Kies op maat

Login Menu

Retail Excellence

De Retail is een interessante en dynamische branche  en heeft behoefte aan goed opgeleide mensen met relevante, parate retailkennis. Wil jij na je studie het verschil kunnen maken in de retailwereld? Dan is de minor REX iets voor jou.

REX staat voor Retail Excellence. Met de term ‘Excellence’ doelen we niet alleen op studenten die willen excelleren op retailgebied maar ook op de excellente retailers die bij deze minor betrokken zijn. Via de Anton Dreesmann Stichting (ADS) kom je namelijk in aanraking met ruim 20 gerenommeerde Nederlandse retailers. Deze bedrijven bieden casussen, opdrachten, bedrijfsbezoeken en gastsprekers.

Wat deze minor verder uniek maakt is de samenwerking tussen 4 hogescholen (Windesheim, Saxion, Fontys en Hogeschool Rotterdam). Door het bundelen van retailkennis is een uniek programma samengesteld dat garant staat voor verdieping op zowel operationeel als strategisch niveau.

 

Doelgroep

 

Deze Minor REX is primair gericht op 4e jaars SBRM studenten, maar staat ook open voor 4e jaars CE studenten van Windesheim en CE studenten van andere hogescholen (via ‘Kies op Maat’). Behalve het tonen van interesse vinden we het belangrijk dat je ook aantoonbare retailervaring hebt (via bijbaan of relevante 3e jaars stage) en tijdens een selectiegesprek kan motiveren waarom je tijdens deze minor zult excelleren. Voor niet SBRM studenten geldt dat onvoldoende retail basiskennis kan worden bijgespijkerd tijdens de Retail Summer Course die Frank Quix (mede-auteur boek Retailmarketing) zal organiseren.

 

Globale inhoud

 

Na een centrale landelijke aftrap zul je bij een van de aangesloten ADS retailers een korte stage lopen. Voor die retailer voer je tevens gedurende de minor samen met een medestudent een stevige onderzoeksopdracht uit (onderzoeksleerlijn).

Gedurende 20 weken doorloop je 3 retailblokken (theoretische leerlijnen): Retail Operations, Shopper Marketing en Branding&Positioning. Je bent gemiddeld 2 dagen per week op Windesheim en op de overige dagen werk je aan je onderzoeksopdracht, werk je casussen uit en bereid je presentaties voor.

 

Vanaf de 2e week start je met het 1e blok Retail Operations. Tijdens dit blok maak je kennis met de complexiteit van de dagelijkse retailpraktijk. Je ervaart hoe de winkeloperatie van grote invloed is op het resultaat van de retailer en dat retail mensenwerk is. Het 2e blok betreft Shopper Marketing. Gedurende dit blok staat het gedrag van de shopper centraal. Hoe komt de shopper tot haar aankoop (Customer Journey) en hoe kan de retailer haar tijdens dit proces beïnvloeden? Het 3e en laatste blok gaat over Branding & Positioning. In dit blok gaat het over de meer strategische retailvraagstukken zoals formulebeleid, internationalisering, omni-channel retail en category management. Tussen het 2e en 3e blok gaan we op retailreis en maken we kennis met inspirerende winkelformats.

 

Elk blok wordt afgetoetst en de onderzoeksopdracht rond je af middels een presentatie van de resultaten aan de opdrachtgever en een onderzoeksrapport.

 

 

Leerdoelen

Studenten met retailaffiniteit goed voorbereiden op een baan in de retail. De insteek is dat studenten na deze minor een afstudeeropdracht kiezen binnen de retail.

Ingangseisen

Aantoonbare retailervaring (via bijbaan of relevante 3e jaars stage). Voor niet SBRM studenten geldt dat onvoldoende retail basiskennis dient te worden bijgespijkerd tijdens de Retail Summer Course die Frank Quix (mede-auteur boek Retailmarketing) zal organiseren.

Toetsing

tentamen

Literatuur

boek ‘Retailmarketing’, Frank Quix, Rob van der Kind,  Noordhoff Uitgevers.

Diverse readers