Kies op maat

Inloggen Menu

Versterk een gezonde leefstijl

Hoe help jij anderen met een gezondere leefstijl? Dat hoort bij de taken van allerlei professionals, zoals verpleegkundigen, sociaal werkers en HR-medewerkers. Word in deze minor zelfverzekerd en geloofwaardig in je ondersteuning.  

Studenten geven hun mening over deze minor

“Veel geleerd over beweging, roken, alcohol, slaap, enz.”

“Hechte groep, iedereen kon het goed met elkaar vinden.”

“De kennis kan nog méér toegepast worden dan ik had gedacht!”

Leefstijlfactoren

De professionals van nu geven aan dat aandacht voor leefstijl in zorg en welzijn heel belangrijk is en dat de juiste kennis en vaardigheden cruciaal zijn om deze taak goed uit te voeren. Wil jij goed beslagen ten ijs komen als startende professional? Wil je zelfverzekerd zijn in je ondersteuning? Wil je geloofwaardig zijn? Ga je voor vitaliteit en veerkracht van je cliënt? Wil je ervaring opdoen met het ontwikkelen van een innovatieve methode om de deskundigheid van je team te bevorderen? Volg dan deze minor!  

Deze minor brengt verdieping in de BRAVO-leefstijlfactoren: Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Extra verdieping is er op de relatie tussen ziekte, gezondheid en voeding. Ook is er uitgebreid aandacht voor evidence-based interventies, die je in kunt zetten tijdens de ondersteuning. Ook het ondersteunen van de cliënt met lage gezondheidsvaardigheden krijgt aandacht. Het omgaan met professionele dilemma’s en je ondersteuning baseren op feiten krijgt daarnaast ook ruimte. Dus zoek je verdieping in evidence-based handelen tijdens de begeleiding bij leefstijlverandering en verdieping in de BRAVO-leefstijlfactoren? Dan past deze minor bij jou. 

Leerdoelen

Je versterkt je vaardigheden en kennis om cliënten (met aandoeningen) te ondersteunen tijdens leefstijlverandering. Bovendien kun je de opgedane kennis over leefstijl en gezond uitstekend benutten voor je eigen leven. 

  1. Je bent in staat om evidence-based interventies in te zetten tijdens begeleiding van personen naar gezonder gedrag. 
  2. Je kunt informatie geven over de leefstijlfactoren bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning.  
  3. Je bent in staat om bij professionele dilemma’s op het gebied van leefstijlverandering je handelen te verantwoorden aan de hand van een methode.
  4. Je kunt uitleggen wat ervoor nodig is om aan te sluiten bij personen met beperkte gezondheidsvaardigheden in gesprekken en voorlichting.
  5. Je ben in staat om betrouwbare informatie over leefstijl en een specifieke aandoening speels en activerend over te brengen aan groepen aanstaande professionals.

Ingangseisen

Voor elke student met interesse in leefstijl en het begeleiden van patiënten, cliënten of werknemers op dit gebied. 

Verdere ingangseisen: 

    1. De propedeutische fase moet succesvol zijn afgerond.
    2. Verder verwachten we van je dat je competentie niveau 2 (post propedeuse) bezit. Dat betekent onderstaand:
    • We gaan er van uit dat je complexiteit kunt analyseren, leertaken kunt ontwerpen en zowel zelfstandig als interdisciplinair kunt samenwerken.
    • We prikkelen je om verschillende invalshoeken te hanteren en in dialoog te gaan met andere disciplines en culturen.
    • Gedurende de hele minor vragen we je ook om kritisch te reflecteren op inhoud, context, proces, eigen persoon, eigen beroep en levensbeschouwing.

Rooster

September - November 

Het exacte rooster wordt t.z.t. bekend gemaakt

Contacturen op de CHE zijn ongeveer 3 dagdelen per week. Daarnaast spreek je af met je groep om te werken aan de opdracht. 

Toetsing

De toetsing bestaat uit 3 onderdelen:

  • Opdracht 1: In een groepje van 3 studenten ontwikkel je een activerende leervorm over leefstijl en een aandoening inclusief onderbouwing. Denk daarbij aan een escaperoom of spel. Aan het einde wordt deze ook gespeeld.
  • Opdracht 2: Met een medestudent maak je een concrete voorlichtings- of gesprekstool die een professional kan inzetten bij een persoon met beperkte gezondheidsvaardigheden.
  • Opdracht 3: Bevat je eigen reflectie op je kennis, vaardigheden m.b.t. het inzetten van interventies en het omgaan met dilemma’s (2 A4).  

Aanvullende informatie

Procedure na inschrijving:

  1. Download je leerovereenkomst(en) stuur daarna een verzoek naar je eigen examencommissie met in de bijlage de door jou ondertekende leerovereenkomst(en).
  2. In afwachting van het besluit van je examencommissie reserveren wij de minorplaats(en);
  3. Je eigen examencommissie geeft akkoord door de leerovereenkomst(en) te ondertekenen en te voorzien van een stempel van je hogeschool;
  4. Deze ondertekende en gestempelde leerovereenkomst(en) mail je naar kiesopmaatminors@che.nl;
  5. Nadat de leerovereenkomst(en) bij kiesopmaatminors@che.nl binnen is/zijn, ontvang je een mail met daarin de stappen die je moet ondernemen om je aanmelding voor de minor(s) definitief te maken.