Kies op maat

Login Menu

Verandermanagement en interne communicatie

Heb jij interesse in mensen en hoe zij zich gedragen op hun werk? Vind je het leuk om bedrijven te adviseren hoe zij hun medewerkers betrokken en gemotiveerd krijgen? Wil jij leren hoe een organisatie het beste een verandering kan doorvoeren en hoe interne communicatie hierbij kan helpen? Dan is de minor Verandermanagement en Interne Communicatie echt iets voor jou!

Binnen de minor voer je opdrachten uit voor verschillende profit- en non-profitorganisaties. Je krijgt regelmatig inspirerende gastsprekers op bezoek en krijgt de gelegenheid om te werken aan verschillende skills, doordat je diverse workshops kan volgen. Daarnaast richt je een multidisciplinair adviesbureau op en maak je een eigen businessplan. De minor bevindt zich op het snijvlak van communicatie, HRM, bedrijfskunde en psychologie. Begin 2018 is de naam van de minor veranderd van Internal Branding & Change Management naar Verandermanagement en Interne Communicatie. 

Waar gaat deze minor over? 
Veranderingen bij organisaties zijn aan de orde van de dag. Reorganisaties, strategie- of cultuurveranderingen, je hoort er vrijwel dagelijks over. Bij de minor staat de medewerker centraal. Er is onder meer aandacht voor internal en employer branding. Hiermee werk je binnen een organisatie aan een sterk merk en kunnen medewerkers extern uitstralen waar de organisatie voor staat. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat je op de website en in reclames mooie beloftes doet, die de medewerkers niet (kunnen) waarmaken. Internal branding wordt vaak ingezet in tijden van verandering. Een ander belangrijk onderdeel bij een verandering is zeker ook de interne communicatie. Veel veranderingen mislukken. Goede communicatie kan een organisatie helpen om een verandering succesvol te laten verlopen.

Inhoud en programma
We werken zowel voor theorie als voor praktijk met drie thema’s:

1. Mini-MBA 
Als je wil adviseren aan directie en managers, moet je hun taal leren spreken. Je leert over organisatiestructuur en –cultuur, leidinggeven, organisatiestrategie en HRM. De mini-MBA is een basiscursus organisatiekunde aangevuld met actuele thema’s zoals internal branding, employer branding en alignment.

2.Verandermanagement 
Je leert waarom veranderen soms zo moeilijk is en wat je daaraan kunt doen. Psychologie is hier van belang. We bespreken onderwerpen als veranderstrategieën, gedrag van medewerkers in organisaties, gedragsverandering, motivatie en engagement, corporate silence en weerstand tegen veranderingen. Bij dit thema is ook aandacht voor adviesvaardigheden: hoe zorg je ervoor dat je opdrachtgever jouw advies aanneemt? Dat laatste oefen je met een trainingsacteur.

3.Interne communicatie 
Als je veranderaanpak klaar is, start de interne communicatie. Hoe pak je dit aan? Welke communicatiestrategie kies je bij de veranderstrategie en welk communicatieconcept bedenk je daarbij? Je strategie en concept moet je intern bij medewerkers goed kunnen ‘branden’. Je denkt na over het ontwikkelen van interne communicatiemiddelen zoals personeelsbijeenkomsten, (social) intranet, personeelsblad, twitter, blogs, Yammer en de inzet van vloggende medewerkers om je communicatiedoelen te bereiken. Er is ook aandacht voor storytelling. We bespreken de verschillende middelen en gaan actief aan de slag met het maken van deze middelen.

Lesvorm
Voor de theorie worden colleges, literatuur (oa ebook), bedrijfsbezoeken en vaardigheidstrainingen gebruikt, met een trainingsacteur. Daarnaast worden regelmatig gastsprekers uitgenodigd, zoals Huib Koeleman (auteur interne communicatie), leidinggevende van de politie, medewerkers van communicatiebureau’s zoals ARA en Proof.

Het praktijkgedeelte start met het oprichten van een eigen multidisciplinair adviesbureau en bijbehorend business plan. Vervolgens voer je drie opdrachten uit voor diverse profit of non-profit organisaties. Bij alle opdrachtgevers speelt een verandering. Eerder werd samengewerkt organisaties als Greenchoice, Indaver, Coolblue, Ronald McDonald Huis Sophia Rotterdam, IHC Merwede, gemeente Capelle aan den IJssel, Lommerijk en NoSuchCompany. De laatste praktijkopdracht mag je als student zelf zoeken.

 

Leerdoelen

Leerdoelen

Na het volgen van deze minor:

●     Beschik je over voldoende kennis, inzicht en vaardigheden in organisatiekunde, die nodig is om met managementleden in gesprek te gaan en advies te geven over veranderingen in hun organisatie en/of om gegeven advies te kunnen beoordelen;

●     Beschik je over kennis, inzicht en vaardigheden in verandermanagement, om advies over veranderingen te kunnen geven en/of om gegeven advies te kunnen beoordelen;

●     Heb je voldoende kennis, inzicht en vaardigheden om organisaties over hun interne communicatie en internal branding te kunnen adviseren en dit advies te kunnen implementeren en/of om gegeven advies te kunnen beoordelen.

Aanvullende informatie

De minor is onder andere geschikt voor studenten HRM, Communicatie, CMD, Commerciële Economie, Bedrijfskunde, SBRM en MER. 

Wil je meer weten?  
Neem contact op met één van de coördinatoren: Nathalie Keurentjes (n.keurentjes@hr.nl) of Ilse Ooms (i.ooms@hr.nl).

Ingangseisen

De minor is geschikt voor studenten HRM, Communicatie, CMD, Commerciële Economie, Bedrijfskunde, SBRM en MER. Ook studenten van Leisure Management en Facility Management rondden met succes de minor af. Voor studenten die geen communicatie als vooropleiding hebben gedaan bevat de minor veel nieuwe verdiepende theorie.

 

Toetsing

Schriftelijke opdracht (tentamen), adviesrapport en presentatie.

Literatuur

De volgende literatuur is verplicht gesteld:

  • Inleiding organisatiekunde, zesde herziene druk, Loek ten Berge en Marco Oteman, uitgeverij Coutinho, ISBN: 978 90 4690 523 4
  • Edubook verandermanagement, Edumundo
  • Interne communicatie, Huib Koeleman, uitgeverij Boom, ISBN: ISBN 9789024400904

De volgende literatuur is aanbevolen:

  • Internal Branding 2.0, van Luc van Beers en Gaby Nedeski, uitgeverij Adfo Books, ISBN 978 94 915 6092 7
  • Merkcultuur, Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg, uitgeverij Boom Lemma, ISBN: 978 90 8953 655 6
  • Het succes van Internal Branding, Marc van Eck, Ellen van Zanten en Linda Rutten, uitgeverij Adfobooks, ISBN 978 904 302 767 0
  • Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand, van Geert-Jan Waasdorp, Martijn Hemminga, Sarah Roest, EAN: 978 908 167 563 5
  • Alignment 2.0, B. Aarnoutse, ISBN: 978 949 219 609 5

Rooster

De minor start in september 2019 aan de Wijnhaven 107 en de lesdagen zijn maandag, dinsdag (theorie) en donderdag (praktijk).