Kies op maat

Inloggen Menu

Marketingcommunicatie (Deeltijd)

​Tijdens de minor Marketingcommunicatie doen je theoretische en praktische kennis op van het vakgebied Marketingcommunicatie als onderdeel van de marketingmix. Na afronding van de minor heb je kennis, vaardigheden en competenties om een geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie te formuleren voor een (internationale) onderneming op basis van onderzoek om vervolgens een volledig uitgewerkt strategisch marketingcommunicatieplan, online marketingplan en een plan voor sociale merkactivatie te kunnen ontwikkelen en toepassen; daarbij geef je advies over aspecten van de cultuur, samenleving, gedragspatronen en het adequaat inspelen op verschillen in bedrijfsculturen in landen of regio’ s waar de te adviseren bedrijven actief zijn.

Leerdoelen

Competentieniveau 1

  • Inzicht in communicatiedoelgroep(en)
  • Overzicht geven van instrumenten en media welke kunnen worden ingeschakeld om marketingdoelstellingen te helpen realiseren
  • Opstellen, samen met anderen, van de marketingcommunicatiemix op basis van een gegeven thema
  • Opstellen van een cross mediaal-mediaplan
  • Onderbouwen mediakeuze
  • Rekening houden met belangrijke wetgeving rond communicatie.
  • Houdt rekening met de ethische grenzen van marketingcommunicatie

Competentieniveau 2

  • Opstellen van een briefing van een extern communicatiebureau
  • Hanteren van consumentengedrag als uitgangspunt voor communicatie.
  • Begrijpt de samenhang tussen off- en online communicatie instrumenten
  • Op basis van een communicatieonderzoek een Marketingcommunicatieplan opstellen vanuit een gegeven strategische context en op basis van communicatieonderzoek een marketingcommunicatieplan opstellen.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Nermin Hadžiarapovic, n.hadiarapovic@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Laila Akkouh, onderwijsbureau.fbe@hva.nl

Ingangseisen

  • Deze minor is ontwikkeld voor deeltijdstudenten die werk en studie combineren.
  • Je hebt enige werkervaring, het liefst in een marketingomgeving.
  • Voltijdstudenten mogen deze minor alleen volgen als je toestemming aan de examencommissie van jouw opleiding hebt gevraagd en je toestemming hebt gekregen.
  • Basiskennis van marketing is vereist.

Toetsing

Omschrijving: MN1 Marketingcommunicatieplan
Studiepunten (EC): 10

Omschrijving: MN2 Instrumenten- en mediaplan
Studiepunten (EC):
10

Omschrijving: MN3 Marketingcommunicatie portfolio
Studiepunten (EC): 10

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Literatuur

Verplichte literatuur:

Marketingcommunicatiestrategie

  • Auteur: JMG Floor, Fred van Raaij, MArgot Bouwman
  • UItgever: Noordhoff
  • Druk: 7de
  • ISBN: 9789001834128

Basisboek Online Marketing

  • Auteurs: Marjolein Visser & Berend Sikkenga
  • Druk: 2de
  • ISBN: 9789001850951

Capita Selecta: actuele artikelen uit oa Harvard Business Review en database WARC.com

​De literatuur is onder voorbehoud. Kijk voor de meest actuele literatuurlijst in de studiehandleiding op MijnHvA

Rooster

De minor wordt alleen in september 2020 aangeboden op zowel dinsdag- en donderdagavond (18.40 - 22.00 uur) als zaterdag (10.00 - 17.00 uur).

Contacttijd:
De contacttijd bestaat uit hoor- en werkcolleges, onderzoeken en practica.