Kies op maat

Login Menu

Powerplay

Why are we used to behaving “like we should” and “by the rules”? Why do we take for granted that certain people earn endless heaps of money while others struggle to survive? Why do we take for granted that certain people get better chances than others? And how do we enable ourselves and others to think in completely new ways, out of these nasty thinking habits created by society or by the system itself? What if some of those rules seem to be in existence only to keep the system intact and not to serve humanity? Powerplay discusses alternative future scenarios and new rules for playing well together in society. Together with students from diverse disciplines, we will learn to research current rules and power structures and put them up for discussion.

How do we experience these complex systems, how do they determine our behaviour and which alternative escape routes can we think of? Can we imagine a radical different way of living together? What are the minimal necessary requirements for free and creative behaviour? And how do we make these principles available to the whole society?

Together, we help give shape to new future scenarios which acknowledge and do justice to the complex environment and the people living in it. This change can be made in a broad range of sectors, such as the health care sector, the commercial sector and of course the creative sector, but also in the production line. Not only will we be we looking at alternative economic, cultural and social thinkers, but we will also draw inspiration from a diverse body of local (Rotterdam) and international projects which shape those alternatives. The power of the collective, in the form of community, is an important value and concepts like power discourse, the commons and ideology play an important role.

Just like the work of Constant Nieuwenhuys (New Babylon) and Renzo Martens (Institute for Human Activities), we will design new future scenarios in which new rules based on alternative (i.e. non neo-liberal) values for society and economy. Nieuwenhuys believed his future scenario would become reality. In the end, it remained a utopia. We challenge you to go further than him, creating a new prototype or narrative intervention in the real world, thereby bringing the alternative future to life.

Whether your background is social, economic or creative, this minor will enable you to understand why certain problems are so difficult to solve, why the traditional methods you were taught didn’t always solve your issues and why and how we can change our society into a more future proof society.

Leerdoelen

Creatief vermogen: De student is in staat om complexe vraagstukken te reframen en, met behulp van verbeeldingskracht, creatie en expressie, deze om te zetten in activerende producten, diensten of bewegingen. Deze producten, diensten, interventies of bewegingen dienen de relevante context (de community, leefwereld of stakeholders) in staat te stellen om nieuwe handelsperspectieven te verkrijgen en hen aan te zetten om deze nieuwe handelsperspectieven te gebruiken.

Kritische reflectie: De student is in staat om onzichtbare machtsstructuren zichbaar te maken en om zichzelf kritisch te verhouden tot het huidige discours van alternatieve waardesystemen en haar/zijn eigen werk te positioneren in dit discours.

The student is able to continuously develop and deepen his/her own work and work process, thus contributing to further development of the profession, the professional field, culture, and society at large.

Vermogen tot groei en vernieuwing: De student is in staat om in zijn werk de complexe machtsverhoudingen mee te nemen in zijn ontwerp en zijn of haar eigen visie op en persoonlijke verhouding tot deze structuren te vertalen zijn / haar visualisatie van een alternatieve toekomst.

Organisatorisch vermogen: De student is in staat om, met een multidisciplinair team professioneel te werken met zelf benaderde partners en gebruikers en publiek.

Communicatief vermogen: De student is in staat om te interageren met zijn / haar publiek met betrekking tot hun geleverde embedded research, reframede systemen van de huidige systemen.

Vermogen tot samenwerken: De student is in staat om, in een interdisciplinair team, een positieve bijdrage te leveren vanuit zijn/haar vakgebied in de totstandkoming van het artistieke proces, waarbij deze samenwerking met betrekking tot het artistieke proces zich kan uitstrekken tot de partners en gebruikers van het team.

Omgevingsgerichtheid: Studenten kunnen zich kritisch verhouden tot zowel de huidige economische en sociale paradigmas zoals die zich vertalen in de lokale context en de hieruit volgende machtsstructuren als tot andere makers die zich kritisch verhouden tot deze verborgen sociaal-economische machtsstructuren.

Ingangseisen

De minor Power Play staat open voor studenten met uiteenlopende achtergronden. Naast WDKA studenten (advertising, animatie, audiovisueel ontwerpen, autonome beeldende kunst, docent beeldende kunst en vormgeving, fotografie, grafisch ontwerpen, illustratie, leisure management, lifestyle and transformation design, mode, product design en  ruimtelijk ontwerpen) staan we nadrukkelijk open voor studenten van het instituut voor Commercieel en Organisatie Management, instituut voor Financieel Management, het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie, de Rotterdam Business School, Instituut voor Bedrijfskunde, het Instituut voor Sociale opleidingen en internationale exchange studenten.

                        

Voor alle studenten wordt aan de hand van een portfolio en een motivatiebrief bekeken welke studenten er toegelaten kunnen worden, waarbij qua disciplines een diverse samenstelling wordt nagestreefd.

Toetsing

De beoordeling bestaat uit 3 delen: Theorie, Praktijk and Presentatie. Alle delen zijn even belangrijk  en dienen allen tenminste met een 5,5 afgesloten te worden.

 

THEORY

* een presentatie van de resultaten van het onderzoek naar bestaande economische en sociale principes en alternatieve toekomstscenario’s na de eerste 7 weken van onderzoek.

* Een rapportage van de resultaten van het uitgevoerde toekomstscenario.

Competencies: Critical Reflection & Context Awareness

PRACTICE

* De visualisatie in spel, narrativiteit/storytelling, interventie of rapid prototyping van wat het toekomstscenario als gevolg heeft gehad binnen de context waarbinnen de student werkt.

Competencies: Creative ability, Ability to grow and change, Collaborative ability,

PRESENTATION

* a self-transmittable visual and oral presentation of piece of work & research during collectively organised public event

Comptencies: Communicative ability, organisational ability