Kies op maat

Inloggen Menu

Begeleiden en coachen van teams binnen zorg en welzijn - Deeltijd

In deze module ga je aan de slag met het begeleiden en coachen van een team. Wellicht werk je in een team waarin het op rolletjes loopt, in dat geval kan het de moeite waard zijn om te onderzoeken wat maakt dat dit zo is. Wat dragen jij en jouw teamleden bij aan dit succes? Kun je dat relateren aan theorie?

Wat vaker voorkomt is dat er iets speelt in een team waardoor er veel energie uitgaat naar dat thema en het eigenlijke werk blijft liggen. Een goed functionerend team kenmerkt zich volgens Remmerswaal (2006) door heldere taakdoelen, betrokken teamleden, luisterbereidheid en luistervaardigheid, wederzijds vertrouwen, openheid en nieuwsgierigheid, constructieve kritiek, beperkte competitie, een incidentele behoefte aan leiderschap, heldere afspraken en een flexibele en variabele rolverdeling. Aangezien teamwerk, mensenwerk is kan aan een van bovenstaande kenmerken wel eens wat schorten. In dat geval is het prettig dat je als begeleider of coach van het team kunt analyseren wat er aan de hand is en welke interventies je zou kunnen doen.

Deze module biedt je vanuit verschillende invalshoeken modellen en werkvormen aan die je daar bij kunnen helpen. De nadruk wordt gelegd op een aantal modellen uit de Transactionele Analyse. Deze helpen je bewust te worden wat er onder de oppervlakte kan spelen. Jouw eigen bereidheid om je denken, voelen, handelen en willen onder de loep te nemen vormen hierbij een sleutelrol.

Deze module leidt uitdrukkelijk niet op tot teamcoach. De nadruk ligt op het functioneren van een team en hoe jij dat kunt beïnvloeden vanuit jouw positie. Daar kun je wél coachende vaardigheden bij in gaan zetten.

De groep waarmee je de module volgt vormt een belangrijk ervaringsaspect in hoe jij je beweegt in groepen en met welk effect. Het geven van feedback en gebruik van metacommunicatie is hierin een belangrijk onderdeel.

Taakgebied: Je draagt op methodische wijze bij aan het begeleiden en coachen van teams van medewerkers binnen gezondheid en welzijn. Daarbij zet je een diversiteit aan passende interventies in om het teamfunctioneren te bevorderen. Je richt je op de mogelijkheden en kwaliteiten van zowel de teamleden afzonderlijk als van het team als geheel en helpt belemmerende patronen te doorbreken, vanuit een basis van vertrouwen.

Naast een training teamcoaching, krijg je een training in een aantal basismodellen uit de Transactionele Analyse. De combinatie biedt je een basis om interventies te doen binnen je team.

Leerdoelen

Deze keuzemodule biedt je vanuit verschillende invalshoeken, modellen en werkvormen aan die je bij de volgende leeruitkomsten kunnen helpen:

  • De professional zet op methodische wijze, vanuit een begeleidings- of coachplan, een diversiteit aan interventies (begeleidings- en werkvormen) in om het teamfunctioneren te bevorderen. 

  • In het begeleidings- of coachplan brengt de professional het teamfunctioneren op methodische wijze in kaart, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen factoren die kansen bieden en factoren die een bedreiging vormen voor het functioneren van het team. De professional werkt in het plan interventies uit die zijn afgestemd op het ontwikkelingsniveau van het team en de (bijbehorende) ontwikkelvragen.

  • De professional zet interventies in om de teamleden inzicht te laten krijgen in zowel de eigen persoonlijke behoeften, aannames en drijfveren als in de eigen rol en verantwoordelijkheid met betrekking tot het teamfunctioneren.

  • De professional ondersteunt het team om belemmerende en vastliggende patronen te doorbreken en gaat daarbij effectief om met weerstand en past hierbij coaching principes toe. De professional werkt aan een klimaat van vertrouwen door aandacht te besteden aan emoties en gevoelens en aan morele en ethische aspecten.

  • De professional evalueert de uitgevoerde interventies met het team en gebruikt de uitkomsten hiervan voor een kritische reflectie op de eigen positie, houding en het methodisch en moreel en ethisch handelen. Vanuit deze evaluatie en reflectie komt de professional tot persoonlijke ontwikkelpunten en onderscheidt diverse handelingsalternatieven die gekoppeld zijn aan deze ontwikkelpunten.

  • De professional onderbouwt zijn (voorgenomen) handelen met kennis van teamcoaching(smodellen) en teambegeleiding(stechnieken), waaronder in elk geval de Transactionele Analyse. 

Ingangseisen

  • HBO denkniveau/Propedeuse van een bachelor opleiding binnen Gezondheid & Welzijn
  • Je bent minimaal 20 uur per week werkzaam op een passende werkplek: je werkt met of in een team waarin je een (bege)leidende of coachende rol hebt. Voor je toelating wordt aan jou gevraagd een werkplekscan in te vullen om in te kunnen schatten of je op jouw leerwerkplek kan werken aan de specifieke leeruitkomst. De werkplekscan wordt beoordeeld door de minordocent. 

Literatuur

Hay, J. (2014). We lossen het samen wel op: Transactionele Analyse op de werkvloer. Amsterdam: SWP.

Schoor, van der, J. & Rijnbergen, T. (2020). Tools voor Teams: Dé toolbox voor succesvolle samenwerking. Boom Psychologie

Rooster

Het programma bestaat uit 7 fysieke lesdagen die om de week worden aangeboden gedurende één semester (20 weken). In de introductieweek wordt met de eerste les gestart en tijdens de 7e bijeenkomst vinden de presentaties plaats. In de tussentijd werk je aan je opdrachten in de beroepspraktijk.

De lesdagen zijn als volgt opgebouwd:

  • Introductievideo (zelfstandig)
  • 6x 2 uur Training Transactionele Analyse
  • 6x 1,5 intervisie (onbegeleid)
  • 6x 2 uur training teamcoaching
  • 7e bijeenkomst presentaties
  • 1x 0,5 h Criterium gericht interview (individueel)

Lesdag: woensdag

Toetsing

De toetsing bestaat uit een presentatie van jouw plan, interventies en jouw reflecties daarop en een criteriumgericht gesprek.

We werken met een leeruitkomst (EVL) die beschrijft wat je dient te kunnen, weten en beheersen voor het behalen van de 15 EC’s. De leeruitkomst is voor het taakgebied van het begeleiden en coachen van teams geformuleerd en de toetscriteria zijn van de EVL afgeleid.

Aanvullende informatie

De minor wordt zowel aan deeltijd als voltijd studenten aangeboden mits aan de ingangseisen wordt voldaan. Onder voorbehoud van het aantal studenten (minimaal 8) gaat de minor daadwerkelijk van start. 

De minor kan goed gecombineerd worden met de minor Coaching (binnen Zorg en Welzijn) van 15 ECTS. Deze combinatie levert dan gezamenlijk 30 ECTS op.