Kies op maat

Inloggen Menu

Marketing in een online wereld

‘Een klant is op zoek naar een bril in een winkel. Hij oriënteert zich in de winkel verder online op alle mogelijkheden met zijn iPhone. Hij chat met de customer service van een aanbieder die hij op pagina één in Google vond. Thuis leest hij een paar reviews op de product pagina. Hij twijfelt nog teveel. Op social media bekijkt hij product reviews van een aantal influencers. Een week later wordt hij in de Koopgoot getriggerd door een gepersonaliseerde advertentie op een interactief reclamebord. Hij kan een foto van zichzelf maken mét bril en deze uploaden voor korting in de webshop. Een dag later ontvangt hij de kortingscoupon in zijn e-mail. Nog geen tien minuten later is hij de eigenaar van een nieuwe bril.’

Dit gebeurt al! Het speelveld tussen bedrijven en klanten is door de digitale technologie ingrijpend veranderd. Er is sprake van een nieuwe generatie klanten, die door nieuwe technologieën veel meer keuzevrijheid hebben. Tegelijkertijd kan en wordt die keuze meer en meer beïnvloed met behulp van diezelfde technologieën. Wil je als organisatie overleven dan moet je je dus verhouden tot het veranderende consumentengedrag en de mogelijkheden van nieuwe technologische ontwikkelingen. Ben je benieuwd hoe dat werkt en hoe je daarmee om kan gaan? Je komt erachter bij de minor ‘Marketing in een online wereld’.

Leerdoelen

Marketing in een online wereld
SEO, SEA, Contentmarketing, Display Marketing, Adwords, Influencers, Inbound Marketing, Big Data, VR, AR, AI, The Internet of Things, Machine Learning, crypto currencies, privacy issues; de digitalisering en technologisering van de wereld heeft het marketingvak - en ook organisaties – het afgelopen decennium op zijn kop gezet. Langzaamaan begint het tot ons allemaal door te dringen dat de digitale revolutie geen holle frase is en nog maar net begonnen. Wat er over vijf jaar bestaat en kan is voor zelfs de topexperts koffiedik kijken. Daarom geef je de minor ‘marketing in een online wereld’ voor een groot deel zelf vorm. Je kiest bij ons waarbinnen jij bekwaam wilt worden, zoekt zelf naar manieren om dat voor elkaar te krijgen, en voegt op die manier waarde toe aan het team waarmee je gedurende de hele minor werkt aan een opdracht van een eigen (zelf gekozen) opdrachtgever.

Helicopterview
Moet je dat dan helemaal alleen doen? Nee. Een team van docenten helpt je strategisch, analytisch, commercieel, creatief en vanuit de technologie te denken en onderbouwde keuzes te maken over online strategieën, businessmodellen, consumentengedrag en de juiste marketingcommunicatiemiddelen. Dat gebeurt door middel van hoorcolleges, werkcolleges, consults en gastcolleges.

Aanvullende informatie

Programma

Het programma bestaat uit drie verschillende soorten lessen.

  1. Praktijklessen + consults: in deze lessen werk je samen met een groep voor een opdrachtgever waarbij er coaches/begeleiders ondersteunen in het doel dat jullie hebben met de opdracht. Verantwoordelijkheid dragen jullie zelf. In deze lessen worden er per groep consults ingeplant om de progressie te monitoren/stimuleren. Je bent wekelijks aan het leveren.
  2. Hoorcolleges: In deze colleges worden er diverse onderwerpen besproken. Deze onderwerpen spelen nu of zijn in ontwikkeling(toekomst). Afwisselend worden hier gastsprekers ingevlogen, maar vaak zijn het de docenten van de minor die deze lessen verzorgen.
  3. Groepstheorie: In deze kleinere setting verdiepen we ons in theorieën/onderwerpen die spelen in de digitale wereld. Hier wordt een hoge mate van interactie verwacht. Dat betekend dat ook jij delen van deze lessen zal moeten voorbereiden in de vorm van een workshop.

Conceptpresentatie 25%(plan van aanpak): deze eerste presentatie geef je inzicht in de opdrachtgever en het probleem/kans dat speelt bij deze organisatie op het gebied van (online) marketing. Vervolgens geef je aan hoe je dit/deze probleem/kans aan gaat vliegen en concreet gaat oplossen/benutten.

Eindpresentatie 25%(resultaat): in de eindpresentatie laat je de gerealiseerde resultaten zien die je na de conceptpresentatie hebt behaald. Heb je je doel bereikt? Heel goed! Kun je dat ook duiden? Daar gaat het om!

Portfolio 50%: Je portfolio bouw je op in een vrije vorm. Vrij? Ja! Je kunt bijvoorbeeld een Instagram-page bouwen met bewijzen en media(met onderbouwend document), of je bouwt een website waar je dit vormgeeft. Het doel is je ontwikkeling aan te tonen naar het doel dat JIJ hebt voor het einde van de minor. Wat wil jij weten/kunnen/zijn aan het einde van de minor. Maar let op! Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Het vraagt van je dat je vanaf moment 1 van start gaat zodat je voldoende body hebt om te voldoen aan de vereiste belasting.

Het idee

“Learning by doing”

Het portfolio dient als bewijs van skills/kennis die jij gedurende de minor opdoet. Wil jij leren hoe je advertisingcampagnes opzet? Dan ga je cursussen volgen en de kennis die je opdoet kun je toepassen in de praktijk voor de opdrachtgever. Kan dat niet? Dan kun je zoeken naar een alternatief. Het consumeren van kennis ligt grotendeels online; Youtube tutorials, gratis online courses, how-to pagina’s van verschillende aanbieders. Die kun jij allemaal raadplegen, want wij bieden geen point & click cursussen aan waar je leert op welke knopjes jij moet drukken om een campagne in te stellen in Adwords.

Ervaringen van studenten

Studenten die de minor hebben gevolgd hebben wisselende ervaringen. Van enthousiast over de vrijheid en verdieping die zij kunnen maken, tot het verdrinken in “vaagheid”. Hou jij van vrijheid en wil jij in de lead zijn in wat je leert? Dan is deze minor voor jou geschikt!

Wanneer leren jullie ons om SEO/SEA toe te passen?

Dit is niet hoe we deze minor insteken. Jij bent verantwoordelijk om deze skills te leren. De reden? Één, we hebben de middelen niet. Twee, we willen een proactieve houding hierin!

Wat doen we wel? Waarom je voor advertising zou moeten kiezen, waar zet je dit is, welk doel wil je ermee bereiken, en welke methodes zijn er! Kun je dan echt geen ondersteuning verwachten met deze tools? Jawel, neem je tools mee tijdens de consults en groep theorielessen. Dan duiken we erin!
 
Studiepunten
Bij het succesvol afronden van de minor “Marketing in een online wereld” behaal je 30 studiepunten. Gemiddeld heb je max. 10 uur per week les maar daarnaast moet je gemiddeld het dubbele aantal tijd voor zelfstudie rekenen, plus de tijd die je wekelijks bij/met je collega’s(de opdrachtgever) spendeert.

Ingangseisen

Voor deze minor is een redelijke basis marketingkennis nodig, maar niet verplicht. Mocht je toch deze minor willen kiezen dan ben je zelf verantwoordelijk om je kennis voorafgaand aan de cursus op te schroeven.

Bij aanvang van de cursus wordt er verwacht dat je in bezit bent van het certificaat van de Google Digitale werkplaats: De basisprincipes van online marketing.

Let op: Er is een hoge mate van zelfstandigheid en vrijheid binnen deze minor. Heb je moeite met weinig kaders? Dat raden we je aan om niet voor deze minor te kiezen

Toetsing

De minor bestaat uit twee presentaties(2 x 25%) en één portfolio(50%) die samen één cijfer vormen. Om de minor te halen(30 ECTS) moet het gemiddelde hiervan minimaal een 6,0 zijn, en mogen cijfers niet onder de 4,0 zijn.