Kies op maat

Inloggen Menu

I Love Brands

Let op! Deze minor is erg populair. Na inschrijving zal er een selectieprocecure plaatsvinden middels een motivatiebrief. Hiervoor wordt contact met je opgenomen.  

 

Hoe kan een klein idee uitgroeien tot een succesvolle business? Hoe kom je van iets kleins naar iets groots en hoe zorg je dat je fans krijgt? Nederland telt inmiddels honderden startups, de één succesvoller dan de ander. Ondernemers proberen het succes van Uber of Airbnb te evenaren. Hoe bouw je een succesvol merk?

Bereid je voor op een minor waarin je zelf op zoek gaat naar kennis en leert rondkijken in de wereld van merken. Ervaar de verschillende vormen van branding, met focus op het DNA van een merk, maar ook op de waarde van een merk voor de consument. Laat je triggeren door samen met medestudenten op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en creatieve experimenten die een merk en de relatie met haar consumenten verder kunnen brengen. Door een unieke combinatie van skills, tools en knowledge stoom je jezelf klaar tot een succesvolle merkbouwer!

In de minor I Love Brands kruip je in het DNA van het merk en ga je het merk van binnen verder uitbouwen. Hoe kan een klein idee uitgroeien tot een succesvolle business? En waarom lukt het de één wel en de ander niet?

Let op: voor deze minor zijn 40 plekken beschikbaar.

Hier is uiteraard een verklaring voor. Allereerst hebben we te maken met de huidige trends. Zo maakt digitalisering het bijvoorbeeld mogelijk dat juist deze initiatieven gestart kunnen worden. Netwerken worden gemakkelijk gevormd dus het is makkelijker om een grote groep te bereiken en te mobiliseren. Het lijkt niet meer te gaan om de grote organisaties, maar juist om de behoefte van de consument. Zo zijn Bunq en Snappcar belangrijke grondleggers voor merken anno nu.
 
De wereld verandert en zo ook de wereld van merken. De consument bepaalt en is op zoek naar een merk dat bij hem en haar past. Consumenten willen steeds vaker iets van een merk. Deze verandering dwingt merken om op een innovatieve manier ervoor te zorgen dat zij in de harten van de consument komen. Het creëren van merkmeerwaarde moet de prioriteit hebben en beleving lijkt het toverwoord te zijn. Branding neemt een heuse service-rol aan binnen het gedrag van de consument.
 
Tijdens deze minor leer je verder te kijken dan alleen het merk. Je kruipt in het DNA van het merk en de veranderende wereld waarin we leven. Hoe kun je hier als merkenbouwer het beste op inspelen? Maak kennis met de verschillende vormen van branding en creëer waarde voor de consument anno nu. Ga voor het beste resultaat en haal je motivatie uit je medestudenten. Ga samen op zoek naar nieuwe ideeën die ervoor zorgen dat een merk een echte relatie aan kan gaan met haar consument.

Wie zoeken wij?
Hou jij van werken in een team om een merk naar een hoger niveau te tillen? Wil je leren innoveren in een team door zelf een toekomstbestendig merk te ontwikkelen? Ben je nieuwsgierig, pro-actief, open-minded en weet je van aanpakken? Dan ben jij een belangrijke bouwsteen tijdens deze minor!

Inhoud en programma
Tijdens I Love Brands krijg je een uniek kijkje in de wereld van branding 3.0. Hoe creëer je merkwaarde in een steeds veranderende omgeving? Wij leiden je op tot jonge, innovatieve merkenbouwers wiens digitale hart sneller gaat kloppen bij het horen van de woorden merken en mensen. Je gaat in twintig weken aan de slag met de kern van branding: het creëren van merkmeerwaarde voor merken. Omdat de traditionele wegen niet meer lijken te werken, gaan we opzoek naar nieuwe paden om te bewandelen. We doen dit in een praktijkdeel, maar ook in een theoriedeel. Jij bent daarbij aan zet!

Theorie 
De theorielijn wordt allereerst ingevuld door interactieve colleges en gastcolleges waarbij ingegaan wordt op onderwerpen als: positionering, digital marketing (verleiding en conversie), psychologie van branding, trendwachting en natuurlijk hoe al deze onderwerpen bijdragen aan het creëren van meerwaarde voor merken. Naast de colleges ga je ook zelf aan de slag met kennisontwikkeling en kennisdeling door met medestudenten het gesprek aan te gaan over recente en relevante literatuur uit het vakgebied.

Praktijk 
De praktijklijn bestaat uit werkcolleges. In de werkcolleges worden verschillende praktijkopdrachten aangeboden, bestaande uit zowel groepsopdrachten als individuele opdrachten. Nadat de theoretische basis is gelegd ga je in teamverband aan de slag om de theorie in de praktijk te brengen en te bouwen aan een toekomstbestendig merk. De praktijklijn van de minor kent een spectaculaire afsluiting waarin je met een team aan de slag gaat het met ontwikkelen van een eigen brand.
Ook het organiseren van een expositie is een onderdeel in de praktijk. Dit kleine ‘evenement’ toont alle uitkomsten van de minor. Het leuke aan het organiseren is dat je alles zelf, samen met de klas, moet doen: van het regelen van de locatie en het ontwerpen van de uitnodiging, tot het regelen van de aankleding, bezoekers en de catering. 
 
Excursies 
Ook tijdens deze minor gaan we het vakgebied ook echt verkennen. Zo bezoek je bijvoorbeeld hét vakevenement van de reclamewereld waarbij theorie, praktijk en beleving gecombineerd worden. Voor studenten die geïnteresseerd zijn is er bij voldoende interesse ook de mogelijkheid om op studiereis naar Londen te gaan.

Lesvorm
Hoorcolleges, werkcolleges, gastcolleges en projectonderwijs

Leerdoelen

Hoofdleerdoel: 
Je ontwikkelt je tot merkbouwer die binnen de veranderende wereld meerwaarde kan creëren voor nieuwe en bestaande merken. 

Overige leerdoelen:
1. Je kunt voor een bestaande organisatie het merkenbeleid onderzoeken en analyseren in een web 3.0 omgeving; 
2. Je kunt externe onderzoeksresultaten vertalen naar richtingebn om een merk op door te ontwikkelen; 
3. Je hebt inzicht in de succesfactoren van sterke merken; 
4. Je kunt trends en ontwikkelingen vertalen in innovatie voor een bestaand of nieuw merk; 
5. Je kunt communicatieadviezen ontwikkelen en implementeren om merkmeerwaarde te creëren;
6. Je hebt begrip van en kunt inspelen op het samenspel van mensen en merken.

Ingangseisen

Het betreft een verbredende minor, die geschikt is voor meerdere disciplines/studierichtingen. Deze minor heeft bij uitstek een multidisciplinair karakter. Van de student wordt wel verwacht affiniteit aan basiskennis te hebben van (marketing-) communicatie. De minor wordt aangeboden voor de opleiding Communicatie.

Toetsing

De minor bevat een theorie- en een praktijkgedeelte. Beiden zijn 15 studiepunten waard en worden afzonderlijk getoetst.

Literatuur

Er wordt gebruik gemaakt van relevante en actuele literatuur en artikelen, specifiek voor verschillende onderwerpen. Meer informatie volgt in de aanloop naar de start van de minor.

Rooster

Gemiddeld ben je drie dagen in de week op school bezig met de minor, waarbij de activiteiten voornamelijk op dinsdag, woensdag en donderdag plaatsvinden (op een uitzondering na). Buiten de ingeplande lesactiviteiten zal je, in groepsverband dan wel individueel, tijd moeten reserveren voor het uitvoeren van opdrachten en voorbereiden van lessen.

Theorie
Wekelijks staat de dinsdag in het teken van de theorie door middel van interactieve colleges en gastcolleges. Een tweede dag in de week (woensdag of donderdag) is ingeroosterd voor het vergroten van je kennis van actuele en relevante theorie, door middel van co-creatie en kennisdeling (boekbesprekingen). Aanwezigheid is hierbij verplicht.

Praktijk
Gedurende de hele week wordt gewerkt aan opdrachten en projecten. Dit gebeurt gedeeltelijk in groepsverband en gedeeltelijk individueel. Een keer per week (woensdag of donderdag) heb je bijeenkomsten met je projectbegeleider. Tijdens dit consult krijg je feedback op opdrachten en wordt de voortgang van projecten besproken.