Kies op maat

Inloggen Menu

Psychosomatiek

Je hebt een bijzondere interesse in patiënten met psychosomatische klachten en wilt beter worden in het diagnosticeren en behandelen ervan in relatie tot het bewegend functioneren. Bovendien vind je innovatie van zorg in relatie tot deze patiëntenpopulatie een interessante uitdaging. Je zoekt een minor die voortbouwt op je studierichting in de gezondheidszorg en verdiepend is richting het bewegend functioneren van deze patiënten. 

Door de minor krijg je meer inzicht in onder meer de volgende vragen: 

  • Wat maakt nu dat het herstel van patiënten wordt vertraagd óf geheel uitblijft?  
  • Welke psycho- en sociale factoren kunnen een (herstelbelemmerende) rol spelen?
  • Hoe maakt je contact met je patiënt en stel je de juiste vragen, zeker wanneer een patiënt qua persoonlijkheid, dan wel vanwege een klachtenbeeld afwijkt van hetgeen je vaker voorbij ziet komen in de praktijk? Hoe ga je daar tijdens het behandeltraject mee om, kijkend vanuit jouw eigen verbale- en non-verbale communicatie? 
  • Welke keuzes maak je binnen het klinische redeneerproces wanneer een casus complexer wordt en je te maken krijgt met veranderingsprocessen met betrekking tot leefstijl of gedrag bij de patiënt?  
  • Hoe kan jij bewegen koppelen aan bewegingsangst, of het vinden van meer lichamelijke connectie/zelfzorg bij een patiënt binnen grenzen van herstel?  
  • Hoe kan je samen met de patiënt werken aan mentale en fysieke fitheid als er sprake is van overspanning, burn-outklachten of post covid problematiek? 

Een team van gespecialiseerde en enthousiaste docenten maken je tijdens de halfjaar durende minor graag wegwijs in de psychosomatiek.  

Inhoud

Tijdens deze minor ga je jezelf verder verdiepen in de patiëntenpopulatie ‘Psychosomatiek’: Patiënten met aanhoudende lichamelijke klachten waarbij de impact op het dagelijkse leven groot is en de kwaliteit van leven belemmerd wordt. Het Bio-psychosociale model is het uitgangspunt voor diagnostiek en behandelen. 

De minor richt zich op de fysiologie van pijn en stress, invloed van coping op persoonlijkheid en bewegend functioneren, psychopathologie, ontwikkelingspsychologie en behandelinterventies. Om een beeld van het werkterrein te krijgen wordt er voor 1 hele dag of 2 dagdelen een meeloopdag georganiseerd bij een gespecialiseerde fysiotherapeut/oefentherapeut of in een gespecialiseerde setting.  

Naast de inhoudelijke verdieping, doorloop je samen met medestudenten een project. Externe opdrachtgevers dienen, een voor hun praktijk relevante vraagstuk in, en jullie mogen die beantwoorden. Voorbeelden van thema’s zijn: Biofeedback, (Pijn) Educatie, Gezondheidsvaardigheden, Communicatie, Zelfmanagement en de Identiteit van de Psychosomatische Fysiotherapie. 

Cursussen

De minor bestaat uit twee cursussen: 

  • Module 1: Psychosomatiek (20 studiepunten)
    In dit deel staat psychosomatische problematiek centraal. 
  • Module 2: Project(10 studiepunten) 

Leerdoelen

Oefentherapie:
Tijdens de minor werk je aan volgende competenties: 

  • Oefentherapeutisch handelen;
  • Communiceren; 
  • Samenwerken; 
  • Kennis delen en wetenschap; 
  • Maatschappelijk handelen; 
  • Professioneel handelen.

Fysiotherapie:
Tijdens de minor werk je aan volgende beroepsrollen: 

  • Zorgverlener
  • Gezondheidsbevorderaar
  • Samenwerkingspartner
  • Reflectieve professional
  • Communicator

Ingangseisen

Fysiotherapie- en Oefentherapiestudenten kunnen zich direct inschrijven. Andere paramedische disciplines nemen contact op met Selma May (selma.may@hu.nl) en Jeanique Visscher (jeanique.visscher@hu.nl). 

De volgende basiskennis is een pré: 

  • Kennis van de fysiologie van pijn en stress in relatie tot het fysieke functioneren 
  • Basiskennis van bindweefselfysiologie en herstel 
  • Basiskennis van de diagnostiek en behandeling van psychosomatische klachten in relatie tot het bewegend functioneren
  • Goede beheersing van de Engelse taal 
  • Een wetenschappelijke houding is een pré.

Literatuur

De volgende boeken worden in de minor gebruikt: 

  • Burgt van der, M. & Verhulst, F., (2009) Doen en blijven doen, Houten, Bohn Stafleu van Loghum; 
  • Burken van, P.(2010) Gezondheidspsychologie voor de fysiotherapeut, Bohn Stafleu Loghum, Houten; 
  • Verder dient actuele (Engelstalige) literatuur als onderbouwing van de lessen. Deze wordt via de digitale leeromgeving verspreid. 

Rooster

De lessen vinden plaats op dinsdag en donderdag (optionele dag voor deeltijd). Uitzonderingen kunnen voorkomen omdat er ook gastdocenten zullen lesgeven. 

De les- en toetsroosters worden, met uitzondering van de eerste onderwijsperiode van het studiejaar (start september), altijd vier weken voor de start van iedere onderwijsperiode op Mijn Rooster geplaatst. Het rooster voor de eerste onderwijsperiode van het studiejaar is drie weken voor de start vindbaar op de site. Op Mijn Rooster is altijd het meest actuele rooster zichtbaar. 
 
Op de HU mag voltijdonderwijs geroosterd worden tussen 08.30 en 19.00 uur. 

Toetsing

Module 1: wordt getoetst met een kennistoets en een praktijktoets. 
Module 2: wordt getoetst met een verslag en een presentatie over de resultaten van het project. 

Aanvullende informatie

Ondertekende leerovereenkomsten kunnen tot en met 6 december 2024 worden geüpload in Osiris Aanmelding, zie de instructie op de leerovereenkomst of check onze site. Leerovereenkomsten die ná 6 december worden ontvangen, zullen niet in behandeling worden genomen.

Let op: Leerovereenkomsten worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst in Osiris Aanmelding (first come, first serve). Een ingediende leerovereenkomst geeft pas recht op een plek binnen een minor als er sprake is van het volgende: 
* de minor is nog niet vol: elke minor heeft een maximum aantal plekken per periode;
* de student heeft de leerovereenkomst compleet ingediend (inclusief eigen gegevens en handtekening en stempel eigen examencommissie);
* HU heeft de leerovereenkomst ondertekend en gestempeld.