Kies op maat

Inloggen Menu

Natuur, mens en technologie

Op onze planeet staat de relatie tussen natuur, mens en technologie steeds meer onder druk. Met "natuur" bedoelen we niet alleen planten en dieren maar ook onze leefomgeving. De Westerse mens heeft de aarde naar zijn eigen hand gezet en vormgegeven naar zijn behoeften. Het is hoog tijd om ook andere perspectieven te omarmen. Wij streven naar een toekomst waarin natuur en mensen in een symbiotische relatie gelijkwaardig van elkaar profiteren, met behulp van digitale technologie.  

Wil jij samenwerken in een multidisciplinair team om met en voor de natuur te ontwerpen? Wat als je ontwerpt voor schonere lucht of water? Of als je rekening houdt met micro-organismen om het binnenklimaat te verbeteren? En wellicht heb je een visie voor een groenere stad van de toekomst, waarin ook de zon een rol speelt. 

De toekomst is nu!  
Digitale technologie is overal aanwezig in onze samenleving, zowel zichtbaar als onzichtbaar. Tegelijkertijd wordt onze globaliserende wereld steeds complexer, waarin alles met alles verbonden is. De grenzen tussen de digitale en fysieke wereld vervagen steeds meer. Deze digitale transformatie heeft aanzienlijke gevolgen voor zowel onze samenleving als onze natuurlijke leefomgeving. In deze minor zijn we nieuwsgierig naar de kansen die een nieuwe visie op een symbiotische toekomst met zich meebrengt. Van zeer futuristische ontwerpen tot praktische toepassingen we staan open voor experimenten en disruptieve ideeën.

Ontwerpen voor transities 
Experimenten en disruptieve ideeën zijn nodig voor transitites. Het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en overheden zien ook dat transities nodig zijn zoals bijvoorbeeld de energietransitie, de transitie naar een circulaire economie, de grondstoffentransitie, landbouw- en voedseltransitie, kledingtransitie, klimaattransitie, transitie van de zorg.  

Transities zijn langdurige en diepgaande maatschappelijke veranderprocessen. Ze gaan erover hoe mensen socio-technische systemen (de manier waarop ze samenwerken en technologie gebruiken) inrichten in een steeds veranderende omgeving. Ze gaan ook over een nieuwe relatie tussen mens en natuur. Huidige transities betreffen vaak alle drie de kennisgebieden: natuur, mens en techniek. Daarom moeten we met meerdere disciplines samenwerken om beweging te creëren in transities. 

In deze minor gaan we de dynamiek tussen natuur, mens en techniek verkennen en beproeven. Door middel van methoden zoals systeemdenken en co-design gaan studenten vanuit hun eigen kennis en intuïties concepten en prototypes bedenken en testen, die transities zoals die naar meer biodiverse steden of die naar een minder vervuilend voedselverzorging kunnen versnellen. 

Vandaar dat je in deze minor gaat (leren) ontwerpen in de context van de grote transities die gaande zijn. 

Aanpak 
Je hoeft voor deze minor niet al een ontwerper te zijn. Juist alle disciplines zijn waardevol om transities in gang te brengen. Je werkt met medestudenten uit verschillende opleidingen in een team volgens een ontwerpproces. Daarin ben je continue bezig met onderzoek, conceptontwikkeling en maken en testen van prototypes. Anders dan een human-centered designproces waarin de mens centraal staat, zal dit in deze minor een more-than-human-design-proces zijn. Het gaat er immers om dat niet alleen mensen maar ook de natuur profiteert van het ontwerpresultaat. Daartoe word je ook kennis en methoden aangeboden die momenteel ook voor het ontwerpvak vernieuwend zijn zoals system thinking, eco-centrisch ontwerpen en multi-stakeholder design.  

We werken samen met praktijkpartners waaronder Kenniscentrum Creating 010, Gemeente Rotterdam, Provincie Zuid-Holland, maatschappelijke organisaties en ontwerp- en innovatiebureaus. Met deze praktijkpartners werken we aan diverse vraagstukken zoals het vergroten van de biodiversiteit in de stad, de invloed van natuur op mentaal welzijn of de bescherming van het milieu tegen vervuiling. De vraagstukken bieden ruimte om als team je eigen opgave af te bakenen op basis van jullie interesses en motivaties. 

Leerdoelen

1. Duurzame innovatie (context) 
De student onderbouwt hoe de (digitale) technologische toepassing de symbiose tussen mens en natuur bevordert en hoe ecologische en sociale implicaties voor diverse human en non-human belanghebbenden zijn meegewogen in het resultaat.  
2. Meerdere perspectieven (houding) 
De student toont aan perspectieven van diverse human en non-human stakeholders te kennen en te erkennen, en kan de overeenkomsten en verschillen identificeren en waarderen voor het beoogd resultaat. 
3. Creative synthese (handelen) 
De student toont aan op welke manier met aangereikte en zelfgekozen kennis en methoden integratie van de verschillende inzichten heeft geleid tot een creatief concept.  
4. Kritische zelfreflectie 
De student reflecteert op diens persoonlijke ontwikkeling en interdisciplinair professioneel handelen. 
5. Samenwerken 
De student laat zien dat er verschillende disciplines nodig zijn om tot een goed resultaat te komen. De student kan daar naar handelen, heeft respect voor en vertrouwen in de expertise van de teamleden en is in staat concessies te doen. 
6. Communicatie 
De student neemt opdrachtgevers/ stakeholders/ belanghebbenden mee in het proces. De student is in staat om informatie, ideëen en oplossingen helder en onderbouwd over te brengen binnen en buiten het team.  
7. Adaptief en innovatief vermogen 
De student kan omgaan met onzekerheid en ambiguïteit, neemt initiatief en durft te experimenteren.  
8. Realiseren en evalueren 
De student realiseert een prototype en toont daarvan de relevantie aan voor behoeften van de human en non-human belanghebbenden (incl. de onderbouwing in de bijbehorende documentatie zoals bijv. onderzoek, testen, en evaluaties). 

Ingangseisen

​​​​Je hebt de propedeuse behaald (60 ECTS). En in de hoofdfase van je studie heb je tot nu toe minimaal 90 studiepunten behaald. ​ 
​​ 

Literatuur

Systemisch Ontwerp  - Jones, P. H., & Van Ael, K. (2022). Design journeys through complex systems. 

Transitiedenken - Kemp, R., & Van den Bosch, S. (2006). Transitie-experimenten.  

Systems Shifting Design  - Design Council (2021)

Beyond Net Zero; Leadbeater, C., & Winhall, J. (2022). Resourcing Systems Innovation. 

Systemisch Co-Design - https://www.systemischcodesign.nl/en/knowledge/  

Eco-centrisch denken – Veselova, E. (2023), Desiging with Nature. https://aaltodoc.aalto.fi/server/api/core/bitstreams/8b4d9a0f-8a58-47f2-bed2-7c9f85fa8faa/content  

Technologie voor transities - stukjes uit Bridle, J. (2022), Ways of Being ; Van Wynsberghe, A. (2021). Sustainable AI: AI for sustainability and the sustainability of AI. 

Rooster

In totaal ben je tenminste vier dagen per week bezig met de minor. Gemiddeld ben je drie dagen per week op locaties en besteed je daarnaast een dag in de week aan zelfstudie. Je werkt op locaties van Hogeschool Rotterdam en op locaties elders in de stad Rotterdam. Binnen die drie locatiedagen zijn er twee dagdelen met contacttijd met docenten ten behoeve van het project en een dagdeel waarin kennissessies, lezingen, workshops, masterclasses of excursies kunnen plaatsvinden. 

Toetsing

Je werkt als team in een samenwerkingsproces aan een gezamenlijk eindresultaat. Je wordt individueel beoordeeld op de onderbouwing en kwaliteit van het proces en eindresultaat, en op je persoonlijke leerontwikkeling. De toetsvorm is een assessment waarvoor je gedurende de minor werkt aan een portfolio waarin je resultaten, feedback en reflecties documenteert. 

Aanvullende informatie

Volg onze online voorlichting 

Deze voorlichting is een interactieve online bijeenkomst via Teams. Je krijgt een korte presentatie over de minor. Je kunt daarna vragen stellen aan de docent. Je kunt meedoen op je mobiel, laptop of tablet.

Door hieronder op de datum van de voorlichting te klikken kom je in de Teams meeting.

Dinsdag 2 april van 17.00 – 18.00 uur

Woensdag 3 april van 19.00 – 20.00 uur