Kies op maat

Inloggen Menu

Biochemische Research

Het betreft een minor met 30 EC!

*Let op:  
Coördinator voor BML is Eddy van der Linden
Coördinator voor CHM is Niek Heuts

De minor Biochemie is een minor die zowel voor studenten Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek (BML) als studenten Chemie als voor andere studenten die over relevante labervaring beschikken (o.a. Applied Science, Toegepaste Biologie etc.) is bedoeld.Binnen deze minor worden studenten voorbereid op hun latere betrokkenheid bij het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek in een biochemisch research laboratorium. De focus ligt daarbij qua competenties op onderzoeken en experimenteren en qua inhoud op analytische biochemie en eiwitbiochemie. Samen met het werkveld werken we hierbij aan oplossingen voor ziektes zoals kanker en aan biochemische vraagstukken rondom een circulaire economie. Dankzij deze samenwerking werken we samen met vooraanstaande wetenschappers en beschikken we over de nieuwste apparatuur om dit onderzoek te kunnen uitvoeren. Naast deze onderzoeksprojecten leer je van alles over de achtergronden van deze technieken en de werking van het leven.

Docenten en studenten aan het werk met de LC-MS/MS

 

Verantwoording
Als biologisch of chemisch analist moet je natuurlijk een beetje nieuwsgierig zijn naar hoe dingen werken. Je doet immers onderzoek om daar achter te komen. Wanneer je echt helemaal wil begrijpen hoe het leven werkt moet je eigenlijk deze minor Biochemische Research gaan doen omdat je hier leert hoe je het leven tot op het molecuul kunt onderzoeken, gebruikmakend van de meest moderne apparatuur op dit gebied. De minor is qua niveau zo ingestoken dat hij voor zowel studenten BML en Chemie als voor andere studenten die over relevante labervaring beschikken (o.a. Applied Science, Toegepaste Biologie etc.) prima instroombaar is, waarbij de insteek is dat iedereen op zijn eigen niveau stappen kan maken in zijn kennis en zijn praktische vaardigheden en waarbij je in de projecten elkaar mooi aan kunt vullen met de kennis die je meeneemt vanuit je eigen opleiding. Dat geeft een hele leuke dynamiek.

Voor studenten van de opleiding Chemie zit de uitdaging vooral in het opdoen van meer kennis omtrent de biochemie van het leven en de praktische laboratoriumvaardigheden die hierbij komen kijken. Studenten BML zullen vooral hun chemie kennis versterken en vaardigheden opdoen met complexe apparatuur die wordt gebruikt om levensmoleculen te bestuderen zoals High Pressure Liquid Chromatography (HPLC), Fast Protein Liquid Chromatography (FPLC) en  Massa Spectrometrie (MS). Studenten van beide opleidingen zullen hierbij worden voorbereid op hun latere betrokkenheid bij het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek in een biochemisch research laboratorium. De focus ligt daarbij qua competenties op onderzoeken en experimenteren.

Omdat van BML studenten steeds vaker wordt verwacht dat ze op molecuulniveau onderzoek doen en kunnen werken met complexe apparatuur en Chemie studenten tegelijkertijd steeds vaker te maken krijgen met vraagstukken binnen een biologische context, is er op dit moment ontzettend veel vraag vanuit het werkveld naar dit type (biochemische) analisten. Ook dat is natuurlijk een goede reden om voor deze minor te kiezen.

 

Doelen
Het leuke en bijzondere aan deze minor is dat hij volledig is opgebouwd rondom echte onderzoeksprojecten die worden uitgevoerd in samenwerking met bedrijven en universiteiten uit de omgeving. Zo kun je onderzoek doen naar een nieuw potentieel kankermedicijn of naar de antimicrobiële werking van bepaalde plantenstoffen of naar verbetering van de diagnostiek en behandeling van patiënten met een vitamine B12 deficiëntie. Naast deze projecten krijg je theorie en praktijk cursussen aangeboden, die nodig zijn om de projecten goed te kunnen begrijpen en uit te kunnen voeren. Op die manier ontwikkel je dus al onderzoekend de skills die nodig zijn voor het beroep van biochemisch research laboratorium analist.

 

Inhoud en programma

Binnen dit minor programma werken studenten in kennis en praktijk gestuurde cursussen aan het verkrijgen van gedegen kennis en praktische vaardigheden op het gebied van biochemie. Daarnaast wordt binnen een project gestuurde cursus aan de eerder beschreven competenties gewerkt.

  • Biochemische Werkwijzen: Tijdens deze cursus worden de achtergronden, werkingsprincipes en toepassingen behandeld van belangrijke biochemische technieken zoals die ook grotendeels in het practicum en tijdens het project zullen langskomen. Het gaat hierbij om technieken als High Pressure Liquid Chromatography (HPLC), Fast Protein Liquid Chromatography (FPLC), röntgenkristallografie en Massaspectrometrie (MS).
  • Biochemie Theorie: Met deze cursus wordt kennis van en inzicht verkregen in biochemische processen zoals ze in een cel plaatsvinden. Kennis en begrip van het besturingsmechanisme van een cel is immers cruciaal om op een goede manier biochemisch onderzoek op te zetten en resultaten op de juiste manier te interpreteren.
  • Biochemie Praktijk: In dit practicum doen studenten kennis en praktische vaardigheden op m.b.t. geavanceerde apparatuur die wordt gebruikt ter analyse van complexe biologische samples op molecuulniveau. De focus ligt hierbij op High Pressure Liquid Chromatography (HPLC), Fast Protein Liquid Chromatography (FPLC) en Massaspectrometrie (MS). Studenten leren de ins en outs van deze apparatuur kennen door op deze apparatuur aan actuele vraagstukken uit de beroepspraktijk te werken.
  • Minorproject Biochemie: Samen met docenten en experts uit het werkveld werken studenten aan een zelf te kiezen project. Deze onderzoeksprojecten gaan met name over begrip, genezing of betere diagnostiek van ziektes zoals kanker en over biochemische vraagstukken rondom de circulaire economie en bijvoorbeeld toepassingen van en onderzoek naar enzymen. Op deze manier werken studenten aan de competenties Experimenteren, Onderzoeken, Beheren, Functioneren in een Organisatie en Zelfsturing.

Biochemische Werkwijzen - EASMBWW1, 4 ects, schriftelijke toets
Biochemie Theorie - EASMBC1T, 5 ects, schriftelijke toets
Biochemie Praktijk - EASMBC1P, 7 ects, schriftelijke toets (eventueel digitaal), praktische oefening met verplichte aanwezigheid
Project Biochemie – EASMPBC1, 14 ects, portfolio, praktische oefening met verplichte aanwezigheid
Totaal 30 ects

 

Werkvorm
In de tabel hierboven zijn ook de toetsvormen van de verschillende cursussen aangegeven.
Kennisgestuurde cursussen vinden plaats in theorielokalen, waarbij zoveel mogelijk wordt gekozen voor activerende werkvormen waarin de student aan zet is en verantwoordelijk is voor zijn eigen leertraject. Korte pitches van de docent worden afgewisseld met opdrachten waar studenten zelfstandig of in groepsverband aan werken. Van studenten wordt verwacht dat ze voorbereid naar de les komen. De praktijk- en projectgestuurde cursussen worden uitgevoerd in het lab onder begeleiding van een instructeur. Buiten het lab vergaderen studenten wekelijks (in het geval van het project) met hun begeleidend docent, alias opdrachtgever, om de voortgang van het project te bespreken of vinden voorbereidings- en uitwerkingslessen plaats (in het geval van het practicum). Ook is er tijdens de projecten regelmatig contact met professionals uit het werkveld om de voortgang van het onderzoek te bespreken.

 

 

Ingangseisen

Ingangseisen

Om deel te mogen nemen aan deze minor geldt voor BML studenten van de Hogeschool Rotterdam dat de propedeuse moet zijn behaald en dat aan beide 2e-jaars projecten moet zijn deelgenomen, en minimaal 1 van deze 2 moet zijn behaald.

Om deel te mogen nemen aan deze minor geldt voor Chemie studenten van de Hogeschool Rotterdam  dat de propedeuse moet zijn behaald. Daarnaast moeten alle voorgaande projecten, practica en de derdejaarsstage met goed gevolg afgerond zijn. Er mag maximaal 8 studiepunten achterstand zijn in de kennisgestuurde leerlijn (theoriecursussen). In specifieke gevallen kunnen de minorcoördinator van beide opleidingen afwijken van de bovenstaande gestelde ingangseisen voor beide opleidingen.

Voor externe studenten geldt dat ze over voldoende voorkennis en (laboratorium)vaardigheden moeten beschikken om aan de Biochemieminor van de Hogeschool Rotterdam te mogen deelnemen. Dit wordt bepaald aan de hand van een intakegesprek met de coördinator. Ook moet de examencommissie van de eigen opleiding hiervoor goedkeuring hebben verleend.

Literatuur

Literatuur

EASMBWW1

  • Cursuswijzer
  • Lehninger Principles of Biochemistry, Nelson D.L. en Cox M.M, 8th edition, Worth publishers, New
    York, 2021.
  • Quantitative Chemical Analysis, Harris D.C., 10th edition, W.H. Freeman and Company, 2020.

EASMBC1T

  • Cursuswijzer
  • Lehninger Principles of Biochemistry, Nelson D.L. en Cox M.M, 8th edition, Worth publishers, New York, 2021.

EASMBC1P

  • Cursuswijzer
  • Quantitative Chemical Analysis, Harris D.C., 10th edition, W.H. Freeman and Company, 2020.
  • Lehninger Principles of Biochemistry, Nelson D.L. en Cox M.M, 8th edition, Worth publishers, New York, 2021.
  • Door de docent beschikbaar gestelde bijlagen.

EASMBC1

  • Cursuswijzer
  • Formats voor Plan van Aanpak, wekelijkse werkschema's, projectverslag en procesverslag.
  • Projectbeschrijvingen en eventueel extra aangeleverde achtergrondinformatie.
  • Aangereikte en zelf opgezochte literatuur (hoofdstukken uit boeken, wetenschappelijke artikelen). De benodigde literatuur is sterk afhankelijk van het gekozen project, voortgang daarvan en eigen initiatieven.

Toetsing

Toetsvorm

In de cursuswijzer van iedere cursus staat een toetsmatrijs waarin de leerdoelen en de toetsing ervan helder wordt beschreven. Herkansingen worden geprogrammeerd op een tijdstip waarop geen concurrentie ontstaat met het reguliere onderwijs.

Vanaf studiejaar 2019-2020 is het programma aangepast, waarbij gewerkt wordt met per kwartaal maximaal twee te toetsen (grotere) onderwijseenheden (theorie en praktijk) tegelijk, waardoor het aantal toetsen wordt beperkt. Dit draagt bij aan een minimale concurrentie tussen studie-onderdelen, waardoor de student beter in staat is te relatie te leggen tussen theorie en praktijk.

In het project zijn de kennis en vaardigheden van andere cursussen en praktijkvakken in de opleiding nodig om het project met succes te kunnen uitvoeren. Daarnaast worden bij het project alle competenties op het vereiste niveau getoetst. De docent brengt hierbij gedurende het verloop van het project al zoveel mogelijk de getoonde competenties van de student in kaart. In het portfolio kan de student aan de hand van het STARR’s, het werkplan, het labjournaal en behaalde resultaten aantonen dat hij/zij het vereiste competentieniveau heeft behaald. Tenslotte verwerkt de student de resultaten in een verslag dat beoordeeld wordt en ook aan de opdrachtgever teruggekoppeld wordt.