Kies op maat

Inloggen Menu

International business II

Bekijk hier het filmpje over deze minor!

Samen met studenten van een heel andere achtergrond werken aan praktische oplossingen voor een klant, mooie bedrijfsbezoeken, deelnemen aan een internationale week…spreken deze zaken je aan? Lees dan vooral verder.

Deze minor bouwt voort op international business I maar is ook als zelfstandige unit te volgen. In deze minor staat de operationalisering centraal: het vertalen van een strategisch plan naar een operationele uitvoering. Ook in deze minor staan marketing, hrm en Engelse taalvaardigheid centraal. Samen met je projectgroep voer je een business case uit voor een internationaal opererend merk. Het blijkt vaak geen gemakkelijke taak om (marketing) theorie zoals die in de literatuur staat, te vertalen naar praktische antwoorden voor een opdrachtgever.

De opdrachtgever voor de minor International Business II is een toonaangevend bedrijf in een internationale setting. De minor wordt afgesloten met een marketing workshop bij de opdrachtgever. Voorbeelden van opdrachtgevers uit het verleden zijn: Harley Davidson, Decos, Apotex, Crystal Promotions. De projectgroep is in hoge mate zelf verantwoordelijk voor het managen van het project. Dat betekent bijvoorbeeld dat niet voorgeschreven is hoe het eindproduct er uit moet zien. Dat bepalen de studenten zelf. Verder is het aan de studenten hoe zij het contact met de klant onderhouden. Het uiteindelijke eindcijfer wordt ook voor een groot deel door de klant bepaald.

Tijdens de minor International business II wordt ook een internationale studieweek georganiseerd. Deze wordt door studenten en docenten opgezet. Voorbeelden uit het verleden zijn een studieweek naar Ierland (Dublin), Schotland (Edinburgh), Turkije (Istanbul), Polen (Krakau en Warschau) en Duitsland (Sigmaringen). Tijdens de studieweek worden bedrijven bezocht, sociale activiteiten georganiseerd en leren we met elkaar in een echt internationale setting. De studieweek wordt door studenten meestal als hoogtepunt ervaren van het programma van international business I en II. Deelname aan deze studieweek staat alleen open voor studenten van de minoren international business I en II en is op vrijwillige basis.

De minoren International Business I en II bieden een verdieping op bestaande literatuur van marketing, hrm en culturele aspecten van het zakendoen. Het is als zodanig een goede voorbereiding op een internationale werksetting die zich zowel binnen als buiten Nederland kan afspelen.

Leerdoelen

  • Toepassen van marketing principes op internationaal niveau
  • Inzicht in international human resource management
  • Taalvaardigheid zakelijk Engels
  • Dit vertalen in een operationeel internationaal marketing plan

Ingangseisen

Alle voltijds opleidingen studiejaar 3 en 4

Toetsing

    1. ​Global Marketing 7 EC

  • Global marketing group report & presentation:
    - Group report: class cases 30%;
    - Group grade: client project 70%;
    Total  100% .
  • Global marketing individual report & exam:
    - This is the result of the oral exam 100%.
  1. International Human Resource Management 4 EC
  • Writing assignment (50%) / oral exam (50%).   
  1. International Cultural Studies 4 EC

Writing assignment / active participation.

Literatuur

  • Hollensen, Svend, Global Marketing: A decision-oriented approach, 7th Edition, Pearson Education, ISBN: 9781292100111
  • International human resource management, Briscoe, Schuler and Tarique, 4e edition, 2012, Routledge;
  • Elling, Andeweg, de Jong, Swankhuisen, Report writing for readers with little time, 1st edition, 2012 Noordhoff Uitgevers,
    ISBN 978-90-01-81259-1.

Rooster

Aantal ingeroosterde uren (contacturen met en zonder docent): 10 uur per week.