Kies op maat

Login Menu

Value by Design: meerwaarde creëren voor food

Waarom kosten ‘gewone’ tomaten meestal nog geen 2 EUR per kilo, terwijl consumenten voor bijvoorbeeld Honingtomaten® bereid zijn het tienvoudige te betalen? Waarom levert “biologisch” in de ene productgroep wél toegevoegde waarde en in de andere nauwelijks? Wat is de waarde van een sterk merk, een gebruiksvriendelijke verpakking, een mooie foto of een goed verhaal? En waarom is de ene doelgroep daar gevoeliger voor dan de andere?

In deze minor verkennen we met een gevarieerd samengestelde groep studenten (met interesse in bijvoorbeeld food, marketing, communicatie, vormgeving of psychologie) hoe dit werkt en hoe we door middel van slim design méérwaarde kunnen creëren. Iedere student brengt hierbij zijn/haar eigen kennis, vaardigheden en ervaring in én leert op die manier ook van andere studenten. Samen onderzoeken we verschillende food categorieën en doelgroepen, experimenteren we met verschillende manieren om meerwaarde te creëren en te communiceren, en stellen we aan de hand van prototypes en consumentenonderzoek vast, wat er wél werkt en wat niet.

Check ook onze facebookpagina www.facebook.com/valuebydesign

Leerdoelen

In deze minor komen verschillende aspecten uit de consumentenpsychologie, marketing, communicatie, design en consumentenonderzoek samen. We leren multidisciplinair samenwerken en creëren op basis van onze eigen inbreng, in synergie met anderen, nieuwe inzichten en toepassingen.

 

Aan het eind van deze minor heb je:

  • kennis en ervaring met verschillende theoretische modellen m.b.t. waardeperceptie en –beleving door consumenten;
  • kennis en ervaring met verschillende mechanismen en waarde-attributen m.b.t. waardeperceptie en –beleving door consumenten;
  • ervaring met het beschrijven, analyseren en verbeteren van een (food) productgroep op basis van waarde-attributen;
  • ervaring met het zelf ontwikkelen/ontwerpen van waarde-attributen en het toepassen daarvan in product-, verpakkings- en/of communicatieprototypes;

Aanvullende informatie

‘Value by Design’ gaat door bij voldoende deelnemers (minimaal 12, maximaal 24) van verschillende opleidingen. We streven naar een samenstelling waarin niet één opleiding dominant is. Peildatum: 4 september 2017.

Deze minor vereist een grote mate van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid. Naast (gast)colleges, workshops en projectbegeleiding, werk je individueel én in groepsverband aan je onderzoek.

De colleges en projectbegeleiding worden verzorgd door docenten met ruime marketing-, design- en onderzoekservaring bij toonaangevende bedrijven in de foodsector.

Houd rekening houden met ca. 50 EUR kosten voor literatuur en materialen.

Deze minor combineert goed met de minor ‘Business Innovation’ aan HAS Hogeschool locatie Venlo, van september tot begin november 2017.

Ingangseisen

Om deel te nemen aan deze minor moet je je hbo-propedeuse hebben afgerond en minimaal 40 EC hebben behaald uit je tweede leerjaar.

Toetsing

 

  • Groepsproject: 60%
  • Individueel Onderzoek 40%

 In het groepsproject onderzoek je voor een opdrachtgever een bepaalde productgroep. Dit onderzoek resulteert in conclusies en concrete aanbevelingen voor de opdrachtgever. In je individueel onderzoek ga je een zelfgekozen aspect uit deze minor, op geheel eigen wijze verder uitdiepen. Dit onderdeel kan bijvoorbeeld resulteren in een thesis, food concept, vlog of expositie.

Literatuur

Nog niet bekend

Rooster

Nog niet bekend