Kies op maat

Inloggen Menu

Public Relations & Mediarelaties

WANTED: Studenten die kunnen inspelen op het onverwachte en affiniteit hebben met trends, media en PR.

Creatieve studenten die onvergetelijke verhalen creëren en deze weten te verspreiden via het juiste middel, of dat nu een post op Facebook of Instagram is, een persbericht of een PR-stunt midden in het centrum.

Gemotiveerde studenten die de handen uit de mouwen willen steken om een semester lang als volwaardig medewerker van PR-buro de Draad vraagstukken van echte opdrachtgevers op te lossen. Door tussen de regels door te luisteren, zelf intitiatief te nemen, content nieuwswaardig te maken en deze te verspreiden, bereik je het einddoel van PR. Jouw boodschap is zo pakkend dat anderen deze verder verspreiden!

Wat biedt de minor jou?

In deze minor gaat het niet alleen om de boodschap van de opdrachtgever, maar is je persoonlijke ontwikkeling ook van belang. Door met jouw ambities aan de slag te gaan verbeter je je niet alleen jezelf maar ben je ook nog eens een aanwinst voor je team.

Onderwerpen

* PR-stunt: bedenken en uitvoeren van een PR-stunt voor een opdrachtgever.

* Storytelling: schrijven van teksten, zowel online als offline.

* Journalistiek: denken als een journalist en nieuws creeren.

* Social media management: monitoren van het gedrag van je doelgroep.

* Strategie: opstellen van strategische PR-plannen.

* Woordvoering: leren omgaan met de pers.

* Crisiscommunicatie: snel schakelen in een crisis.

* Accountmanagement: verantwoordelijk zijn voor de relatie met de klant.

Soort minor

Dit is een verdiepende minor voor Communicatiestudenten en studenten binnen het commerciële domein (zoals CE en ORM) van de HAN. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel).

Blokminor Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Leerdoelen

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

  • Je leert een complex (of soms onduidelijk) vraagstuk te vertalen naar een strategisch advies en de doorvertaling te maken naar de uitwerking in communicatiemiddelen.
  • Je weet welke issues er spelen in de omgeving van een organisatie en waar de stakeholders zich mee bezig houden
  • Je leert de vertaalslag te maken naar concrete beroepsproducten zoals weblog, digitaal magazine, persberichten, het te woord staan van een journalist, etc.
  • Je leert hoe een PR-bureau werkt
  • Je leert over je persoonlijke PR

De beroepstaak zal in praktijk worden uitgevoerd door deelname aan het PR-bureau. Studenten voeren in multidisciplinair groepsverband opdrachten uit voor bestaande organisaties.De studenten gaan zelf op zoek naar organisaties en geschikte PR-opdrachten.De opdracht resulteert niet alleen in een strategisch plan, maar ook in de realisatie ervan: naast onderzoeken en adviseren ook creëren en realiseren. Daarnaast bedenk je een PR-stunt voor een opdrachtgever en voer je deze uit of zorgt voor de organisatie ervan. Voor de PR-stunt zorg je uiteraard voor mediarelaties.

Competenties

  • LOCO-competentie 3 PLANNEN EN ORGANISEREN

    De communicatieprofessional organiseert en plant de uitvoering van het communicatiebeleid van de organisatie en van de communicatiemiddelen, met inachtneming van de beleidscyclus. Het creëert draagvlak voor meer of minder omvangrijke en complexe communicatieprojecten, stuurt deze aan, coördineert en legt verantwoording af over de behaalde resultaten aan de (interne) opdrachtgever.

  • LOCO-Competentie 4 CREËREN EN REALISEREN

    Om communicatiedoelstellingen bij diverse doelgroepen te kunnen bepalen, moeten communicatiemiddelen gerealiseerd worden. Het kan hier gaan om zowel periodieke als niet-periodieke activiteiten voor interne en externe doelgroepen. De communicatieprofessional verzorgt ontwerp, uitvoering en productie van communicatiemiddelen (concepten, middelen en content).

  • LOCO-competentie 5 REPRESENTEREN

    De communicatieprofessional heeft kennis van de organisatie en geeft blijk van voldoende omgevingssensitiviteit om als ambassadeur voor het bedrijf op te treden wanneer de organisatie gevraagd of ongevraagd in de openbaarheid treedt. Hij kan issues en informatie voor verschillende doel- en publieksgroepen op hun waarde schatten en zodanig communiceren dat recht wordt gedaan aan de belangen en het imago van de organisatie.

Aanvullende informatie

Voor meer informatie:

https://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studie-kiezen/minor-volgen/

info@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl

Voor inhoudelijke informatie:

Harriet Onderstal
E-mail: Harriet.Onderstal@han.nl
Susanne de Graaf
E-mail: Susanne.deGraaf@han.nl 

Inschrijven? Goed om te weten!
Bij populaire minoren vindt 3 tot 4 weken na het open gaan van de inschrijvingen een loting plaats áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen. Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na drie weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt ca. 3 weken), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Een goed overzicht van de HAN minoren en hun beschikbaarheid kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

PR en Mediarelaties is een verdiepende minor voor:

  • Communicatie-studenten
  • Studenten Commerciële Economie, Small Business & Retailmanagement, Communicatie & Multimedia Design of andere opleidingen die hieraan gerelateerd zijn.
  • Een minor die je niet alleen professioneel in kan zetten, maar ook jouw persoonlijke PR kan versterken. Je wordt getraind om goed beargumenteerd, overtuigend en zelfverzekerd over te komen in bijvoorbeeld vergaderingen, (sollicitatie)gesprekken en grote bijeenkomsten. Ook je schriftelijke vaardigheden worden verder ontwikkeld.

Voorwaarden voor deelname

  • Propedeuse behaald
  • Je moet als hbo-student een stage hebben gelopen
  • Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via alluris. Daarnaast stuur je je motivatie en cv naar susanne.degraaf@han.nl. Aan de hand daarvan wordt bepaald of je mag deelnemen! De motivatie in Alluris is bedoeld voor je SSLB’er en kunnen wij niet inzien. Je moet dus na je inschrijving je motivatie en cv mailen!

    Externe studenten moeten eerst een account maken en aanmelden op kies op maat. Daarnaast stuur je je motivatie en cv naar susanne.degraaf@han.nl. Aan de hand daarvan wordt bepaald of je mag deelnemen!

  • Er wordt van uitgegaan dat je de basiskennis van communicatie beheerst. Doe je dit niet, dan kan je vooraf deze kennis inhalen door de volgende literatuur door te nemen: Michels, W.J. (2010), Communicatiehandboek, uitgever Wolters Noordhoff. Tijdens de eerste lesweek van de minor krijg je hierover een toets.

Mocht blijken dat door omstandigheden na de inschrijving toch niet voldaan kan worden aan de instapeis 'stage behaald', laat ons dat dan zo snel mogelijk weten.

Goed om te weten

Deze minor kent een limiet van 25 studenten.

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

  • Portfolio met communicatiemiddelen: on- en offline teksten en beelden
  • Schriftelijk tentamen
  • Uitvoering en organisatie PR-stunt
  • Individueel eindassessment

Feedback krijg je uitgebreid op de beroepsproducten, voornamelijk tussentijds. Het gaat dan bv om feedback op beroepsproducten als een issuesanalyse, het schrijven van een persbericht of blog etc.

Rooster

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

Deze minor is een fulltime minor van een half jaar. Omdat je in de setting van een PR-buro werkt, ben je veel op school aanwezig. Daar vinden ook de lessen en de scrumsessies met je tutor plaats. Afspraken met opdrachtgevers maak je op het meest geschikte moment, dat kan dus ook op een lesvrije dag zijn. De PR-stunt en andere werkzaamheden voor opdrachtgevers organiseer je op het meest geschikte moment, eventueel ook in de avonduren of het weekend.

Locatie: Nijmegen

Werkvormen

  • Hoor- en werkcolleges
  • Gastcolleges
  • Trainingen zoals woordvoering en crisiscommunicatie
  • Bedrijfsbezoeken
  • Projectopdrachten