Kies op maat

Inloggen Menu

Smart Things

Om Internet of Things-developer en -ondernemer te worden, moet je kennis kunnen combineren op gebied van elektronica, sensoren, netwerken, productontwerp, business en software-development. In deze minor leer je over mens-machine-interactie, draadloze verbindingen, verwerking van sensordata, machine-learning, wearables, enzovoort. Ook de andere zijde komt aan de orde: innovatie en ondernemerschap. We gaan praktisch aan de slag met 3D-printen, lasersnijden, CNC-frezen en solderen.

Werkplaatscultuur
Vanwege de invloeden uit verschillende disciplines die in deze minor samenkomen is het onderwijs wellicht anders dan je gewend bent. Het belangrijkste aspect daarin is dat de minor een ‘werkplaatscultuur’ hanteert. Je kunt verwachten dat je veel aanwezig bent en jezelf hele dagen onderdompelt in het maken van IoT- oplossingen. Op één dag sta je te zagen, te solderen en bouw je je software. Hierbij is interdisciplinair samenwerken met medestudenten uit allerlei richtingen essentieel.

Workshops
In het eerste deel volg je theoretische en praktische workshops, en bouw je aan je eigen Home Station, een weerstation en home automation device in één dat verbonden wordt met een centrale server. Tevens werk je aan de voorbereiding van je eigen workshop of lecture, waarvoor je je met een zelfgekozen externe expert verdiept in een relevant onderwerp. Deze workshop of lecture geef je in het tweede deel aan je medestudenten en docenten. Daarnaast werk je in een projectgroep fulltime aan een eigen product, dat je aan het eind van de periode moet pitchen in een Dragon’s Den.

Voorbeelden
Voorbeelden van gerealiseerde Smart Things-projecten zijn: een slimme projector die informatie of de sterrenhemel op je slaapkamerplafond projecteert; een smart mirror waarop je ‘s ochtends nieuwsberichten en weersinformatie kan lezen terwijl je je haar kamt; een slim groen huis waarbij het binnenklimaat en de vochtigheid van de planten voortdurend gemonitord en bijgestuurd kan worden.

Inhoud en programma
De minor is verdeeld over twee onderwijsperiodes (OP1 en OP2). In OP1 worden door middel van workshops, gegeven door docenten en gastsprekers, de vaardigheden en kennis bijgebracht die nodig zijn voor het bedenken van een Smart Thing, het ontwerpen en bouwen van prototypes, en het overtuigen van investeerders. In OP2 worden deze kennis en vaardigheden ingezet om in teamverband daadwerkelijk een Smart Thing als Kickstarter-project te ontwikkelen en te presenteren in een Dragon’s Den. Daarnaast zullen studenten zich individueel verdiepen in een onderwerp op het gebied van Smart Things, Wearable Devices, Internet of Things enz., en dit presenteren in de vorm van een Lecture (1 uur) of Workshop (1,5 – 2uur).

Lesvorm

  •          Workshops door CMI-docenten en externe sprekers.
  •          Project (individueel en in teamverband).
  •          Workshop / lecture door studenten zelf.

Leerdoelen

De minor stelt mensgericht en probleemgerichte oplossingen centraal en maakt daarbij gebruik van de hedendaagse en toekomstige technieken. Het doel is om de student kritisch te laten denken over hoe technologie de mens tot dienst kan zijn.


Ingangseisen

De minor is ontworpen met de multidisciplinaire insteek voor instroom van studenten uit de opleidingen communicatie, media & design, mediatechnologie, technische informatica en informatica. De minor richt zich in eerste instantie op de technische implicaties. Studenten van andere opleidingen die belangstelling, zekere kennis en affiniteit met het domein hebben kunnen contact opnemen met de minorcoördinator.

Toetsing

Mondeling, opdrachten, demonstratie

Rooster

maandag tot vrijdag