Kies op maat

Inloggen Menu

Interne Cultuur Coördinator

De minor bestaat uit tien bijeenkomsten op de donderdagavond van ieder drie uur. Naast het schrijven van een cultuurplan, staan werken aan draagvlak voor cultuuronderwijs en aan de competenties van de cultuurcoördinator centraal. Door culturele uitstapjes verruim je je blik en ontdek je hoe deze gekoppeld kunnen worden aan de ontwikkeling van het kind. 

Leerdoelen

De minor Interne Cultuurcoördinator leidt op tot cultuurcoördinator in het basisonderwijs. De minor biedt praktische handvatten, vaardigheden en inhoudelijke kennis om cultuuronderwijs op school optimaal vorm te geven, te stimuleren en te behouden. 

Ingangseisen

Een propedeusediploma is een vereiste. Daarnaast is het belangrijk dat de student een (stage)school heeft die mee wil werken aan het opstellen (of verbeteren) van een cultuurplan.   

Literatuur

Studiehandleiding ICC. 
Dossier ICC van het LKCA.

Rooster

Werkvormen:  

Een combinatie van werk- en hoorcolleges waaronder gastsprekers uit het culturele werkveld en een bezoek aan een culturele voorstelling. 

Daarnaast is de student veel in de praktijk bezig, o.a. gesprekken voeren met directie en docenten van de basisschool waar het cultuurplan voor wordt geschreven en het opgestelde cultuurplan aan hen presenteren. Ook plant de student in deze periode 8 culturele uitjes voor zichzelf, die terugkomen in het portfolio.  

Studielast

De minor bestaat uit 10 bijeenkomsten van ca. 3 uur. Naast de contacturen moet je rekening houden met thuiswerkopdrachten, studie, het bezoeken van culturele instellingen, het maken van een portfolio en het schrijven van het cultuurplan.

Toetsing

Je sluit deze minor af met een portfolio dat bestaat uit o.a. de visie op cultuureducatie en een cultuurplan. In de laatste bijeenkomst wordt dit portfolio op een creatieve manier gepresenteerd.     

Aan alle onderdelen moet voldaan zijn (beheersingsniveau).  

Herkansing: het aanvullen van het cultuurplan of portfolio na schriftelijke feedback. 

De toets vindt gewoonlijk plaats in de 10e week van het blok, de herkansing vindt plaats in de 9e week van het volgende blok. 

Aanvullende informatie

Extra aandacht voor de eigen creatieve vaardigheden, student als cultuurdrager en cultuuroverdrager. Samenwerking met de basisschool.