Kies op maat

Inloggen Menu

ACT! Acteren in jouw beroepspraktijk

Creatief innoveren met theater

  

 “Vertel het me en ik zal het vergeten, laat het me zien en ik zal het onthouden,

laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.”  

- Confucius

Heb je iets met theater en wil je ontdekken hoe je dit in de praktijk kunt toepassen? Voel jij je aangetrokken tot het idee om met acteren anderen te helpen in hun ontwikkeling en communicatie? Wil jij je onderscheiden in jouw beroepspraktijk door creatieve en innoverende veranderingen te bewerkstelligen?

Leer dan trainingsacteren en creatief interveniëren!

Een alumnus over deze minor: “Wát een geweldige minor. Ik heb er met volle teugen van genoten. Door een rol te spelen, leer je nog meer over jezelf. Ik verwacht dat ik me nu beter kan verdiepen in de ander, dat ik beter kan volgen hoe de ander tot bepaalde gedachten en gevoelens komt. Een waardevolle toevoeging voor de kwaliteit van mijn beroepsuitoefening.”

Bij te weinig inschrijvingen gaat deze minor niet door.

Leerdoelen

In trainingen en masterclasses (met max. 12 studenten) leer je de vaardigheden van het trainingsacteren, zoals geloofwaardig spelen, inlevingsvermogen, houding- en stemgebruik, effectief ondersteunen van leerprocessen en feedback geven. Deze vaardigheden zet je in bij lessen en trainingen binnen en soms buiten de Christelijke Hogeschool Ede. Je werkt dus meteen als trainingsacteur in de praktijk.

Na deze minor:

  • beheers je de basis van het trainingsacteren en kun je deze inzetten in jouw beroepspraktijk;
  • is je creatieve denkvaardigheid en empatisch vermogen vergroot;
  • kun je werken in een interdisciplinaire omgeving vanuit een eigen visie op ontwikkeling;
  • kun je zelfstandig een beroepscasus analyseren en een effectieve interventie ontwerpen en uitvoeren in het werkveld;
  • zijn je persoonlijkheid en communicatievaardigheden versterkt;
  • ben je breed inzetbaar in jouw beroepspraktijk.

Aanvullende informatie

Procedure na inschrijving:

  1. Na het downloaden van je leerovereenkomst(en) krijg je zo spoedig mogelijk een mail met daarin of er bij jouw minor(s) nog ruimte is;
  2. Daarna stuur je een verzoek naar je eigen examencommissie met in de bijlage de door jou ondertekende leerovereenkomst(en);
  3. In afwachting van het besluit van je examencommissie reserveren wij de minorplaats(en);
  4. Je eigen examencommissie geeft akkoord door de leerovereenkomst(en) te ondertekenen en te voorzien van een stempel van je hogeschool;
  5. Deze ondertekende en gestempelde leerovereenkomst(en) stuur je naar kiesopmaatminors@che.nl;
  6. Nadat de leerovereenkomst(en) bij kiesopmaatminors@che.nl binnen is/zijn, ontvang je een mail met daarin de stappen die je moet ondernemen om je aanmelding voor de minor(s) definitief te maken.

Ingangseisen

De minor is open voor studenten van alle opleidingen. Je wordt verwacht met een grote dosis enthousiasme, motivatie, openheid en commitment Uiteraard heb je affiniteit met acteren of theater. Je wilt bovendien actief meebouwen aan een professionele en persoonlijke werksfeer en je inzetten ten dienste van anderen, op de CHE en in het werkveld.

Daarbij verwachten we een eigen bijdrage met betrekking tot literatuur (30,- euro), voorstellingbezoek (ca.40 euro), eventuele reiskosten van en naar voorstellingen en materiaalkosten van het eigen toetsproduct.

Verdere ingangseisen: 

    1. De propedeutische fase moet succesvol zijn afgerond.
    2. Verder verwachten we van je dat je competentie niveau 2 (post propedeuse) bezit. Dat betekent onderstaand:
    • We gaan er van uit dat je complexiteit kunt analyseren, leertaken kunt ontwerpen en zowel zelfstandig als interdisciplinair kunt samenwerken.
    • We prikkelen je om verschillende invalshoeken te hanteren en in dialoog te gaan met andere disciplines en culturen.
    • Gedurende de hele minor vragen we je ook om kritisch te reflecteren op inhoud, context, proces, eigen persoon, eigen beroep en levensbeschouwing.

Toetsing

In interactieve trainingen, masterclasses en door zelfstudie onderzoek je hoe mensen communiceren en ontwikkelen. Dit doe je met behulp van de theorie over trainingsacteren, theaterinterventies en narratieve benaderingen. De resultaten van je ontwikkeling als trainingsacteur laat je zien in een acteercasus (3,5 EC), in het acteerwerk in de praktijk (4 EC), en in een reflectie op je eigen ontwikkeling (1,5 EC).

Daarnaast ontwerp je vanuit praktijkonderzoek en theaterpraktijkbezoek een theaterinterventie (6 EC) voor jouw beroepspraktijk, zoals een teamtraining, terugspeeltheater, pop-up voorstelling, live game of organisatieopstelling, wat jij wilt!  

Hoe dan ook streven we naar een intensieve en persoonlijke leeromgeving waar jij zelf aan meebouwt. Dit doen we in nauwe samenwerking, waarin jij ruimte ervaart om te groeien, uitgedaagd wordt en ontwikkelt, samen met peers, docenten, coaches en professionals.

Literatuur

  1. Witbreuk, A. & L. Wouterson (2012). Een vak om van te leren. Amsterdam: WWLA – Witbreuk & Wouterson, Levensontwerpers en Actiedenkers.

Rooster

September-november.

Het exacte rooster zal t.z.t. bekend worden gemaakt.