Kies op maat

Inloggen Menu

Online Marketing in de Praktijk

Hoe krijg je een opdrachtgever mee met jouw ideeën? Hoe adviseer je klantgericht? En nog belangrijker: hoe implementeer je online campagnes en stuur je deze bij?
Intervisie en reflectie op je professionele ontwikkeling vormt eveneens een belangrijke rode draad in deze minor. Hierover maak je afspraken binnen je team en met de coach. De projectgroep wordt gerund met een team van begeleiders (docenten), adviseurs (de studenten) en accounts (de deelnemende MKB-bedrijven). Studenten werken in beide perioden in kleine groepen voor de opdrachtgever. In de eerste periode wordt gewerkt aan de businesscase voor de opdrachtgever. Dit mondt uit in:
• Analyse en advies aan MBK-bedrijf over online strategie
• Inregelen Google Tagmanager en Analytics , koppelen van Google Ads en Search console en al bepaalde onderdelen van SEO optimaliseren
• Kwantificering van de doelen

In de theorie passeren de belangrijkste begrippen uit de online marketing de revue. Onderwerpen die aan bod komen: Google analytics, Search Engine Optimalisatie, Search Engine Advertising, Display Advertising, Conversie Rate Optimalisatie en Email-marketing.

Naast de inhoudelijke facetten is recht/ethiek een belangrijk onderwerp. De Privacy wet (AVG), wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet zijn voor de online marketeer van belang. Wat is wet en wat is werkelijkheid? Diverse thema’s, waaronder de cookiewetgeving en reclame passeren de revue.

Periode 2 staat in het teken van de praktische toepassing van online marketing door middel van:
• Search Engine Advertising praktijk; bedenken en uitvoeren van campagnes, deze monitoren en bijstellen.
• Voorstellen doen voor testen op de website en eventueel uitvoeren
• Advies en eventueel Activeren Display en Affiliate campagnes
• Advies en eventueel activeren emailmarketing
• Advies en eventueel activeren social campagnes
Dit allemaal onder begeleiding van een externe professional / buddy. Het vormt een vervolg op de theorie online 1.
Je organiseert tevens een evenement voor je opdrachtgever en werkt daarbij direct aan je professionele competenties.
Daarnaast moet je in staat zijn om klantgericht te kunnen rapporteren over de lopende campagnes. Gegevens uit een online dashboard omzetten in heldere rapportages voorzien van een duidelijk onderbouwd advies voor de klant.

Leerdoelen

  • Klantgericht rapporteren en adviesvaardigheden, om draagvlak te verkrijgen bij interne en externe stakeholders
  • Je kunt jouw bijdrage in het team waarderen en reflecteren op je professionele ontwikkeling in een specifieke (online) marketingcontext
  • Je kunt de online activiteiten van een opdrachtgever in kaart brengen, analyseren en vertalen naar een online marketing businesscase op basis waarvan concrete doelstellingen worden geformuleerd, waarmee de opdrachtgever zijn klanten optimaal kan bereiken. Je bent in staat aan de hand van recente theorie en gegevens uit de businesscase beargumenteerde voorstellen te doen voor toekomstige activiteiten en klantbenadering.
  • Je bent in staat aan de hand van recente theorie en gegevens uit onderzoek (online dashboard) beargumenteerde voorstellen te doen voor toekomstige activiteiten en klantbenadering
  • Je kunt in team een professionele projectorganisatie opzetten, en klant- en resultaatgericht samenwerken voor een opdrachtgever in de praktijk
  • Je kunt de gekozen online strategie vertalen naar een campagne-ontwerp en deze uitvoeren, evalueren en bijstellen zodat de gestelde doelen worden gerealiseerd.

Ingangseisen

Voor de minor Online Marketing is een toelatingsprocedure van toepassing.

Je hebt aantoonbare affiniteit met online marketing en je bent gemotiveerd je online marketing skills te vergroten en deze in de praktijk in te zetten voor MKB-bedrijven in de regio.
Schrijf voor 31 mei 2024 een motivatiebrief aan mevrouw Carina van Selling, e-mail: ca.e.van.selling@pl.hanze.nl waarin je deze affiniteit – uit stage, werk of privé - aantoont. Stuur als bijlage je studiepuntenoverzicht mee. Je inschrijving voor de minor is pas definitief als je op basis van je motivatiebrief bericht hebt gekregen dat je wordt toegelaten.

Literatuur

E-book ‘E-marketing’ van uitgeverij Edumundo

Rooster

Afhankelijk van de periode circa 2 à 3 dagen per week colleges volgens rooster en daarnaast afspraken met projectgroep, coaches en opdrachtgever (op locatie).

Toetsing

Opdrachten, presentaties en tentamens. Optioneel is het behalen van Google certificaten.