Kies op maat

Login Menu

Merkenmanagement

​​Wat onderscheidt een merk van een product? En hoe bouw je een sterk, betekenisvol merk? Hoe zorg je dat je merk een langdurig succes wordt?
Merkenmanagement combineert marketing met inzichten uit de psychologie. Je leert hoe merken in de markt gezet worden en welke rol de principes van de consumentenpsychologie daarbij spelen. Verschillende disciplines passeren de revue: merkpositionering, merkonderzoek, merkmeerwaarde, naamgeving, merkinstrumenten, merkportfolio, merkuitbreiding et cetera. Door een conceptuele benadering te kiezen wordt inzicht verkregen in de werking van merken en de manier waarop een “brandmanager” daarop kan inspelen. Aan de hand van workshops wordt de theorie toegelicht. Daarin pas je de theorie toe en leer je de “taal van de marketeer” te spreken. In het bijpassende project worden de vaardigheden die komen kijken bij het managen van een merk toegepast. Colleges worden aangevuld met bedrijfsbezoeken en gastsprekers.

Kom voor meer informatie naar de Minorenmarkt:

Wanneer: vrijdag 21 september 2018, tussen 11.30.- 14.30 uur

Waar: Hogeschool Leiden, lokaal F0.015/F0.017, Zernikedreef 11, 2333 CK Leiden

Leerdoelen

Practical skills van de merkenmanager: bedenken van het concept van het merk, onderzoeken van de marktpotentie van het merk, inzetten van de merkinstrumenten, lanceren en monitoren van het merk.

Inzicht in strategische aspecten van merkenmanagement.

Begrijpen en toepassen van conceptuele modellen op het gebied van merkenmanagement en positionering.

Inzicht in de principes uit het kennisgebied Consumentenpsychologie die kunnen helpen het menselijk gedrag te observeren, duiden en beïnvloeden;

Ingangseisen

Voor alle opleidingen

Toetsing

Onderdeel: Merkenmanagement:

Individueel:

Individueel portfolio merkenmanagement 80%, cijfer;

Actieve bijdrage aan de lessen (fb) 20%, cijfer.

 

Groep:

Onderzoek naar positionering van een nieuw merk 80%, cijfer;

Groepspresentatie 20%, cijfer;

Presentatie van de modellen, V/O;

Onderdeel: Psychologie van het merk: portfolio (individueel 50% van het cijfer + groep 50% van het cijfer).

Literatuur

Keller, K. L., Heijenga, R., & Schoppen, E. (2015). Strategisch Merkenmanagement (4e ed.). Amsterdam, Nederland: Pearson Education Benelux. 

Verbeke, W. en Lamar, Q. (2017). Doeltreffend beïnvloeden. Baarn, Nederland: s2uitgevers. 

Hoften, R. van. (2011). Reclamepsychologie. Groningen/Houten, Nederland: Noordhoff.

Rooster

Aantal ingeroosterde uren: 5,5 uur per week.