Kies op maat

Login Menu

Moderne Media in het Onderwijs

Wat zijn de gevolgen van de snelle ontwikkelingen op het gebied van moderne media voor het onderwijs? Wat is de meerwaarde van het traditionele klaslokaal ten opzichte van het groeiende educatieve aanbod online? En hoe zorg je als leerkracht dat je de ‘digital-native’ doelgroep betrokken houdt bij je lessen en tegelijkertijd voorbereidt op hun rol in een veranderlijke en gemedialiseerde samenleving?
Tijdens de minor ‘Moderne media in het onderwijs’ onderzoek en ontdek je hoe je moderne media kunt integreren in de (stage)praktijk. Je ontwerpt een blended leeromgeving voor kleuters, leerlingen of studenten ten behoeve van differentiatie, samenwerking en aansluiting op de belevingswereld. Je leert aantrekkelijke educatieve instructievideo’s te maken door middel van een opnamestudio, mobile devices en praktische apps en je past deze toe in je eigen onderwijspraktijk. De resultaten van je onderzoek, ontwerp en uitvoering in de praktijk publiceer je ter afsluiting in de vorm van een inspirerend online artikel.

Leerdoelen

  • De student kan onderzoek doen naar de leefwereld van leerlingen m.b.t. onderwijs;
  • De student kan een ‘blended’ leeromgeving ontwerpen en uitvoeren in de praktijk;
  • De student kan moderne media inzetten t.b.v. differentiatie en/of samenwerking;
  • De student kan educatieve instructievideo’s maken met inzet van mobile devices;
  • De student kan een artikel schrijven over zijn ‘blended’ leeromgeving en publiceren.

Aanvullende informatie

Minimaal aantal studenten = 12 (37 voor tweede groep)

Maximaal aantal studenten = 25 (50 bij twee groepen)

Ingangseisen

Opleiding(en): Pabo, Vrijeschoolpabo en LERO

 

 voltijd 

 

Ingangseisen: Fase opleiding: Derde of vierde jaar

Toetsing

De toetsing valt uiteen in drie onderdelen:

  • Onderzoek naar en ontwerp van een eigen blended leeromgeving: blog/website.
  • Uitvoering van de blended leeromgeving in de (stage)praktijk: registratie/product.
  • Verslag van het onderzoek, ontwerp en uitvoering in de praktijk: online artikel.

De 3 onderdelen worden als volgt getoetst:

  • Het onderzoek en ontwerp worden aangeleverd in de vorm van een blog of website en wordt getoetst op basis van een rubric met vooraf gestelde beoordelingscriteria.
  • De instructievideo’s en (een registratie van) de ‘blended’ leeromgeving worden digitaal aangeleverd en beoordeeld op basis van een rubric met vooraf gestelde beoordelingscriteria.
  • Het verslag wordt aangeleverd als een online artikel met links naar de blog/website en beoordeeld op basis van een rubric met vooraf gestelde beoordelingscriteria.

Literatuur

Recente onderzoeksliteratuur, die digitaal zal worden aangeboden op de ELO

Rooster

dinsdag ochtend en middag