Kies op maat

Inloggen Menu

Coaching (binnen zorg en welzijn) - Deeltijd

 

In deze module ontwikkel je een visie op het ontwikkelen van medewerker(s) in de context van een organisatie en kun je op afgestemde wijze een coachtraject ontwerpen, uitvoeren en evalueren. Je leert medewerkers uit te dagen en te stimuleren in hun ontwikkeling door vanuit verschillende perspectieven te kijken naar de persoon, het werk en de organisaties waarbinnen dat werk zich afspeelt. Daarbij is het van belang om jezelf te kunnen en durven inzetten als coach. Je leert anderen en wellicht ook jezelf in beweging krijgen.

Leerdoelen

  • De professional, in de rol van coach, ontwerpt en begeleidt een coachtraject van een medewerker, passend bij de context van de organisatie. 
  • De coach stemt op zorgvuldige wijze af met de coachee en organisatie. Hij heeft daarbij oog voor complexiteit, meervoudige perspectieven en professionele (ethische) dilemma’s. 
  • De coach sluit op resultaatgerichte wijze aan bij de vraagstelling van de coachee en laat het eigenaarschap van het traject bij de coachee. 
  • De coach begeleidt door middel van onderbouwde interventies de coachee in het behalen van de gewenste resultaten.

Voor wie? (Zorg)professionals met een relevante werkcontext.

Ingangseisen

  • HBO denkniveau/Propedeuse van een bachelor opleiding binnen Gezondheid & Welzijn.
  • Je bent werkzaam op een passende werkplek. Voor je toelating wordt aan jou gevraagd een werkplekscan in te vullen om in te kunnen schatten of je op jouw leerwerkplek kan werken aan de specifieke leeruitkomst. De werkplekscan wordt beoordeeld door de minordocent. 

Rooster

Lesdag: woensdag.

In totaal zijn er voor de module 7 x 2 uur docentgebonden lessen gepland, die om de week worden aangeboden. Dit zijn integratieve lessen. Deze integratieve lessen zijn ondersteunend in het maken van de toetsopdracht en er wordt o.a. aandacht besteed aan de (theoretische) facetten van het coachtraject bestaande uit contractering, het coachplan, de coachtechnieken en de fases in een coachproces.

Daarnaast zijn er intervisies gepland. Tijdens de onbegeleide intervisie bespreek je de persoonlijke leerdoelen, vraag je feedback, breng je casuïstiek uit je coachpraktijk in en ontwikkel je een visie op leren en ontwikkelen. De ontvangen feedback verwerk je in het procesverslag.

De leeractiviteiten en ondersteuning sluiten aan bij het leren van volwassenen (contactonderwijs, online onderwijs en begeleiding/intervisie in leergroepen). Voor de opdrachten zijn contacten met praktijk en cliënten nodig.

Toetsing

De module veronderstelt aanwezige basiskennis t.a.v. begeleiden. Tijdens de introductiebijeenkomst doe je een nulmeting om vast te stellen waar je nu staat met betrekking tot de geformuleerde leeruitkomst van deze module. Op basis hiervan kies je jouw persoonlijke en professionele leerdoelen als coach.

De toetsopdracht bestaat een dossier van een coachtraject. Het dossier bevat een coachcontract, coachplan, procesverslag (met theoretische verantwoording) en een beeldopname (met toestemmingsverklaring van de coachee).

Aanvullende informatie

Deze minor is goed te combineren met andere minoren van 15 EC. Deze combinatie levert dan samen 30 EC's op. Vanuit Windesheim valt te denken aan:

  • Begeleiden en Coachen van teams (binnen zorg en welzijn)
  • Duurzaam Inzetten van Zorgtechnologie
  • Onbegrepen gedrag bij mensen met een (L)VB