Kies op maat

Inloggen Menu

Bewegingsonderwijs

"Uit de startblokken voor een stap in de richting van volledige bevoegdheid voor het vak bewegingsonderwijs op de basisschool en de start voor het vervullen van een sleutelrol op de basisschool met betrekking tot bewegen en gezondheid als Specialist Sportieve en Gezonde School”

Leerdoelen

  • Studenten kunnen snel en efficiënt veilige bewegingsactiviteiten aanbieden.
  • Studenten kunnen bewegingsactiviteiten aanbieden die aansluiten bij het beweegniveau van de groep.
  • Studenten kunnen bewegingsactiviteiten aanbieden en herhalen die gedifferentieerd zijn.
  • Studenten kunnen onderzoeken in welke mate bewegingsactiviteiten lukken bij kinderen.
  • Studenten kunnen beweegactiviteiten aanbieden en organiseren buiten de les bewegingsonderwijs om.
  • Studenten maken kennis met verschillende bronnen en methodes, op het gebied van beweeg- en sportactiviteiten, die geschikt zijn voor diverse beweegmomenten.
  • Studenten maken kennis met de pijlers van de Gezonde School en kunnen begrippen en activiteiten hierbinnen plaatsen.

Ingangseisen

De minor Bewegingsonderwijs is  toegankelijk voor studenten die een lerarenopleiding basisonderwijs volgen en die de module bewegingsonderwijs aan kleuters hebben gevolgd.

Aanwezigheids- en deelnameverplichting:

Voor de opleidingslessen geldt een aanwezigheidsverplichting. Deze verplichting is deel van de Leergang. Bovendien wordt niet slechts aanwezigheid, maar ook actieve deelname aan de opleidingslessen als afrondingseis gesteld, omdat we voor het leren doorgronden van bewegingsactiviteiten het zelf bewegend ervaren van doorslaggevend belang achten.

In verband met de eisen die gesteld worden aan actieve deelname tijdens de opleidingslessen is het niet mogelijk met langdurige of chronische blessure te starten aan de minor Bewegen en Onderwijs.

Literatuur

  • Berkel, van, M., Danes, H., Dijk, van, S., Geleijnse, J., Hazelebach, C., Hofman, N., Pieters, L., Iersel, van, B.,Oldeboom, B., Visser, C. (2004). Perspectieven op bewegen. Nijverdal: Publicatiefonds 't Web.
  • Mooij, C., Berkel, M. van, Consten, A., Danes, H., Geleijnse, J., Greft, M. van der., Hazelebach, C., Koekoek, J., & Talsma, W. (2014). Basisdocument bewegingsonderwijs voor het basisonderwijs. Zeist, Jan Luiting Fonds.
  • Bewegen Samen Regelen. Digitaal account met activiteiten die als database wordt gebruikt.
  • Leerpaden Module 1 Specialist Sportieve en Gezonde School (aangeboden via de ELO)

  • Ondersteunende artikelen krijg je via de ELO

Rooster

Stage
Gedurende de minor lopen de studenten stage in het basisonderwijs. Daarbij geven ze wekelijks 10 lessen aan groep 3 t/m 8. Deze 10 lessen kunnen worden verspreid over maximaal drie stagedagen. Tijdens de lessen is altijd een bevoegd iemand aanwezig in de zaal. Dit kan een groepsleerkracht zijn die vóór 2001 is gestart met de PABO, een ALO'er of een groepsleerkracht die zelf ook de Leergang heeft gevolgd. Eén van de stagedagen wordt samen met een studiegenoot uit de minor gevolgd. Dat maakt het mogelijk om van en met elkaar te leren en af en toe gericht te kunnen observeren. Naast het geven van lessen starten de studenten met het oriënteren op en invulling geven aan de rol van Specialist Sportieve en Gezonde School

Opleidingsonderwijs
Tijdens de minor houden we de lijn tussen de stage en de opleidingslessen zo kort mogelijk. We hebben een strak programma ontworpen waarbij bijvoorbeeld studenten op dinsdag tijdens stage kunnen uitproberen wat we maandag op de opleiding hebben behandeld. Op woensdag komen dan alle studenten weer naar de opleiding en dan verzamelen we alle ervaringen om zo samen op te trekken.

Voorbeeld rooster (let op, dit is een concept)

Maandag: Opleidingsonderwijs

Dinsdag: Duo-stage

Woensdag: Opleidingsonderwijs

Donderdag: Stage of zelfstudie

Vrijdag: Stage of zelfstudie

We geloven in ervaringsgericht leren, maar dan wél voorgestructureerd. Dit is terug te zien in de opleidingslessen waarin we veel samen (bewegend) doen, maar ook in de stage waarin studenten veel vlieguren maken met activiteiten die ze krijgen aangeboden op de Calo.

Toetsing

We gebruiken bewust een diversiteit aan toetsvormen om studenten te helpen een zo volledig mogelijk beeld te laten zien van wat ze geleerd hebben:

- Presentatie;

- 3 thema-dossiers;

- Opdrachten;

- Stagebezoek;

- Kennistoets;

- Eindgesprek;

- Eigen vaardigheid (kernactiviteiten groep 7/8 uit het Basisdocument (Mooij, 2014) in de leerlijnen rechtstandig minitrampspringen; touwzwaaien; glijden; chaosdoelenspel (gooiend), mikken en duojagerbal met bevrijden).

Omdat het aanbieden van (bewegings)onderwijs echt een ambacht is, vragen we studenten ook om zichzelf regelmatig te filmen. Met die beelden bewijzen en ondersteunen ze de leeropbrengsten binnen de verschillende thema's.

Aanvullende informatie

De minor gaat van start bij voldoende inschrijving. Toelating geschiedt op volgorde van inschrijving. Houd er rekening mee dat een minor niet door kan gaan vanwege te weinig aanmeldingen of dat een minor vol kan zijn.

Zorg ervoor dat je leerovereenkomst voor het einde van de inschrijfperiode ondertekend is en per mail bij de contactpersoon binnen is. (minorsbe@windesheim.nl)

Let op; deeltijdstudenten betalen vaak een lager bedrag aan collegegeld dan het collegegeld dat voor de deeltijd of voltijdopleiding staat waar zij de minor willen volgen. Houd er rekening mee dat je in dat geval het verschil zelf dient te betalen.

Ben je student van Windesheim? Schrijf je dan in via de intekenapplicatie van Windesheim. Kijk voor meer informatie op de site aanbod persoonlijke profilering.