Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)
Het verleden, heden en de toekomst van de GGZ worden behandeld aan de hand van de thema’s Sociale Psychiatrie, Rehabilitatie en IDDT en de doelgroepen Jeugd, Ouderen en Volwassenen.
Verschillende docenten Verpleegkunde, Gezondheidstechnologie en Fysiotherapie, al of niet verbonden aan het Lectoraat Active Ageing of Diagnostiek, GGZ-medewerkers en ervaringsdeskundigen delen vanuit hun praktijkervaringen, wetenschappelijk onderzoek of ervaringen hun kennis met de multidisciplinaire studentengroep.
Aansprekende onderwerpen worden aantrekkelijk besproken in colleges, werkgroepen, via videoconferencing of na aanleiding van een werkbezoek.
Leerdoelen
De student is in staat om de ontwikkelingen in de GGZ binnen een (inter)nationaal en historisch perspectief te stellen en kritisch te analyseren om uiteindelijk de best mogelijk zorg voor onze cliënten te kunnen verlenen en te kunnen implementeren in de praktijk.
Literatuur
Aan te schaffen:
- Rigter, J. (2013). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Een inleiding. Coutinho.
- Heeren, dr. T.J. (2010). Handboek ouderenpsychiatrie. Leusden, De Tijdstroom
- Feltz-Cornelis, van der C., Mulder, N. (2013) Handboek Sociale Psychiatrie. Utrecht, De Tijdstroom
Rooster
Wekelijkse lessen op maandag.
Toetsing
Periode 1: Mondelinge toets
Periode 2: Schriftelijk product
Ter afronding van de Minor GGZ wordt een kwaliteitsvoorstel als eindproduct verwacht. Een onderdeel hiervan is een grondige literatuurstudie conform de gestelde eisen.
Aanvullende informatie
Let op:
De Avans-opleiding gekoppeld aan de deze minormodule is:
Verpleegkundige Breda (HBOV-B)
Deze informatie heb je nodig voor de inschrijving in Studielink.
Een stage (60 dagen) maakt onderdeel uit van de Minor. We verwachten dat de (externe) student een stageplek heeft bij aanvang van de Minor GGZ. Op de stageplek dient een HBO-V Verpleegkundige aanwezig te zijn als stagebegeleider.