Kies op maat

Inloggen Menu

Leiderschap voor bestuurlijk actieve studenten

Ben jij komend studiejaar bestuurs- of raadslid? Wil jij actief gaan bijdragen aan jouw vereniging of organisatie, terwijl je er meer plezier aan beleeft? Dan is deze minor dé minor voor jou: samen met gemotiveerde medestudentbestuurders uit het hele land ga je aan de slag met persoonlijk leiderschap. Zo breng je niet alleen jezelf maar ook je hele team en organisatie verder.

Let op: voor deze minor gelden ruimere aanmeldtermijnen. Heb je interesse om deze minor te volgen, dan kun je je tot en met maandag 26 augustus 2024 aanmelden via veysel.tan@hu.nl.  

Inhoud

De minor loopt van halverwege september t/m eind juni en bestaat uit vier periodes. Iedere periode kent eigen thema’s en opdrachten zo nauw mogelijk aansluitend op typische organisatieontwikkelingen tijdens een bestuur- of raadsjaar. Op die manier ontwikkel jij je vaardigheden op een concrete manier op momenten dat zij hoogstwaarschijnlijk zeer actueel zijn in jouw organisatie. We sluiten zo veel mogelijk aan bij de behoeften van de studenten wat betreft de inhoud en de vorm. Ook daarin kun je leiderschap laten zien. 

Je leert eerst jezelf, jouw organisatie en je eigen team(dynamiek) beter te begrijpen. Je gaat daarna aan de slag met persoonlijke effectiviteit en je gaat een verandering in jouw organisatie op poten zetten waar jij je graag voor inzet. In de tussentijd ontwikkel je bewust of onbewust je (persoonlijke) leiderschapsvaardigheden. Denk daarbij aan samenwerken, omgaan met conflicten, grenzen bewaken, aanspreken van anderen, overtuigen, projectmatig werken en uiteraard zelfzorg. Je krijgt de ruimte om te experimenteren met verschillende leiderschapsstijlen en je krijgt coachvaardigheden om jezelf en anderen verder te helpen. Tot slot organiseer / regisseer je samen met je klasgenoten zelfgekozen bijeenkomsten over onderwerpen die jij en je klasgenoten graag meer aandacht willen geven. Al met al ontwikkel je een brede visie op je (persoonlijke) leiderschap en ontwikkel je je tot de (persoonlijke) leider die graag zou willen zijn.

Cursussen

Jij en je organisatie (periode A)
Hierin gaat het om wie jij bent, waar je voor staat, welke kwaliteiten en valkuilen je hebt en welke bijdrage je daarmee wilt leveren binnen jouw organisatie. Daarbij analyseer je ook jouw organisatie en welke rollen jij daarbinnen kunt innemen komend jaar. Je leert effectief om te gaan met feedback en om efficiënter te overleggen. Ook krijg je inzicht in hoe je je gedrag en dat van anderen kunt beïnvloeden.  

Samenwerking en persoonlijke effectiviteit (periode B)
Je leert je kwaliteiten en talenten inzetten voor jezelf en anderen. Je zal ongetwijfeld in je organisatie standpunten innemen en voorstellen doen. Staan mensen open voor je ideeën? Hoe ga je om met conflicten? En hoe zet je anderen en jezelf aan tot actie? Hoe ga je om met tegenslag en blijf je ondertussen goed genoeg voor jezelf zorgen m.b.t. gezondheid en stress? 

Verandering teweegbrengen (Periode C)
Zodra je plannen ambitieuzer worden, stuit je op grotere uitdagingen: er blijken wellicht meer actoren en factoren mee te spelen dan je dacht, verschillende belangen blijken grotere invloed dan verwacht en vrijwilligers met een korte spanningsboog haken misschien te snel af. Hoe creëer je verandering waar je een langere adem voor nodig hebt? Je verdiept je steeds verder in hoe je ongewenste gedachten en gewoonten kunt veranderen. 

Verdieping en vooruitblikken (Periode D)
Via coaching diep je eerder geleerde lessen uit en duik je in onderwerpen die bij jou en de andere deelnemers spelen. Je nodigt leiders uit het dagelijks leven uit om leiderschapsthema’s te vertalen naar de tijd na je bestuur- of raadsjaar. 

Leerdoelen

De leerdoelen van de minor zijn: 

  • Jezelf en je organisatie begrijpen
    o.a. het herkennen van kwaliteiten, valkuilen en aandachtspunten in jezelf én je organisatie; scherp kunnen reflecteren op je eigen (bestuurlijk) gedrag en de gevolgen daarvan; en zelfstandig intervisie kunnen doen met minorgenoten op jullie actuele casuïstiek. 
  • Samenwerking en persoonlijke effectiviteit verbeteren
    o.a. het herkennen van groepsdynamiek in jouw bestuur/raad; het leren geven én ontvangen van feedback; het ontwikkelen van coachvaardigheden, en je eigen motivatie, uitstelgedrag, gezondheid, grenzen en productiviteit begrijpen en daarop kunnen handelen. 
  • Verandering teweeg kunnen brengen
    o.a. het projectmatig uitvoeren van een verandering binnen je eigen organisatie; het gepast kunnen ingrijpen op conflicten en/of motivatieproblemen binnen je bestuur/raad; en gericht verschillende leiderschapsstijlen kunnen inzetten. 
  • Verdieping en vooruitblikken
    Afhankelijk van het verloop van het jaar verdiep je je op thema’s die jij en je klasgenoten extra interessant, moeilijk of relevant vinden. Ook blik je met een verrijkte blik terug op je bestuur/raadsjaar en blik je uitgebreid vooruit op je eigen leiderschapsontwikkeling ná de laatste bijeenkomst. 

Ingangseisen

Je werkt gedurende de minor minstens 10 uur per week in een (studenten)organisatie, zoals een studie-, sport-, muziek- of studentenvereniging, een stichting of een (medezeggenschaps)raad. Daarbinnen heb je een verantwoordelijke en of een aansturende rol. Afgelopen jaren waren deelnemers van de minor bijvoorbeeld voorzitter, secretaris, penningmeester, commissaris extern en commissievoorzitter. De minor koppelt de theorie continu aan jouw dagelijkse praktijk, dus die uren in jouw organisatie heb je echt nodig. Twijfel je of je wel een passende organisatie of functie hebt? Mail dan naar veysel.tan@hu.nl.

Literatuur

Er is voor deze minor geen verplichte literatuur. Wel wordt regelmatig digitaal materiaal aangeboden die onderdeel van het leerprogramma zijn. Daarnaast zal je lees-/videotips krijgen mocht je extra geïnteresseerd zijn in onderwerpen die in de minor voorbijkomen.

Rooster

Op ongeveer 30 dinsdagochtenden van 9.00 tot 13.00 uur vinden de bijeenkomsten plaats op het Utrecht Science Park. We starten de minor met een tweedaagse (op naar verwachting 10 en 11 september 2024) in een externe locatie inclusief overnachting. De kosten hiervan komen voor rekening van de minor.

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar.

Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur.

Toetsing

Jezelf leren kennen en daarover rapporteren, verandering teweegbrengen en dat laten zien of een gesprek voeren met docenten of medestudenten waarbij je jezelf of een ander verder helpt. Dat is waar de toetsing voornamelijk uit bestaat! Daarom krijgen we vaak te horen dat de toetsen niet aanvoelen als een toets en dat studenten liever veel eerder in hun loopbaan zichzelf beter leerden kennen. Tussentijdse opdrachten helpen je om tot de eindproducten te komen. 

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met maandag 26 augustus 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná maandag 26 augustus worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.  

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende:
* De minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode
* De student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie)
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld