Kies op maat

Inloggen Menu

Consumentengedrag 3.0

‘Op innovatie expeditie door de wereld van consumenten’

Een goed begrip van consumentengedrag biedt organisaties kansen om betekenisvol en relevant te zijn en zo consumenten aan zich te binden. Hoe maken consumenten keuzes? Hoe ontdek je diepgaande klantinzichten? Welke psychologische theorieën helpen keuzes te beïnvloeden? Voor organisaties is het van groot belang om een antwoord te krijgen op deze vragen.

Tijdens deze minor ga je op een soort praktische expeditie en werk je op het snijvlak van consumentengedrag, innovatie en een betekenisvol thema met en voor een (duurzame) opdrachtgever aan een innovatie opdracht.
Je leert meer over duurzaamheid, (een andere perspectief op onze economie) en over het veelzijdige thema van consumentengedrag en beïnvloeding.

Naast kennis van het gebied van consumentengedrag, draagt deze minor dus in bredere zin bij aan jouw ontwikkeling als future proof professional

Via het werken met een wereldwijd gebruikte effectieve innovatie methode zul je een oplossing vinden voor een complex vraagstuk. Zo ben je in staat om een sleutelrol te vervullen in een wereld in transitie.

Het onderwijs in de minor is vermoedelijk heel anders dan je gewend bent.
We volgen grotendeels de praktijk waarbij we ondernemend, innoverend werken in cocreatie en leren zoals in organisaties ook vaak het geval is (een combinatie van interactie en teamwork, zelfstudie en geplande leeractiviteiten).

De minor bestaat uit twee delen > een groeps- en een individueel deel. 

In het groepsdeel ga je aan de slag in een multidisciplinair innovatieteam.  
Samen ontwerp je klantgerichte innovatieve concepten voor een betrokken opdrachtgever.
Je werkt in het project met de wereldwijd gebruikte ‘FORTH Innovation Method’.  
Een innovatiemethode die speciaal voor deze minor is vertaald naar de minor en een goed handvat biedt tijdens het project. Je doet dus ervaring op met een innovatieproces in de praktijk. Iets dat je zeker nodig hebt in de toekomst. In welk werkveld je ook werkzaam bent. (vermeldenswaardig: een van de cases van deze minor is opgenomen in het Engelstalige ‘FORTH case book’ van succesvolle bijzondere projecten uit 15 verschillende landen). 

In het individuele deel ga je alleen of in een duo aan de slag met een onderwerp binnen consumentengedrag dat jouw speciale interesse heeft.  
Jij voert de regie over wat je leert en ontwikkelt je tot expert op dat gebied.  

Ben je open minded, onderzoekend, ondernemend, een kritische denker, proactief, heb je interesse in innovatie en wil je positieve impact hebben in de praktijk? Dan is deze minor geschikt voor jou. 

De minor is een samenwerkingsverband tussen docenten van de opleidingen Toegepaste Psychologie, Communicatie & Multimedia design en Commerciële Economie.

Vanwege het multidisciplinaire karakter van zowel het docenten- als de studententeams is deze minor ook een innovatiewerkplaats waar, in cocreatie, onderzoek, onderwijs en praktijk samen komen.

De minor biedt jou verder:  

  • inspiratie door diverse masterclasses (intern en extern) 
  • de mogelijkheid om op creatieve manier onderzoek te doen
  • inzicht in trends
  • ervaring met het werken voor een opdrachtgever
  • een green ambassador certificaat 
  • de kans om meer te leren over ‘merken’ en een ‘merk’ te ontwikkelen
  • een onderwijsprogramma dat door studenten positief wordt geëvalueerd

Leerdoelen

De student kan:

  • met behulp van creatief onderzoek klantinzichten verzamelen
  • trends en kansrichtingen onderzoeken en benutten
  • alle fases van het FORTH innovatieproces doorlopen en op goed niveau uitvoeren, innovatief vermogen
  • verbindingen leggen om tot een samenhangend kansrijk klantgericht communiceerbaar concept te komen
  • consumentengedragtheorie in de praktijk toepassen
    merktheorie toepassen om te komen tot een voorstel tot een nieuw ‘merk’
  • ondernemend en op een professionele wijze met opdrachtgever werken

Ingangseisen

De Propedeuse is behaald.

Voor veel studierichtingen is meer kennis en ervaring op het gebied van ‘consumentengedrag’ relevant. Er zijn geen specifieke eisen. Een goede motivatie is van belang omdat de minor tamelijk intensief is en de kwaliteitseisen hoog.
Veel studenten hebben interesse in deze minor. Er is geen plek voor iedereen.


De toegang tot de minor vindt daarom plaats door middel van selectie op basis van motivatie.  Stuur VOOR 31 mei 2024 a.s. jouw motivatiemail aan e-mailadres: consumentengedrag3.0@org.hanze.nl

Literatuur

De innovatie expeditie – Gijs van Wulfen

Diverse relevante literatuur naar keuze.

Toetsing

Presentaties van de concepten en een website met tussen- en eindproducten (geen tentamen).