Kies op maat

Inloggen Menu

Smart Healthy Environments (voltijd)

Smart Healthy Environments (Nederlandstalig)

Deze minor stoomt je klaar voor de arbeidsmarkt, door toekomstgericht te werken: Samen werken aan een concrete casus voor de praktijk met behulp van (een gedeelte van) de empathische ontwerpmethode. Dit betekent dat je je leert inleven in de doelgroep en deze, al dan niet in theorie, meeneemt in het ontwerpproces.

Dit proces bestaat uit 4 fasen: verkennen, vertalen, verwerken en valideren. De minor biedt keuzevrijheid en ruimte voor kruisbestuivingen tussen technische, sociale en fysieke (bouwkundig dan wel industrieel) invalshoeken/domeinen.

Nederland staat voor een uitdaging van vergrijzing en steeds meer tekorten in de (ouderen)zorg. Dit vraagt om een woonomgeving die empowerment faciliteert: bijdraagt aan de gezondheid en het welbevinden van mensen, die mensen in staat stelt om met behoud van kwaliteit van leven hun dagelijkse activiteiten te verrichten.

Bouwen met de ‘menselijke maat’ en innoveren. Er is veel winst te behalen door een brug te slaan tussen wat mensen willen en wat er technologisch mogelijk is. Daardoor is het van essentieel belang dat je als toekomstig professional leert verbindingen te leggen tussen het technische en sociale domein.

 

Onderwerpen

In deze minor leer je met behulp van onderzoek doelgroepgericht te werken en, afhankelijk van de studentensamenstelling, multidisciplinair samenwerken vanuit je eigen kracht. Zo kun je van elkaar leren, elkaar inspireren én elkaar verder helpen. Door middel van onderzoek ontwikkel je een kritische blik. Daarmee word je goed voorbereid op de afronding van je opleiding én als professional op de arbeidsmarkt van nu.

De opdracht waar je als groep aan gaat werken, kan ofwel betrekking hebben op het ontwerpen van een concreet ‘slim’ product (prototype), die een kwetsbare doelgroep kan ondersteunen. Anderzijds kan het gaan om het ontwerpen van een gebouw of ruimte (maquette) om ontmoeting te stimuleren. Het kan zo zijn dat één van de twee opties wordt aangeboden. Je mag je voorkeur aangeven voor een opdracht, maar de uiteindelijke opdracht hangt af van het aantal studenten en wordt bepaald door het lectoraat.

 

Soort minor

Dit is een verbredende minor. In een verbredende minor ontwikkel je je beroepscompetenties in een andere/bredere context.

 

Blokminor

Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Leerdoelen

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

 

Leerdoelen

In deze minor gebruik je toegepast onderzoek om doelgroepgericht te werken en zo tot een onderbouwd product/ontwerp te komen, waarbij altijd de eindgebruiker centraal staat.

Na het volgen van de minor Smart Healthy Environments heb je ervaren hoe je multidisciplinair kan (samen)werken. Je begrijpt dat dit proces een vakgebied overstijgend karakter heeft. Je begrijpt het principe van een gebruikersgerichte probleemaanpak en begrijpt de betekenis hiervan voor ontwerp- en onderzoeksprocessen. Je hebt daarnaast vaardigheden ontwikkeld die je in staat stellen om onderzoek in te zetten ten behoeve van empathische ontwerpoplossingen.

 

Competenties

Bij het volgen van de minor Smart Healthy Environments werk je aan de ontwikkeling van de volgende competenties:

• Onderzoeken & analyseren (doelgroepgericht)

• Ontwerpen

• Communiceren en (multidisciplinair) samenwerken

• Rapporteren

Afhankelijk van het onderzoek dat je gaat uitvoeren, kun je aanvullend hierop ook andere (vakgerelateerde) competenties ontwikkelen, bijvoorbeeld het ontwerpen en visualiseren van oplossingen/oplossingsrichtingen. Om deze competenties optimaal te kunnen ontwikkelen wordt er een kritische houding en flexibiliteit van je verwacht.  

Aanvullende informatie

Voor meer informatie

info@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl

Zie ook www.han.nl/aih

 

Voor inhoudelijke informatie

E: pim.janssens@han.nl

T: +31 6 15479010

Ingangseisen

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

Deze minor is geschikt wanneer je jouw 3e jaar bijna hebt afgerond of aan je 4e jaar begint. Je volgt een bouwkundige, technische of economische opleiding, of een zorggerichte/ (para)medische opleiding (bijvoorbeeld hbo-verpleegkunde of fysiotherapie).

Voor technische studenten die meer willen weten over het gebruikers- en zorgperspectief.

Voor zorggerichte studenten die meer over het technische en ontwerpperspectief willen weten.

 

Voorwaarden voor deelname

• Je bent minimaal gestart met je 3e jaar

  (eventuele uitzonderingen in overleg mogelijk)

• Je hebt je propedeuse behaald

Toetsing

Toetsing

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

• Eindproduct

• Onderzoeksplan en onderzoeksverslag (resultaten,

   analyse, conclusies, aanbevelingen)

• Proces (portfolio, reflectie op competenties, feedback)

• Mondelinge presentaties

In deze minor gaan we zowel uit van een groepsverantwoordelijkheid, als van je individuele verantwoordelijkheid gedurende het gehele proces.

Rooster

Rooster

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor:

Studenten worden regelmatig bij het lectoraat verwacht, tenzij er veldonderzoek of excursies plaatsvinden. Daarnaast wordt er verwacht dat studenten regelmatig gezamenlijk werken aan hun opdracht in een studieomgeving. Woensdag is vaak de centrale dag met de begeleidingsmomenten, lezingen en excursies, maar daarvan kan in sommige gevallen afgeweken worden. Tevens worden er in de beginperiode op maandagen en donderdagen ook workshops verzorgd.

Aan deze minor kunnen ook deeltijdstudenten deelnemen.

 

Werkvormen

In de minor komen de volgende werkvormen aan bod:

- Projectbijeenkomsten

- Lezingen door interessante sprekers uit de zorg en bouw

  (Zgn. Vitruviuslezingen)

- Workshops

   o ‘Een introductie in onderzoek’

   o ‘Probleem en vraagstelling (1): theorie’

   o ‘Probleem en vraagstelling (2): feedback op eigen

       plan’

   o ‘Literatuur verwerken’

   o ‘Doelgroepen’

   o ‘Methode ‘kwalitatief onderzoek’’

   o ‘Methode ‘onderzoekend ontwerpen’’

   o ‘Methode ‘design thinking’’

   o ‘Rapporteren’

- Vragenuurtje / terugkombijeenkomst