Kies op maat

Inloggen Menu

Re-integratie en Talentcoaching

Hoe kun je mensen ondersteunen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, zodat ze (weer) mee kunnen doen?

In deze minor leer je hoe aandacht en ondersteuning kunt bieden aan mensen die niet voldoende kunnen participeren in werk en school. Denk bijvoorbeeld aan voortijdige schooluitvallers, arbeidsgehandicapten, nieuwkomers in Nederland en multiprobleemcliënten.

Ingangseisen

Om te kunnen deelnemen aan de minor moet je jouw propedeuse behaald hebben of toestemming hebben van de examencommissie van jouw opleiding om de minor te volgen.

Als deelnemers aan de minor dien je te beschikken over een bij deze minor passende stageplek, die je in principe zelfstandig dient te verwerven.

Deze minor heeft een beperkt aantal plaatsen beschikbaar: er kunnen maximaal 40 studenten deelnemen. Selectie vindt plaats op basis van volgorde van aanmelden.

Literatuur

De verplichte literatuur voor de minor bestaat uit readers die vanuit Fontys ter beschikking worden gesteld.

Rooster

Het programma duurt 1 semester en bestaat uit een onderwijsintern deel (2 dagen per week) en een praktijkdeel (3 dagen per week):
- maandag, woensdag en vrijdag zijn stagedagen;

- dinsdag en donderdag zijn lesdagen.

Je loopt in het semester effectief 20 weken stage, dus vakanties tellen niet mee. Gemiddeld loop je daarin 20 uur per week stage.

De lesdagen starten om 9:00 uur en eindigen uiterlijk om 15:00 uur, soms ben je eerder klaar. Gaandeweg het programma krijg je op lesdagen steeds meer tijd hebt om zelfstandig of in groepjes aan opdrachten te werken, dan kun je jouw tijd en aanwezigheid dus zelf indelen.

Toetsing

Het programma heeft 5 toetsopdrachten, waarbij wordt gestuurd op de integratie van theorie en praktijk en de verwerking daarvan naar je eigen verdere professionaliseringsbehoefte:

1) Observeren en analyseren van een intakegesprek: een systematische analyse van een door jou geobserveerd intakegesprek door een professional op je praktijkstage.


2) Performance coaching: het toepassen van de coachingsmethodiek die je tijdens de lessen hebt geleerd in de vorm van een performance.

3) Werkgeversbezoek en match: Met een medestudent wordt een voorbereid werkgeversbezoek uitgevoerd. Tijdens dit werkgeversbezoek doen jullie onderzoek in hoeverre de werkgever zachte matchingsfactoren hanteert. Van dit bezoek wordt een verslag gemaakt, dat als input dient voor een matchingsoverleg met jouw praktijkbegeleider, waarbij geïnventariseerd wordt of jullie kansen zien om een kandidaat bij deze werkgever aan een passende baan te helpen.

4) Teamopdracht: In groepsverband stel je een methodisch re-integratieplan op voor een werkzoekende uit jouw praktijkorganisatie. Dit plan ontwerp je op basis van gerichte interactie met deze werkzoekende met multiproblematiek. Hierbij geef je antwoord op de vragen ‘hoe coach ik deze cliënt’ en ‘wat moet ik managen’ om deze werkzoekende duurzaam inzetbaar te krijgen. Hierbij houd je rekening met het spanningsveld van een opdrachtgevers- / opdrachtnemersrelatie, waarbij ook nog eens externe partijen (zorg / hulpverlening / anderszins) betrokken zijn.

5) Verwerkingsopdracht intervisie: Je hebt met een vast groepje intervisiebijeenkomsten, waarin praktijksituaties uit jullie stages besproken worden. Hiervan maak je na de eerste periode een verslag, in de tweede periode heb je een eindpresentatie / eindgesprek.

Als alle toetsopdrachten met tenminste een 5,5 zijn afgerond en het aanwezigheidspercentage bij het onderwijsinterne deel tenminste 80% is, krijg je een certificaat uitgereikt waarmee je 30 ec’s kunt verzilveren.

Minorregeling
Je kunt hier de minorregeling downloaden. Het doel van de minorregeling is om je te informeren over wat je als student gaat leren in de minor, hoe de toetsing eruit ziet en wanneer je de minor hebt afgerond. Aan de minorregeling kunnen studenten rechten ontlenen.

Aanvullende informatie

In deze minor wordt ingegaan op ontwikkelingen in beleid (Participatiewet), de toegenomen mobiliteit op de arbeidsmarkt en ontwikkelingen in de brede samenleving.

Je krijgt kennis en vaardigheden over: intake/diagnose, trajectontwikkeling en coaching, werkgeversbenadering, nazorg. Dit wordt gecombineerd met specifieke vaardigheden o.a.: motiverende gespreksvoering, (talent-)coaching, adviseren en bemiddelen vanuit een sociale én zakelijke attitude. Via een intervisiegroep krijg je inhoudelijke ondersteuning bij het duiden en verwerken van stage-ervaringen.

Daarnaast ontwikkel je m.b.v. zelfonderzoek en teamopdrachten een breder beeld over onderwerpen als functiecreatie en jobcrafting, zelfsturing, zelfredzaamheid en empowerment. Het onderwijsinterne gedeelte van de minor Re-integratie en Talentcoaching bevat een scala aan onderwerpen, die ook deel uitmaken van de opleiding tot gecertificeerd register-jobcoach.

Het onderwijsinterne gedeelte wordt aangeboden in de vorm van het 3-fasen-model:

Instroomfase:
de methodische intake van werkloze cliënten in een re-integratietraject en het bepalen van de hoofdlijnen van dienstverlening voor ‘een weg naar werk’.

Doorstroom- of assessmentfase:
Doorbreken van inactiviteit, hanteerbaar maken van barrières, ontwikkelen van competenties, opbouwen van ‘bewijs’ t.b.v. een toekomstige werkgever.
Hiermee samenhangende thema’s zijn empowerment, (talent-)coaching, afhankelijkheidsreductie en casemanagement.

Uitstroomfase
Het ten uitvoer brengen van de in de voorgaande fasen ontwikkelde plannen door een actieve en methodische werkgever-als-klant-benadering vanuit een expert-rol. Samenhangende thema’s zijn; Hanteren van een ‘dubbele klantrelatie’, hanteren van weerstanden, nazorg en jobcoaching.

Deze lessen worden afgewisseld met intervisiebijeenkomsten (‘leren van gevallen’ en van eigen casuïstiek) gastsprekers, excursies en teamopdrachten.

Als een rode draad doorheen de fasen loopt de zogenaamde ITB-methodiek. Een methodiek die vanuit de praktijk ontwikkeld en beproefd is (praktijktheorie).
I = integraal (niet alleen het werkloosheidsprobleem aanpakken) en individueel
T= traject (een route met een begin en een einde)
B= begeleiden (coachen, empoweren) en bemiddelen (actieve werkgeversbenadering).
Kenmerkend van deze methode is ‘de weg naar werk’ in sterke mate wordt gestuurd door de
vraag van de cliënt.

Docenten
De docenten die de lessen van het onderwijsinterne gedeelte verzorgen hebben een ruimjarige ervaring vanuit de praktijk en vanuit diverse invalshoeken als uitvoerend arbeidsbemiddelaar, methodiekontwikkelaar, leidinggeven, beleidsontwikkelaar, onderzoeker.

Leslocatie
De leslocatie is de Witte Dame, gelegen aan de Emmasingel 28 in het centrum en op loopafstand van het CS in Eindhoven.
Als er genoeg aanmeldingen zijn voor twee groepen, start een tweede groep in Tilburg, Professor Goossenslaan 1, Gebouw P1.
Bij aanmelding mag je aangeven voor welke van de twee locaties je een voorkeur hebt. Als de groep van jouw voorkeurslocatie nog ruimte heeft, word je daarin opgenomen. Is er geen plek op jouw voorkeurslocatie maar nog wel op de andere locatie, dan wordt dat de plek waar je twee dagen per week les hebt.

Nadere informatie:
Stuur een mailtje naar mathijs.vermeulen@fontys.nl, coördinator van de minor Re-integratie en Talentcoaching.