Kies op maat

Inloggen Menu

Digitale Geletterdheid en Didactiek

Hoe zorg je ervoor dat je niet valt voor fake news? Dat je niet je gevoel voor eigenwaarde haalt van Instagram of TikTok? Dat je niet verslaafd raakt aan porno? Hoe zorg je ervoor dat je niet de hele nacht gaat gamen? Dat je Smartphone niet meer aandacht krijgt dan de mensen om je heen? Dit zijn een paar van de uitdagingen van de moderne digitale maatschappij.

(Hoe) kan je overleven of zelfs floreren in deze tijd? Dat is waar we het in de eerste helft van deze minor over gaan hebben.

Leerdoelen

In periode 1 gaan we werken aan de eigen digitale geletterdheid op alle vier de thema’s (mediawijsheid etc.), en in periode 2 zetten we de stap naar deze kennis didactiseren (in je eigen onderwijs).

Digitale Geletterdheid is een begrip dat gaat over het geheel van ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking en een eerste doel is om daar genoeg over te weten te komen om zelf een gezonde levensstijl te leiden.

Daarna maken we het nog een stap moelijker… hoe ga je leerlingen/studenten digitaal geletterd maken? Hoe ga je in je/het onderwijs een bijdrage leveren op dit vlak? 


Verwachtingen:
 

  • Student studeert al aan een lerarenopleiding (pabo/bo/avo/tc)  
  • In de tweede helft van de minor gaat de student een schoolsetting in om te observeren en experimenteren
  • Leeractiviteiten en lessen zijn verplicht (een belangrijk aspect van de minor zijn de wekelijkse gesprekken en discussies over de thema's)
  • Lezen, spreken, schrijven en leeractiviteiten ontwikkelen en geven staan centraal in deze minor.

Vakken
ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden, computational thinking, en didactiek.

Ingangseisen

Studenten van een lerarenopleiding

Literatuur

Studenten moeten zelf 4 boeken aanschaffen die verbonden zijn aan de thema’s van Digitale Geletterdheid. Daarnaast worden delen uit deze boeken met de studenten gedeeld ter voorbereiding of ter bespreking.

Ackoff, R. (2019). Differences that make a difference: An annotated glossary of distinctions important in management. Axminster, UK: Triarchy Press.

Bates, T. (2016). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning. British Columbia: SFU Document Solutions.

Curzon, P., & McOwan, P. W. (2016). The power of computational thinking. Hackensack, NJ: World Scientific Publishing Europe Ltd. 

Ferner, A., & Chetty, D. (2020). Constructieve onenigheid. Positief van mening verschillen in een verdeelde wereld. Amsterdam/Antwerpen: Uitgeverij Business Contact.  

Kramer, J. (2019). Deep democracy: de wijsheid van de minderheid. Deventer: Management impact.

Mill, J. K. (2010). Over vrijheid. Amsterdam: Boom Uitgevers.

Nuthall, G. (2007). The hidden lives of learners. Wellington: NCZER Press.

Postman, N. (2007). Amusing ourselves to death; Public discourse in the age of showbusiness. London: Methuen.

Reeves, R. H. (2018). All minus one: John Stuart Mill’s idea on free speech, illustrated. New York: Heterodox Academy.

Royakker, L., Van de Poel, I., & Pieters, A. (2014). Ethiek en Techniek. Morele overwegingen in de ingenieurspraktijk. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. (Ethische cylcus) 

Twenge, J. (2018). iGen: Why today’s super-connected kids are growing up less rebellious, more tolerant, less happy – and completely unprepared for adulthood – and what that means for the rest of us. New York: Atria Books.

Senge, P., Scharmer, O. C., Jaworski, J., & Flowers, B. S. (2004). Presence. Een ontdekkingsreis naar diepgaande verandering in mensen en organisaties.  Den Haag: Sdu Uitgevers bv. ( de stilte in/ een grootse wil/in dialoog met het universum)

Rooster

Wekelijks zijn er socratisch cafés, werk- en hoorcolleges. Collegedagen zijn op dinsdag en donderdag.

Toetsing

Aan het einde van de eerste periode is er een formatieve toets over de kernconcepten van Digitale Geletterdheid

Aan het einde van periode 2 is er een summatieve toets over de kernconcepten van Digitale Geletterdheid a.d.h.v. een professionele “showcase” uit je eigen lespraktijk.

Aanvullende informatie

Een aantal van de bronnen en boeken zijn in het Engels geschreven.

De minor gaat van start bij voldoende inschrijving. Toelating geschiedt op volgorde van inschrijving. Houd er rekening mee dat een minor niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen of dat een minor vol kan zijn.

Zorg ervoor dat je leerovereenkomst voor het einde van de inschrijfperiode ondertekend is en per mail bij de contactpersoon binnen is.
Mail je overeenkomst naar minorsbe@windesheim.nl

Let op; deeltijdstudenten betalen vaak een lager bedrag aan collegegeld dan het collegegeld dat voor de deeltijd of voltijdopleiding staat waar zij de minor willen volgen. Houd er rekening mee dat je in dat geval het verschil zelf dient te betalen.

Ben je student van Windesheim? Schrijf je dan in via de intekenapplicatie van Windesheim. Kijk voor meer informatie op de site aanbod persoonlijke profilering.