Kies op maat

Inloggen Menu

Ouderschap, opvoeding en preventie

Ouders zijn net mensen: ze zijn (te) jong, (te) oud, rijk of arm. Ze doen aardig, saai, druk, vervelend, opgewekt, voelen zich soms depressief, standvastig, in paniek of van alles wat. Ouders zijn autochtoon, allochtoon, alleenstaand, samenwonend of gescheiden. Dan zijn er ook nog stief-, adoptie-, pleeg,- of ‘gewone’ ouders. Maar wat is eigenlijk een ‘gewone’ ouder? Ouders zijn overal en als we ze tegenkomen zijn ze vaak helemaal niet bezig met opvoeden, bijvoorbeeld omdat ze aan het werk zijn, in het ziekenhuis liggen, boodschappen doen of in de gevangenis verblijven. Ouders zijn een ‘mixed bag’ (Van der Pas 2008), een samenstel van eigenschappen en bezigheden en kampen met allerlei omstandigheden. 

 

Als professional ontmoet je die ouders regelmatig en dat verloopt niet altijd gemakkelijk. Als je wilt leren hoe je kunt bouwen aan een sterke werkalliantie met ouders dan is de Minor OOP echt iets voor jou!  

Een krachtige werkalliantie met ouders is de beste manier om het welzijn van hun kinderen te waarborgen. 

Leerdoelen

De minor OOP geeft je een stevige basis om te leren bouwen aan die samenwerkingsrelatie met ouders. Je leert theorie en methodiek over wat ouderschap met ouders doet, 24 uur per dag voor de rest van hun leven. Hoe begeleid je ouders in dat intensieve proces met hun kinderen en met hun (ex-) partner? Hoe krijg je oog voor de processen die ouders en kinderen beschermen tegen de invloed van soms stressvolle omstandigheden? 

Je oefent de vaardigheden en attitude die helpen om professioneel naast ouders te staan en oudergerichte opvoedingsondersteuning te geven. 

Samen met medestudenten organiseer je colleges waarin jullie ouders en professionals aan het woord laten over allerlei thema’s die gerelateerd zijn aan ouderschap. Ook krijg je zicht op het werkveld. 

Ingangseisen

Studenten Sociaal Werk, SPH, MWD, Pabo, Vaktherapie, Toegepaste psychologie, HBO-Verpleegkunde en Sociaal Juridische Dienstverlening en Pedagogiek. 

Literatuur

o.a.  

Van der Pas (2013): Handboek Methodische Ouderbegeleiding, deel 1 en 3. Amsterdam: SWP. 

Ehlers, S. en M. Kuipers (2016): Oudergericht Pedagogisch adviseren. Amsterdam: SWP. 

Rooster

Ongeveer 12 uur per week 

Toetsing

  • Schriftelijke toetsing (cijfer); 
  • Demonstraties-presentatie (cijfer); 
  • Opdrachten (V/O). 

 

Herkansing: periode 5