Acute zorg (VT Onderzoeksroute)
Leerdoelen
Doelen en toetsing:
Als zorgverlener:
-
Ken je de principes van klinisch redeneren in de acute zorgsetting
-
Ken je de methoden voor risicoinschatting, vroegsignalering, probleemherkenning, interventie en monitoring in de acute zorgsetting.
-
Kun je vanuit multidisciplinair perspectief naar de acute zorg kijken en daarnaar handelen.
-
Kun je de thema’s kwaliteit en veiligheid vertalen naar de acute zorgsetting
Als reflectieve EBP professional:
-
Formuleer je vanuit dilemma’s (kwaliteit en veiligheid) in de acute zorg (op basis van gesprek(ken) met opdrachtgever) concrete probleem- of vraagstellingen om de beroepspraktijk te verbeteren.
-
Zoek je vanuit deze probleem- of vraagstelling relevante evidence based / best practices uit de praktijk.
-
Kun je participeren in (praktijk)onderzoek
-
Kun je reflecteren op gekozen en uitgevoerde aanpak en op de gevonden resultaten

Als kwaliteitsbevorderaar:
-
Kun je vastleggen, rapporteren, interpreteren en presenteren in woord (presentatie) en geschrift (schrijfwijzer) van de onderzoeksresultaten, zodat er een afgewogen en passend advies aan de praktijk kan worden gegeven.
Ingangseisen
- Voldoende beheersing van de Engelse taal
- Selectie assessment t.a.v. motivatie
Literatuur
-
Bakker, M. (2017). ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk (tweede druk). Amsterdam: VUmc Academie, Marc Bakker & Boom Uitgevers.
-
Bakker, M. (2017). ProActive Nursing: klinisch redeneren in zes stappen (tweede druk). Amsterdam: VUmc Academie, Marc Bakker & Boom Uitgevers.
-
Bakker, M. (2018). ProActive nursing: zakboekje (tweede druk). Amsterdam: VUmc Academie, Marc Bakker & Boom Uitgevers
-
Martini, F.H., & Bartholomew, E.F. (2017). Anatomie en fysiologie. Een inleiding (zesde editie). Amsterdam: Pearson Benelux BV.
-
Grit, R. (2019). Projectmanagement. Projectmatig werken in de praktijk (8e druk). Groningen/Utrecht: Noordhoff Uitgevers bv (verkrijgbaar als ebook via de mediatheek) .
-
Poelmans, P,.& Severijnen, O. (2013) APA-richtlijnen. Bussum: Coutinho .
-
Hogeschool Rotterdam, Institutuut voor Gezondeheidszorg (2017). Schrijfwijzer Bachelor Verpleegkunde (3e editie)
-
Verhoeven, N. (2018). Wat is onderzoek? Praktijkboek voor methoden en technieken (6e druk). Amsterdam: Boom uitgevers (verkrijgbaar als ebook via de mediatheek)
Toetsing
Zorgverlener
-
Simulatietoets
-
Kennistoets
Reflectieve EBP professional
-
Beroepsproducten:
-
Projectvoorstel
-
literatuurstudie
-
eindverslag
-
presentatie
Kwaliteitsbevorderaar
-
Beroepsproducten (projectvoorstel, literatuuronderzoek, onderzoeksresultaten plus advies)
-
Mondelinge (poster / PowerPoint) presentatie
Aanvullende informatie
Samenwerkend instituut: Erasmus Medisch Centrum Rotterdam
Opdrachtgevers: Acute zorgafdelingen (IC, SEH, CCU, Cathlab, etc.) en practitioners (ventilation, ciruculation, renal etc.).