Kies op maat

Inloggen Menu

Interface & User Experience Design

"Great Experiences don't happen by accident. They are the result of deep thought and deliberation." - Bill Buxton (Microsoft Research)

De afgelopen jaren is technologie in een rap tempo beschikbaar geworden voor een groot deel van de maatschappij. Door de razendsnelle ontwikkelingen zijn er een hoop vraagstukken ontstaan waarbij de beleving centraal staat in het gebruik van technologie. Een belangrijk vraagstuk is hierbij ook hoe gaan we in de toekomst om met technologie die beschikbaar wordt voor de samenleving.

Tijdens de minor Interface en User Experience Design bekwaam je jezelf dieper in het ontwerpen en vormgeven van interactieve producten en diensten. Je gaat onderzoeken hoe je beleving kunt vormgeven en op welke wijze mensen communiceren. Hoe mensen omgaan met de interfaces van interactieve digitale producten. Daarnaast kijk je kritisch naar de hedendaagse technologie en ontwikkelingen om zo een beeld te kunnen vormen van waar onze toekomstige ontwerpen gebruik van kunnen maken en aan moeten voldoen. Vervolgens pas je deze inzichten op een innovatieve manier toe, bij het ontwerpen van digitale producten en diensten. Er zal aandacht worden bestaand hoe jij jezelf in staat stelt om in ontwikkeling te blijven als ontwerper van interactie voor interfaces en user experience design.

 

Inhoud en programma 

Deze minor bestaat uit 6 vakken, bestaande uit vier kennisgestuurde vakken en twee praktijkgestuurde vakken gedurende twee onderwijsperiodes:

  • Designing the User Experience (Kennisgestuurd) 4 ECTS (DTUX)
  • Design & Emotion (Kennisgestuurd) 4 ECTS (DE)
  • Smart Things (Kennisgestuurd) 4 ECTS (ST)
  • Prototyping, Testing & Simulation (Kennisgestuurd) 3 ECTS (PT&S)
  • Design for Digital Experiences 1 (Praktijkgestuurd) 7 ECTS (DFDE1)
  • Design for Digital Experiences 2 (Praktijkgestuurd) 8 ECTS (DFDE2) 

Leerdoelen

Als student leer je:

  • Hoe je nu en in de toekomst digitale producten en diensten ontwerpt.
  • Hoe je binding creëert met gebruikers en hoe je achter hun motivatie komt om een digitaal product te gebruiken.
  • Hoe je deze motivatie kunt gebruiken in het ontwerpen van de interacties tussen mens en product.
  • Hoe mensen gezamenlijk digitale producten en diensten gebruiken in hun dagelijkse interactie.
  • Hoe een ontwerpteam een digitaal product of dienst realiseert en welke ontwerpprocessen daarbij komen kijken.
  • Hoe je het visuele en functionele ontwerp van een interactief product realiseert en aansluit bij het merk van een opdrachtgever.
  • De onderlinge samenhang tussen motivatie en emotie en welke gevolgen dit heeft voor een productbeleving.
  • Hoe je als ontwerper kunt ontwerpen in een wereld van ubiquitous computing producten en diensten ontwerpt.
  • Hoe je als ontwerper je producten en diensten kunt prototypen en testen om in een vroeg stadium al een duidelijk indruk te krijgen van je ontwerp.

Aanvullende informatie

Werkvormen

  • Werkcolleges
  • Oefeningen
  • Opdrachten
  • Workshops
  • Gastlezingen
  • Excursies
  • Praktijklab

Ingangseisen

Voor studenten van CMI geldt: 1. Stage is met goed gevolg afgesloten; 2. Minimaal 90 studiepunten zijn in de hoofdfase behaald.

Voor wie is de minor bedoeld; studenten die opgeleid worden tot ontwerpers dan wel makers van digitale media en hun kritische en executieve vaardigheden als ontwerpers willen uitbreiden.

Wie is toelaatbaar (studenten van welke opleidingen); Studenten van de opleiding CMD, maar ook studenten van CMGT, CDM Studenten van andere ontwerp-, media- of technologie gerelateerde studies. De minor gaat ervan uit dat je bekend bent met de basisbegrippen en principes van user-centered design en in staat bent jouw ontwerp-oplossingen te visualiseren, documenteren en te onderbouwen. Ook ben je in staat het ontwerpproces op methodische wijze aan te pakken. Je bent in staat om concepten te ontwikkelen, ideeën te visualiseren en je weet deze ideeën te onderbouwen en toe te lichten. Daarnaast ben je in staat om prototypes te ontwikkelen waarmee je je ideeën kunt communiceren naar mensen, zoals bijvoorbeeld ontwikkelaars of andere stakeholders. Op basis van een intakegesprek wordt voor andere studenten vastgesteld of voldoende competenties aanwezig zijn om deze minor succesvol af te kunnen ronden.

Wat is het gewenste of vereiste aanvangsniveau van de student: 120 ECTS, afgeronde 3e jaars stage.

Toetsing

Inhoud en programma

Deze minor bestaat uit 6 vakken, bestaande uit vier kennisgestuurde vakken en twee praktijkgestuurde vakken gedurende twee onderwijsperiodes:

 

Designing User Experience                       (4 ECTS, Kennisgestuurd)

Becoming a Digital Designer I                   (4 ECTS, Kennisgestuurd)

UX Studio I                                                   (7 ECTS Praktijkgestuurd)

 

Video 101                                                     (4 ECTS Kennisgestuurd)

Becoming a Digital Designer II                  (4 ECTS, Kennisgestuurd)

UX Studio II                                                  (8 ECTS Praktijkgestuurd)

Literatuur

  • Saffer, D. (2009) Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices (2nd Edition). New Riders. ISBN-13: 978-0321643391
  • Benyon, D (2019) Designing User Experience,: A  Guide to HCI and Interaction Design. Pearson Education. ISBN-13: 978-1292155517
  • Stockman, S (2011) How To Shoot Video That Doesn’t Suck. Workman Publishing. ISBN-13: 978-0761163237
  • Caddick, R. Cable, S. (2011) Communicating the User Experience: A Practical Guide for Creating Useful UX Documentation. Wiley. ISBN-13: 978-1119971108
  • Goodwin, K. (2009) Designing for the Digital Age: How to Create Human-Centered Products and Services. Wiley. ISBN-13:978-0470229101
  • Norman, D. (2005) Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things. Basic Books. ISBN-13:978-0465051366
  • Buxton, W. (2007) Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design. Morgan Kaufmann. ISBN-13: 978-0123740373