Kies op maat

Inloggen Menu

Online communicatie & Beïnvloeding

Van contentmarketing en online advertising tot digitale service en de inzet van trends in online communicatie zoals VR: in de minor Online Communicatie & Beïnvloeding leer je alles over het bereiken en beïnvloeden van je doelgroep met digitale communicatie. De opgedane kennis pas je gelijk toe in (advies)opdrachten voor echte opdrachtgevers.

Kijk ook op https://minordigitalcommunication.nl voor meer informatie, inspiratie en verhalen van studenten.

Online zichtbaarheid vergroten onder een nieuwe doelgroep. Advertising budget halveren en meer halen halen uit organische content met behulp van data. Storytelling met VR/AR. Met een chatbot klanten beïnvloeden om te kiezen voor gewenste digital service kanalen. Klantbeleving vergroten met behulp van een online community. Er valt nog een wereld te winnen op het gebied van digitale communicatie. Wil je aan de slag met dit soort vraagstukken en meer? Dan is de minor Online Communicatie & Beïnvloeding echt iets voor jou!

In een wereld waarin steeds meer online wordt gecommuniceerd, verloopt ook het contact met de doelgroep steeds vaker digitaal. Organisaties proberen hun doelgroep te bereiken via websites, social media, de inzet van influencers, online advertising etc. En ook direct klantcontact verloopt veel online via sociale media, apps, chats, communities en tal van andere digitale tools. De mogelijkheden in online communicatie voor een organisatie zijn oneindig. Hoe maak je daarin de juiste keuzes voor een organisatie?

In de minor Online Communicatie & Beïnvloeding bereiden we je voor op het werk van een online (marketing)communicatiespecialist. We reiken je kennis aan over de belangrijkste deelgebieden van het vakgebied digitale communicatie, je krijgt ruimte om je verder te verdiepen en ontwikkelen in deelgebieden die jij interessant vindt en we je coachen je in het toepassen van deze kennis in vraagstukken van verschillende opdrachtgevers.

Onderwerpen

In de colleges van de minor en in de vraagstukken van verschillende organisaties staan de volgende onderwerpen centraal:

  • Contentmarketing: social media, influencers, user generated content, webpsychologie
  • Digitale service: kanaalstrategie, webcare, chatbots, communities
  • Online advertising: SEA, social media, targeting
  • Trends in digitale communicatie: Artificial Intelligence, (big) data, voice, avatar, augmented reality

Soort minor
Dit is een verdiepende minor. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel)

Blokminor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Leerdoelen

Deze minor richt zich op onderzoeken en analyseren van (strategische) digitale communicatie. We werken met veel verschillende opdrachtgevers en daarom is adviseren een belangrijk onderdeel van de minor. Tijdens de minor toetsen we (onderdelen van) de LOCO-competenties van de opleiding communicatie:

Competenties
1: Context & Strategie
2: Doelgroep & Gedrag
3: Concept & Creatie

Ook toetsen we de professional skills uit het LOCO-competentie model:
1: Onderzoekend vermogen
2: Innovatie kracht
3: Samenwerken
4: Reflectief vermogen
5: Zelfsturend leren

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

Ben jij een student met een marketing en/of communicatie achtergrond?

Ben jij een student met een marketing en/of communicatie achtergrond? Volg je een opleiding in deze richting en/of heb je een (bij)baan in dit vakgebied? Dan is deze minor zeker interessant voor jou!

Deze minor kent een maximum van 24 deelnemers per semester.

Voorwaarden voor deelname

De minor Online Communicatie & Beïnvloeding is een verdiepende minor. Je hebt daarom de basiskennis en -vaardigheden op dit vakgebied nodig op niveau 2. Om te kunnen waarborgen dat we samen op dit niveau kunnen starten, vragen we je om bewijs van onderstaande aan ons toe te sturen:

  • Student beheerst aantoonbaar de basiskennis van het vakgebied (bijv. d.m.v. het behalen van een toets over het Basisboek Online Marketing, of vergelijkbare theorie)
  • Student heeft het Google certificaat Basisprincipes online marketing behaald.
  • Student beschikt aantoonbaar over vaardigheden in het digitale domein (bijv. ervaring met toepassing zoekmachinemarketing, Google Analytics en Wordpress).

Daarnaast heb je minimaal een half jaar stage gelopen in een organisatie óf aantoonbare werkervaring binnen dit vakgebied, waardoor je voldoende organisatiesensitiviteit meeneemt in de uitvoering van opdrachten van en adviezen aan verschillende organsiaties.

Voldoe je bij de inschrijving toch niet aan de instapeis ‘stage behaald’? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons.

Bewijslast van bovenstaande kun je bij aanmelding direct mailen naar daphne.hachmang@han.nl. We laten je zo snel mogelijk na toesturen weten of je toelaatbaar bent.

Twijfel je of deze minor bij je past, of je het basisniveau beheerst? Stuur gerust een mailtje naar daphne.hachmang@han.nl zodat we met je mee kunnen denken.

Goed om te weten

Motivatie
We willen zeker weten dat je een goede match bent met de minor. Daarom vragen we je om naast bewijs van de voorwaarden ook een motivatie te maken voor deelname aan de minor:

  • Je maakt een visuele motivatie waarom je graag deze minor gaat doen (bv. Infographic, video, animatie). Verras ons!
  • Bewijslast voor eerdergenoemde voorwaarden voor deelname stuur je samen met je motiviatie mee als bijlage in je mail.
  • Mail je motivatie en bewijslast bij aanmelden direct naar Daphne.Hachmang@han.nl

Op basis hiervan wordt bepaald welke studenten voldoende gemotiveerd zijn en meegaan in een eventuele willekeurige loting.

Werven opdrachtgever adviesopdracht
Na sluiting van de de 2e inschrijfronde maken we groepen voor de adviesopdracht. Je werft dan samen met je team zelf een organisatie met een online communicatie vraagstuk.

Kosten boostweek
Tijdens de boostweek gaan we op pad om te kijken, werken en leren van verschillende organisaties en elkaar. Daarnaast staat de boostweek in het teken van fun. Aan deze boostweek zijn kosten verbonden. Hiervoor vragen we een eigen bijdrage. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van de bestemming, en varieert van €100-200. Schrijf je je in voor deze minor, dan gaan we ervan uit dat je erbij bent tijdens de boostweek, en akkoord bent met deze individuele bijdrage.

Literatuur

Het vakgebied van online communicatie verandert snel. Daarom werken wij met wisselende literatuur (denk bijvoorbeeld aan Marketingfacts jaarboek, 23 innovations in digital communication van Ketelaar, Aarts & Demir, MOOCS, blogs op marketingfacts en frankwatching). Deze literatuur hoef je niet aan te schaffen.

Rooster

Dit is een voltijdsminor en we gaan ervan uit dat je 40 uur per week werkt. Van deze 5 dagen ben je 3 dagen aanwezig op de HAN voor onderwijs en/of zelfstudie, de andere 2 dagen ben je bij de opdrachtgever.  

* = de vorm van contact met de opdrachtgevers voor adviesopdrachten is afhankelijk van de dan geldende Corona-richtlijnen en kan bv. een mix van online en offline zijn. Dit alles in afstemming met de opdrachtgever.

LET OP: het rooster kan onderhevig zijn aan wijzigingen. Het kan betekenen dat lessen op andere dagen worden aangeboden.

Werkvormen

De volgende werkvormen kun je verwachten:

  • Startweek waarin je kennismaakt met elkaar en het vakgebied
  • Werken voor een opdrachtgever in projectteam, onder begeleiding van een tutor die gekoppeld is aan jullie team.
  • Hoorcolleges van de docenten en gastcolleges uit het werkveld
  • Werkcolleges waarin je aan de slag gaat met verschillende onderwerpen uit de minor. Meestal voor opdrachtgevers.
  • Studentcolleges: je geeft zelf een college over een online communicatie onderwerp waar je veel expertise in hebt en leert van je medestudenten over nieuwe(re) onderwerpen tijdens hun studentcolleges
  • Boostweek: we gaan een weekje er op uit om onze kennis van elkaar, van het vakgebied en van verschillende organisaties een boost geven
  • Je volgt online cursussen over deelonderwerp(en) naar keuze. Iets in het vakgebied waar je nóg meer van wilt weten.

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze: 

  • Grote (advies)opdracht voor 1 opdrachtgever
  • Open vragen tentamen
  • Losse opdrachten waarin toepassing van theorie wordt getoetst (o.a. boostweken, opdrachten werkcolleges)
  • Professionele houding (o.a. hoe je werkt aan opdrachten, het werken voor organisatie)

Aanvullende informatie

Voor meer informatie:
ask@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl.

Voor inhoudelijke informatie:
Daphne.Hachmang
E-mail: Daphne.Hachmang@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten”.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/