Kies op maat

Inloggen Menu

Contextuele benadering (werken vanuit intergenerationeel perspectief

Heb je belangstelling voor het werken vanuit de systeemvisie? Wil je daarin een stapje verder gaan door je te verdiepen in de invloed van een familiegeschiedenis op iemands leven?

Vraag je je weleens af hoe het kan dat bepaalde patronen van generatie op generatie blijven doorgaan? Ook al doen betrokkenen individueel echt hun best om dit te veranderen?

Wil je meer weten over hoe de invloed van vorige generaties doorspeelt in families? En hoe deze mede bepalend kan zijn voor hoe iemand zich gedraagt/ontwikkelt?

Vraag je je af hoe het kan dat (ook volwassen) kinderen loyaal blijven naar hun ouders, ondanks alles wat ze soms is aangedaan?

Vind je het interessant om ook eens te kijken hoe het zit in je eigen familiegeschiedenis en daaruit te leren?

Wil je leren welke interventies je kunt inzetten om familierelaties in kaart te brengen en mensen te begeleiden in het (herstel van) contact met hun familie?

Dan is deze minor echt iets voor jou.

De basis van deze minor is de theorie van de Hongaars/Amerikaanse psychiater prof. dr. Ivan Nagy.

Het door hem ontwikkelde gedachtengoed over ‘relationele ethiek’ biedt een unieke kijk op familierelaties en op de invloed van wat er in eerdere generaties is gebeurd, op iemands leven in het hier en nu.

Wij werken met een klein, gespecialiseerd docententeam en zijn graag in interactie met studenten. We leren van en met elkaar.

Leerdoelen

  • Je kunt de begrippen uit de contextuele theorie toepassen op casuïstiek, afgestemd op verschillende doelgroepen
  • Je kunt contextuele (verbindende) interventies doen op basis van casuïstiek en/of eigen werkinbreng

Je kunt reflecteren op: a. je eigen familiegeschiedenis en hoe die jou beïnvloedt  b. de toepassing van deze benadering in de eigen (toekomstige) werkpraktijk.

Aanvullende informatie

Ervaringen van studenten:

Veel inzichten gegeven in hoe complex een familie kan zijn, hoe erg dingen uit het verleden in het heden toch nog zo’n grote rol kunnen spelen. Deze theorie zal ik zeker meenemen naar mijn werk.

Deze lessen hebben mij laten inzien hoe groot de invloed van een familie is op een individu. Daarnaast heb ik tijdens de bijeenkomsten ook veel over mijn eigen familie en over mijzelf geleerd, wat bijdraagt aan mijn professionele ontwikkeling.

Ik heb nog nooit eerder stilgestaan bij de vierde dimensie of anders gezegd, relationele ethiek. Dit was volledig nieuw voor mij en dit vond ik érg interessant en helpend in mijn toekomstige werk. 

Het heeft mij geholpen breder te kijken naar mijn achtergrond en in te zien waar eventuele moeilijkheden in mijn werk vandaan kunnen komen. Daarnaast heeft het me geholpen om te begrijpen hoe delicaat het is om met iemand over zijn gezin te praten. Ook heeft het mijn analytische vermogen versterkt.

Inzicht in dat je bij bijvoorbeeld problematiek binnen opvoeding het noodzakelijk kan zijn om terug te kijken naar generaties ervoor.

Ik ben me bewuster van het effect van intergenerationele aspecten, dit is altijd toe te passen binnen de praktijk. Ook kijk ik nu op een andere manier naar mijn eigen familie.

Ik merk onbewust dat ik de verkregen kennis nu toepas in mijn dagelijks leven.

Het heeft me meer laten kijken naar wat bepaalde familiebanden/gebeurtenissen voor invloed kunnen hebben. Dit heeft mijn kijk voorgoed veranderd.

Heel veel kennis over familiebanden die ik de rest van mijn leven en werk kan gebruiken. Het heeft me heel erg veel nieuwe inzichten gebracht.

Erg verdiepend, razend interessant, ik vind dit een van de interessantste onderdelen van de opleiding.

Interactie tijdens de lessen is heel prettig en leerzaam.

Ingangseisen

Voor vierde jaars studenten van de volgende voltijd opleidingen:
SW
SPH
MWD
Pedagogiek

Toetsing

  • Theoretische analyse van casuïstiek (5 ec) >cijfer
  • Vaardighedentoets (5 ec) >cijfer
  • Intervisie (5 ec) >v/o

Herkansing: Ieder studiejaar 2 kansen per minoronderdeel. 

Literatuur

Verplichte literatuur:

  • Annelies Onderwaater; De onverbrekelijke band, inleiding en ontwikkelingen in de contextuele therapie van Nagy, Pearson, 2018 (10e editie).

Aanbevolen literatuur:

  • Ivan Boszormenyi-Nagy e.a., Tussen geven en nemen, over contextuele therapie, de Toorts 7e druk 2018
  • Ivan Boszormenyi-Nagy e.a., Grondbeginselen van de contextuele benadering, De Toorts, 5e druk 2017.
  • Else-Marie van den Eerenbeemt e.a., Balans in beweging, De Toorts, 13e druk 2019.
  • Michielsen e.a., Leren over leven in loyaliteit, over contextuele hulpverlening, Acco 2008
  • D. Hargrave e.a. Ontwikkelingen in de contextuele therapie, de kracht van geven en nemen in relaties, Acco 2005.
  • Else-Marie van den Eerenbeemt, Alle dochters, De Toorts 6e druk 2019.
  • Else-Marie van den Eerenbeemt, De liefdesladder, Arbeiderspers 2011
  • Else-marie van den Eerenbeemt, Door het oog van de familie, Bert Bakker 2009.

Genoemde literatuur is nog onder voorbehoud.

Rooster

Studiebelastingsuren: 15 EC (= 30 uur per week, 420 uur in totaal)

Aantal ingeroosterde uren (contacturen met en zonder docent): 2 dagen van ongeveer 6 uur (gemiddeld 12 uur per week)