Kies op maat

Inloggen Menu

Interculturele Professionaliteit

Onderwijs binnen drie leerlijnen: 

Conceptuele leerlijn - Hoor- en werkcolleges 

In dit deel van de minor kijken we kritisch naar het begrip diversiteit en de concepten die daarbij betrokken zijn. We brengen het referentiekader in kaart, door in te gaan op de algemene begrippen cultuur, diversiteit en identificatie in de Nederlandse samenleving. Door om te kunnen gaan met eventuele barrières in interculturele communicatie, moet een professional in staat zijn om de ander goed te begrijpen. 

Hiervoor zijn kennis over etnische identiteit, ik-wij cultuur en kruispuntdenken van belang. Ook bespreken we onderwerpen die van belang zijn voor het opbouwen van een culturele vertrouwensrelatie. Dit zijn onder andere kennis over migratie, integratie en discriminatie. 

In deze minor werk je aan het ontwikkelen van interculturele competenties, die mede een schakel vormen naar wereldburgerschap.  

 

Integrale leerlijn - Maken van een beroepsproduct 

In het beroepsproduct ga je aan de slag met het ontwikkelen/ aanpassen van een ‘aanbod op maat’, dat je gaat uitvoeren bij een opdrachtgever. De opdrachtgever is de contactpersoon van het project of instelling waar je het gaat uitvoeren. Het is de bedoeling dat je helpt met het vormgeven/ aanscherpen van de interculturele professionaliteit aan de medewerkers van de instelling. 

 

Vaardigheden leerlijn - Training 

In de training die hoort bij de minor, behandelen we verschillende manieren van communiceren. Communicatie hangt samen met de cultuur en maatschappij waarin je leeft. Doel van deze training is om je, als student, bewust te worden van je eigen communicatie en je eigen cultuur. Daarnaast behandelen we verschillende perspectieven, waaruit je verbale en non-verbale communicatie kan analyseren en hoe onze communicatie staat in verhouding tot andere culturen.

Leerdoelen

De leerdoelen van de minor Intercultureel vakmanschap zijn: 

  • Theoretische inzichten verwerven op het gebied van diversiteit 
  • Bewust worden van de verschillen tussen andere culturen, binnen een bepaalde cultuur en binnen de Nederlandse cultuur. 
  • Theoretische inzichten verwerven over communiceren met mensen uit andere culturen 
  • Deze theoretische inzichten koppelen aan eigen gedrag en houding in de omgang met mensen uit andere culturen. 
  • Reflecteren over de huidige stand van zaken ten aanzien van intercultureel vakmanschap in de praktijk
  • Aanbevelingen formuleren om de omgang met andere culturen in het werkveld te verbeteren, zodat recht gedaan wordt aan hun ontwikkeling en participatie in de Nederlandse maatschappij.

Ingangseisen

Voor (internationale) HBO-studenten van alle opleidingen. 

Er wordt samengewerkt met internationale partners binnen dit minor. Het lezen en communiceren in Engels op B1 niveau is dus een vereiste. 

Literatuur

Reader Intercultureel Vakmanschap, artikelen die op BS geplaatst wordt, en het volgende boeken: 

Reparaz, L.R., Ardjosemito-Jethoe, S en Rijk, K. (red.) (2020). Diversiteit in de samenleving. Assen: Van Gorcum 

Rooster

Periode van uitvoering: blok 1 

Inroostering: maandag-donderdag  

Toetsing

Conceptueel: casustoets in vorm van take-home opdracht (40%) (cijfer min 5,5) 

Integraal: beroepsproduct + presentatie (40%) (cijfer min 5,5) 

Vaardigheden: individueel reflectieverslag (20%) (alfanumeriek: G, V of O, waarbij min V) 

Wanneer alle onderdelen zijn behaald, heeft de student 15 studiepunten behaald en wordt de minor afgerond. De minor wordt afgesloten met een eindbeoordeling die wordt bepaald aan de hand van het gemiddelde op bovenstaande toetsen. De student moet dan minimaal een 5.5 hebben gescoord. 

Planning toetsing

Conceptueel toets: week 10, blok 1 

Hertoets: week 9, blok 2 

Integraal & vaardigheden verslagen: week 9, blok 1 

Hertoets: week 9, blok 2 

Aanvullende informatie

Extra aandacht voor internationalisering, onderzoek en reflecteren.