessante projecten uit de praktijk. Verschillende projecten met allemaal duurzaam (her)gebruik van materialen als uitgangspunt.

Je werkt met een groep van 8 studenten aan jouw persoonlijke onderzoeksvraag. Jullie verdelen dus de vraag in 8 deelvragen, waarbij jezelf je voorkeur aangeeft. Dit doe je op basis van jouw talenten, ervaringen en interesses. De docenten helpen je om je onderzoeksvraag te formuleren en onderzoek te doen. Je wordt begeleid en beoordeeld door specialistische docenten van Avans Hogeschool die je zelf kiest, afhankelijk van jouw onderzoeksonderwerp. Uiteraard kun je ook begeleiding vragen aan andere organisaties of specialisten.

De vakkenpakketten (naar keuze):
De vakken die je in het eerste kwartaal naar keuze volgt, zijn inhoudelijk niet gekoppeld aan het projectthema, maar bieden jou de mogelijkheid bepaalde competenties verder te ontwikkelen die je kunt inzetten tijdens het project. Je geeft daarmee een accent aan jouw rol daarbinnen, door je bijvoorbeeld meer toe te leggen op initiëren, ontwerpen, specificeren of realiseren. Binnen elk vakkenpakket wordt 1 Engelstalig vak aangeboden.

Je hebt de keuze uit de volgende vakkenpakketten:
1. Bouwkunde : Ontwerpen. Inhoud: Architecture in historical perspective (engelstalig), Ontwerpen met bouwtechniek 21e eeuw, Deliberate engineering in architecture
2. Bouwkunde : Specificeren.Inhoud: Bouwmethoden en materialen, Vastleggen voor uitvoering, Constructief rekenen en tekenen
3. Bouwtechnische Bedrijfskunde : Uitvoering. Inhoud: Social Dynamics, Bouwplaatsmanagement en Werkvoorbereiding, Complexe Projectuitvoering
4. Bouwtechnische Bedrijfskunde : Bouwmanagement. Inhoud: Social Dynamics, Sustainable Business, Management en Innoveren
5. Civiele Techniek : Initiëren. Inhoud: Verbinden (infra), Managen en re-engineering, Flood management (Engelstalig)
6. Civiele Techniek : Ontwerpen. Inhoud: Van ontwerp naar realisatie, Designing the future (Engelstalig), Waterstromen ontwerpen
7. Civiele Techniek : Realiseren. Inhoud: Construction & Maintenance of Infra (Engelstalig), Uitvoering van het ontwerp, Plan-do-check-act in waterbeheer
8. Ruimtelijke Ontwikkeling : Vastgoedontwikkeling. Inhoud: Tenderstrategie, Financieel-Juridische aspecten Vastgoed, Sustainable real estate development
9. Ruimtelijke Ontwikkeling : Gebiedsontwikkeling: Inhoud: Ontwerp en Visie, Sustainable businessmodel, Verbinden: wensen en juridische aspecten

 

 

Leerdoelen

-    Leerdoelen formuleren voor je eigen competentieontwikkeling op Bachelor-niveau en daarbij aangeven welke stappen jij gaat zetten en welke experts je gaat raadplegen zodanig dat een concrete planning van je leerproces ontstaat;

-    Een multidisciplinair vraagstuk aanpakken met behulp van een Work Breakdown Structure (WBS) zodanig dat je een multidisciplinair vraagstuk kan analyseren en vertalen in probleemstelling en een concrete doelstelling;

-    Plan van aanpak schrijven voor de vier vragen waarin de verschillende belangen samenkomen (student, bedrijf, kennisteam, maatschappij) en waarin je aangeeft hoe je je onderzoek uit gaat voeren.

Ingangseisen

- Je bent 3e of 4e jaars student aan een bacheloropleiding Bouwkunde, Civiele Techniek of Ruimtelijke Ontwikkeling.

NB: wij hebben gemerkt dat aanverwante, maar niet precies deze opleidingen meestal onvoldoende aansluiting geven op het vakkenpakket. Informeer voor de zekerheid!

- Propedeuse behaald

Rooster

We gaan uit van een fulltime werkweek, waarbij in het eerste kwartaal op alle dagen activiteiten geroosterd worden. Een deel van de uren bestaat uit zelfstudie. In het tweede kwartaal werk je aan het project en is er 4 uur projectbegeleiding en 2x3 uur expertbegeleiding. Als student boek je daarvoor een ‘tijdslot’ in bij 2 experts. Je werkt daarnaast zelfstandig met je projectgroep verder.

Kwartaal 1: 1 startweek, 7 lesweken, 2 toetsweken
Kwartaal 2: 7 lesweken, 2 toetsweken en 1 afrondings-/evaluatieweek

Toetsing

Er worden tijdens deze minor verschillende toetsvormen gehanteerd. Bij de vakken kunnen dat bijvoorbeeld schriftelijke tentamens, inleveropdrachten of assessments zijn. Bij het project zijn dat in te leveren producten en presentaties (assessments). Studiepunten worden na toetsing als volgt toegekend:

Vakkenpakket 11 EC
Engelstalig vak: 5 EC
Tweede vak: 3 EC
Derde vak: 3 EC

Projectvoorbereiding: 4 EC

Project: 15 EC

Totaal 30 EC

Aanvullende informatie

Locatie

Het project wordt aangeboden in ‘s-Hertogenbosch. Bij voldoende inschrijvingen wordt het vakkenpakket ook op deze locatie aangeboden. Op basis van studentenaantallen kan het voorkomen dat het vakkenpakket in het eerste kwartaal op de locatie Tilburg wordt verzorgd.

Let op:
De Avans-opleiding gekoppeld aan deze minormodule is:
Civiele Techniek Den Bosch (CT-H)
Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.

Taal
De voertaal in de minor is Nederlands, 1 vak wordt Engelstalig aangeboden. Daarnaast zijn mogelijk sommige lezingen in het Engels.