Kies op maat

Inloggen Menu

Contentmarketing en community management

Bekijk hier het filmpje over deze minor!​

De ruimtesprong van Felix Baumgartner is een iconisch voorbeeld van contentmarketing en community management. Door in te zetten op een authentiek verhaal van een topsporter die zijn eigen grenzen verlegt, genereerde Red Bull een enorm bereik en versterkte zij de merkbeleving. Doordat Red Bull zowel voorafgaand, tijdens als na de parachutesprong content over Baumgartner en het Red Bull Stratos-team verspreidde, kon iedereen gedurende een langere periode het verhaal van A tot Z volgen. Via de Facebook-pagina bouwde Red Bull Stratos een omvangrijke community op met fans die met het merk en met elkaar in dialoog gingen.

Contentmarketing en community management sluiten aan op consumenten van nu die zelf content produceren en zelf bepalen wanneer ze welke content bekijken, liken en delen. Daarom houden steeds meer organisaties en merken zich bezig met het maken van content en het opbouwen of onderhouden van een sociaal netwerk. Het aantal contentstrategen, contentmarketeers, social media managers en community managers neemt in rap tempo toe.

Maar hoe zorg je als organisatie voor relevante en engaging content die mensen willen bekijken, liken of delen? En hoe ontwikkel je een waardevolle community en ga je actief de conversatie met groepsleden aan? En niet onbelangrijk: hoe zorg je ervoor dat contentmarketing en community management elkaar versterken zodat je daadwerkelijk je communicatie- of marketingdoelen bereikt?

In deze minor leer je contentmarketing en community management direct toe te passen voor een organisatie in de praktijk. Je doorloopt aan de hand van acht stappen het gehele contentmarketing- en community management- proces. Daarnaast leer je hoe je een verhaal (story) kunt opbouwen en inzetten via diverse kanalen zodat je je doelgroep echt kunt raken met je content. Ook leer je hoe je engaging content kunt maken/schrijven en de effectiviteit kunt testen en meten. Tijdens de minor kunnen maak je gebruik van de expertise van diverse professionals uit de praktijk.

Leerdoelen

Na deze minor kun je voor een concrete opdrachtgever:

  • draagvlak creëren voor een geïntegreerde planmatige aanpak van contentmarketing en community management;
  • contentdoelen, -doelgroepen en -publiek vaststellen en beschrijven;
  • een strategisch en tactisch plan uitwerken zodat je de juiste content, in de juiste vorm en via de juiste kanalen ontwikkelt;
  • een story opbouwen en uitwerken;
  • een contentkalender maken;
  • engagerende converterende content ontwerpen en creëren;
  • content en concepten optimaliseren door te testen;
  • het publiek optimaal bereiken, enthousiasmeren en activeren (delen, liken, praten);
  • community management vormgeven en inrichten om van fans ambassadeurs te maken;

toetsen of met contentmarketing en community management de doelen zijn gerealiseerd.

Ingangseisen

Voor alle voltijds opleidingen

Toetsing

Beroepsproduct: contentmarketing 100%, cijfer.

Beroepsproduct: contentanalyse 100%, cijfer.

Literatuur

Boek: Gerretsen, M., & Machielse, I. (2018). Contentmarketing en community management. Amsterdam: Pearson

Aanvullende artikelen.

Rooster

Aantal ingeroosterde uren (contacturen met en zonder docent): 10 uur per week.