Kies op maat

Login Menu

Ondernemingsplan Op Maat - ondersteunen van startende ondernemers - Honoursminor

Wil je echt een praktische aanpak van Ondernemerschap? Je gevoel voor ondernemerschap aanscherpen? Je kennis van marketing en financiën versterken? Direct verantwoording nemen voor echte startende ondernemers binnen een zelfstandigadviesbureau voor die starters. Dat doet deze minor. Ben je klaar voor de praktijk? Welkom bij Ondernemingsplan op Maat!

Ondernemingsplan op Maat (ofwel ‘OOM’) is een adviesbureau waar een beginnende ondernemer terecht kan voor het omzetten van zijn of haar ideeën in een daadwerkelijk ondernemingsplan. Het bureau maakt onderdeel uit van het Instituut voor Marketing Management, is gevestigd op Zernikeplein 7 en wordt volledig bemand en bestuurd door de studenten van OOM. Het is dus een unieke formule, want dit is de echte praktijk!

 

Als medewerker van het bureau OOM werk je volgens een logische structuur met een ondernemer samen om stapsgewijs sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen in kaart te brengen en mogelijke strategische opties te inventariseren van zijn op te zetten bedrijf. Je neemt de ondernemer aan de hand, zorgt er voor dat relevante informatie op tafel komt en vult die waar mogelijk aan door middel van een eigen verkenning. Doel is het opleveren van een plan waarmee de ondernemer direct de vervolgstappen kan nemen om aan de slag te gaan met de financiering, de vestiging, het aanbod en de marketing. Je bent dus echt de adviseur van een startende ondernemer!

 

Hoe zelfstandig je ook aan de slag gaat, we laten je natuurlijk niet alleen. Tijdens de eerste maand van de honoursminor word je intensief bijgeschoold in adviesvaardigheden, marketing en financieel management. Je oefent in rollenspellen en evalueert je vooruitgang op film. Dan ben je klaar voor de ‘piketdienst’, dat wil zeggen het bemannen van het kantoor en het ontvangen van starters op afspraak. Samen met je OOM-collega’s – en onder belangstellend oog van de docenten - neem je besluiten over werving, taak— en werkverdeling, contacten met het netwerk, kortom alles wat komt kijken bij het reilen en zeilen van het bureau. Je richt je uiteraard op de kerntaak: de dienstverlening aan de starters, die worden doorverwezen door de Kamer van Koophandel, een bank, een accountantskantoor, het Bedrijvenloket van de gemeente Groningen of het UWV. Aan het einde van de minor begeleid je ook studenten van andere instituten die een ondernemingsplan moeten maken. Praktischer kun je het niet maken!

Leerdoelen

Het adviseren en begeleiden van startende ondernemers bij het maken van een ondernemingsplan.

Subdoelen: uitbreiding netwerk, zelfstandig ondernemerschap van binnen en buiten kennen, financieringsproblematiek beheersen, samenwerken met ondernemer.

Ingangseisen

Natuurlijk moet er voor deelnemende studenten een behoorlijke basiskennis zijn. Je moet een strategisch (marketing)plan kunnen opzetten. Je moet goed een financieel plan op papier kunnen zetten en je moet het ook nog eens goed over kunnen brengen naar de ondernemer. Er wordt dus nogal wat van je gevraagd!

Daarom is deze minor alleen geschikt voor studenten die (willen) uitblinken. Je moet gewoon met je kop boven het maaiveld uitsteken en dat ook willen blijven doen. Je moet ondernemend van aard zijn en die eigenschap graag willen delen met anderen. En, wie weet, ga je in de toekomst zelf ook het pad van ondernemerschap op of je wordt adviseur of coach…….Kortom: niet voor watjes!

De minor is toegankelijk voor studenten met een duidelijk ondernemings- en marketinggerichte achtergrond. Of je geschikt bent, moet blijken uit een intakegesprek dat er komt nadat je je hebt aangemeld. Als je denkt in het profiel te passen: we zien je graag komen en je zult een fantastische minor hebben!

Toetsing

De eerste vier weken van de minor is er een speed course in Marketingstrategie, Adviseren en Financieel Management. Dit onderdeel wordt afgerond met tentamens (met directe herkansing).

Daarna moeten er zeven ondernemingsplannen opgeleverd worden.

Literatuur

  • Introductie Ondernemingsplan & Financiële besturing, ISBN 9789001376376, A. Heezen, F.H. Wittenberg, Noordhoff Uitgevers, 2e druk
  • Zo maak je een ondernemingsplan (Aanbevolen), ISBN 9789001712846, Roel Grit, Noordhoff Uitgevers, 1e druk
  • Competent adviseren, ISBN 9789001380045, Roel Grit, Noordhoff Uitgevers, 1e druk
  • Strategische marketingplanning, ISBN 9789001765057, Karel Jan Alsem, Noordhoff Uitgevers, 5e druk

LET OP: deze literatuurlijst is onder voorbehoud. De definitieve literatuurlijst wordt half juni bekendgemaakt.

Rooster

De eerste vier weken is er een zeer intensief programma; een speed course in Marketingstrategie, Adviseren en Financieel Management. Daarna volgt anderhalve dag per week piketdienst. Daar buiten werk je op zelf te kiezen momenten aan het ondernemingsplan voor de ondernemer.