Kies op maat

Inloggen Menu

Search Engine Optimization (15 EC)

De studenten zullen worden meegenomen in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie. (SEO). Hoe krijg je het voor elkaar om een website op nummer 1 te laten scoren in Google op belangrijke zoekwoorden? Op die vraag kunnen de studenten na succesvol afronden van de minor antwoord geven. Maar bezitten ook de techniek.

Diverse aspecten van SEO, verdeeld in de 3 pilaren Autoriteit, Content, Techniek, zullen onder de loep genomen worden. Uitwerkingen hiervan komen tot zijn recht in het SEO plan dat de studenten gaan opstellen. Dit plan zal aan het einde van de minor gepitcht moeten worden zoals dat in praktijk ook voor klanten het geval is.

De minor geeft studenten fundamentele kennis en vaardigheden in SEO wat zeer bruikbaar is voor een (toekomstige) rol in digital marketing.

Leerdoelen

- De positie van SEO binnen de (online) strategie  marketingmix

- Kennis van de techniek achter search en actuele ontwikkelingen in search

- De wisselwerking tussen de 3 pilaren van SEO (autoriteit, content en techniek)

- Het verschil tussen On-Page, Off-Page & On-Site SEO begrijpen en kunnen toelichten

- Het begrijpen en herkennen van short tail, mid tail en long tail  zoekwoorden

- Het uitvoeren van een zoekwoordanalyse

- Het opzetten van een content strategie

- Het kunnen uitvoeren van keyword mapping

- Het kunnen uitvoeren van een website audit

- Het herkennen van technische SEO issues

- Het herkennen en kunnen sturen op SEO metrics

- Het kunnen uitvoeren van een linkprofiel analyse

- Het kunnen opstellen en presenteren van een SEO plan, onderbouwd met data

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Bart de Haan, b.g.de.haan@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Laila Akkouh, onderwijsbureau.fbe@hva.nl

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.

Ingangseisen

  • Dit is een (deeltijd)minormodule van 15 EC en dus geen volledige minor.
  • FBE deeltijdstudenten moeten deze minormodule combineren met een andere minormodule van 15 EC.
  • Voltijdstudenten mogen deze minormodule alleen volgen als je toestemming aan de examencommissie van jouw opleiding hebt gevraagd en je toestemming hebt gekregen.
  • Basiskennis van marketing is vereist.
  • Je hebt enige werkervaring, het liefst in een marketingomgeving.
  • Je hebt (toegang tot) een website met een conversiedoel waarvoor de opdracht kan worden uitgevoerd.

Toetsing

Minor module programme parts: SEO plan
Teaching method: Interactieve colleges
Testing / assignment type: SEO plan in PDF vorm
ECs: 10

Minor module programme parts: Pitch
Teaching method: Interactieve colleges
Testing / assignment type: Overtuigende presentatie voor de klas en beoordelaars
ECs: 5

 

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Literatuur

Doelgerichte SEO, Tonny Loorbach, ISBN 9789059054745 

SEO voor Webprofessionals, Alain Sadon, ISBN 9789081289658 

Powerpoints

SemRush (wordt ter beschikking gesteld)

Rooster

Semester 1: blok 1 op zowel dinsdag- en donderdagavond (18.40-22.00 uur) als zaterdag (10.00-16.40 uur).

Semester 2: blok 3 op zowel dinsdag- en donderdagavond (18.40-22.00 uur) als zaterdag (10.00-16.40 uur).

Contacttijd
6 uur per week  looptijd 7 weken