Kies op maat

Inloggen Menu

Game Design & Development

In de minor Game Design & Development werk je in multidisciplinaire teams aan het ontwerpen en realiseren van games. Het programma is erop gericht om je voor te bereiden op een baan bij een kleine, onafhankelijke Nederlandse gamesstudio of om je eigen studio te starten. Na deze minor heb je 2 game projecten gelanceerd en een publiek van spelers gecreëerd die je games spelen.

Deze minor is gericht op pro-actieve studenten die in staat zijn samen te werken met een team van experts. Hierbij is het noodzakelijk dat je zelf invulling weet te geven aan je leerdoelen en durft je ideeen kritisch te analyseren. De insteek is om een succesvolle game te lanceren door te kijken naar marktwerking en wensen van spelers.

Voorbeelden
Projecten van de minor Game Design & Development zijn terug te vinden in de Google Play Store en op Steam:

Aquaventure (Lifeless Studio)
Colour Run (We Like Cows)
Fetch ' Catch (Spicy Tuna)
Beavers be Dammed (Wallflower Games)
We Were Here (Total Mayhem Games)
Goblin Gearshop (Minus2)
Oh Trap! (Mint & Dough)

Inhoud en programma
Het programma bestaat uit 2 projecten. Het eerste project voer je uit met een klein team van 3  - 5 personen. Het doel is om een 2D mobile game te maken voor Android smartphones. Parallel aan dit project worden workshops aangeboden over de Unity game engine, pixel art, marketing en game design.

Na het eerste project verandert het programma naar een meer student-gestuurd programma. Hierbij gaat het om het realiseren van een 3D game in een team van ongeveer 15 studenten. Er worden daarbij weer workshops aangeboden zoals 3D modelling (Maya), texturing en animatie.

Lesmethodiek/werkvorm
De aanpak in de minor Game Design & Development is praktijkgericht. Buiten de ingeroosterde workshops werk je van maandag t/m vrijdag met je team op de locatie aan de Wijnhaven 99. Je wordt verwacht met je team van 09:00 tot 17:00 uur aanwezig te zijn, zodat de docentbegeleiders samen met je naar je game kunnen kijken, spelen en verbeteren. Door deze aanpak is de minor niet te combineren met een bijbaan in dezelfde uren.

 

Leerdoelen

1. Kennis en inzicht
1.1 De student weet uit welke generieke bouwstenen een game bestaat.
1.2 De student weet wat een game leuk maakt.

2. Toepassen kennis en inzicht
2.1 De student kan een game / prototype ontwikkelen (m.b.v. tools of zelf geschreven).
2.2 De student kan aan een game project werken in een multidisciplinair team onder leiding van een afdelingsmanager.

3. Oordeelsvorming
3.1 De student heeft een kritische houding t.o.v. het gemaakte werk en dat van anderen op basis van de pijlers van game ontwikkeling (design, development en marketing).

4. Communicatie
4.1 De student kan verschillende on-line en off-line marketingmiddelen inzetten ter promotie van een game
4.2 De student kan beta-tests met spelers afnemen (publiek en gesloten).

5. Leervaardigheid
5.1 De student kent de actuele ontwikkelingen op de markt en in (wetenschappelijk) onderzoek.
5.2 De student is bekend met relevante organisaties en marktinitiatieven (belangengroepen, business incubators, wetenschapsgroepen, events en vervolgopleidingen).

Aanvullende informatie

Voor deelname aan deze minor is een laptop noodzakelijk. Bezoek aan externe evenementen en het aanschaffen van software zijn onderdeel van het studieprogramma en kunnen een eigen financiële bijdragen vereisen.

Studenten dienen het vakantierooster van de Hogeschool Rotterdam te handhaven. Het volgen van vakken naast deze minor is niet mogelijk in verband met de studiebelasting (voltijd). 

Ingangseisen

De minor Game Design & Development is primair bedoeld voor studenten die ervaring hebben met het ontwerpen en/of ontwikkelen van multimedia producten en affiniteit hebben met games. Studenten van de opleidingen Creative Media & Game Technologies en Communication & Multimedia Design van buiten de Hogeschool Rotterdam zijn direct toelaatbaar met een leerovereenkomst van hun examencommissie. Studenten van andere opleidingen met een leerwens op het gebied van games kunnen in overleg met de minor coördinator toegelaten worden als de leerdoelen haalbaar blijken.

Toetsing

Toetsing vindt plaats in de vorm van een praktijkopdracht.

Literatuur

Zimmerman, E., Salem, K. (2003). Rules of Play: Game Design Fundamentals. MIT Press. Rogers, S. (2014). Level Up! The Guide to Great Video Game Design. Wiley;
Schell, J. (2014). The Art of Game Design: A Book of Lenses. CRC Press.
Bartle, R. (1996). Hearts, Clubs, Diamond, Spades: Players Who Suit MUDS.
Hunicke, R., LeBlanc, M., Zubek, R. (2004). MDA: A Formal Approach to Game Design and
Game Research.

Rooster

Maandag t/m vrijdag van 09:00-17:00 uur