Kies op maat

Inloggen Menu

Live Communicatie

Je kunt je niet meer aanmelden voor semester 1 2020-2021. Het maximum aantal deelnemers is bereikt.

Live ontmoetingen zijn een van de meest effectieve communicatie middelen. Live raakt. De minor Live Communicatie richt zich op evenementen met het merk als afzender. Denk hierbij aan business to business events, business to consumer en personeelsevents. De focus ligt op inzet van live (events en activaties) als strategisch onderdeel van de marketing & communicatiemix. Maar ook de communicatie eromheen heeft veel aandacht. Doel is om middels een event het merk te laden/te ervaren in alle facetten van het evenement. De minor heeft per definitie een strategische en creatieve focus. Conceptontwikkeling heeft de nadruk maar via project productie bedenken studenten n.a.v. een briefing van een opdrachtgever zelf een event en voeren deze ook uit.

Met evenementenbureau D&B Eventmarketing heeft de minor sinds 2006 een structurele relatie. Dit bureau geeft elk semester een briefing voor het groepsproject concepting. De minor heeft een partnership met IDEA, dé branchevereniging van de eventbranche en werkt samen met het Genootschap van Eventmanagers en Eventbranche.nl. Elk jaar vaardigt de minor studenten uit voor de Talentscout, de prijs voor eventalent van het jaar. In 2019 en 2017 wonnen studenten van onze minor de eerste prijs. Afgelopen jaar wonnen we ook de 2e prijs, evenals in 2016. Zie  https://ideaonline.nl/linde-van-eijkelenburg-event-talent-van-het-jaar/

Een groot deel van de docenten werkt naast de HvA ook nog in de praktijk middels hun eigen eventbureau. Verder werkt de minor veel met gastdocenten. Voor het vak experience marketing bezoeken de studenten een aantal locaties.

Leerdoelen

De student

- weet uit welke bouwstenen een merk bestaat en kan deze zelf formuleren
- is in staat om een organisatiestrategie te vertalen in een strategisch en creatief eventconcept
- kan dit concept doorvertalen in alle facetten van het evenement
- kan het event begeleiden/uitvoeren
- kent de methoden om fysieke belevenissen te vertalen in emotionele belevingen
- kent de methoden om creatief te denken en kan deze ook toepassen
- kan storytelling strategisch/creatief toepassen in zowel een event als in sales
- is in staat om een concept op een uitnodigende manier te presenteren en te verkopen
- kan een briefing analyseren,  begrijpen en zelf schrijven
- kan het logistieke proces bedenken en een draaiboek opstellen
- kent de handvatten van budgetteren, kan begrotingen lezen en analyseren en kan begrotingen zelf opstellen
- kan een (digitale) communicatie strategie ontwikkelen en toepassen; voorafgaand, tijdens en na het event
-De student kent de basisprincipes van videoproductie

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Angelica Baltus, a.c.a.baltus@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Ineke Odenhoven, onderwijsbureau.fbe@hva.nl

kosten
De minor is onderdeel van de hoofdfase.

- Voor de kick off dagen (verplicht programma) zijn de kosten voor f&b en programma (eerste dag) rond de 75 euro

- Elk semester bezoeken we de drie locaties (o.a. Heineken Experience). De kosten (per locatie circa euro 17,50) betaalt de student zelf.  

- Literatuur (benodigde boeken)

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.

Ingangseisen

Toestemming eigen opleiding

100 ECS (propedeuse en 40 ECS hoofdfase)

Het is aanbevolen dat de student een marketing en communicatie (m&c) achtergrond heeft. Bijvoorbeeld in de vorm van: het vak marketing en communicatie is positief afgerond. Of werkervaring in de marketing en communicatiebranche/events, dan wel affiniteit met m&c/events.

Toetsing

  1. Project concepting       6 ECS eindpresentatie en rapport (groepsopdracht), 360 graden (laatste individueel).
  2. Productie project          6 ECS  pitch, rapport, praktijkopdracht, communicatie, evaluatie presentatie, 360 graden (laatste individueel)
  3. Creatie/concepting      3 ECS   groepsopdracht en case 
  4. Storytelling                  3 ECS   case & procesverslag
  5. Crossmedia Events     3 ECS  individuele en groepsopdracht / beroepsproduct
  6. Projectmanagement    3 ECS  beroepsproducten
  7. Branding                      2 ECS   case (s)
  8. Experience Marketing 2 ECS   individuele en groepsopdrachten
  9. Bureaupresentatie      1 ECS   presentatie (groepsopdracht)
  10. Videoproductie            1 ECS ontwikkeling video (groepsopdracht), procesverslag

 

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Literatuur

Alsem, Kostelijk, Merkpositionering, 2016, eerste druk, Noordhoff Uitgervers, ISBN: 9789001862688 

Boswijk,Peelen, Olthof, Economie van experiences, 2015, vierde editie, Pearson Education, ISBN: 978-90-430-2897-4

Kaarsgaren Lenny, Zakelijke en publieksevenementen, vierde editie, Uitgeverij Pearson ISBN 978-90-430-2529-4

Merks - Benjaminsen – Online Brand Identity, Boom Uitgevers, eerste druk 2017 ISBN 9789024420803

 

  • Cases, artikelen, publicaties via intranet

Rooster

​De lessen worden verdeeld over gemiddeld drie dagen per week. De lesdagen worden twee weken van tevoren bekend gemaakt. Pas tijdens de kick off (eerste week) wordt het exacte rooster bekend gemaakt. Rooster de lesdagen helemaal vrij. Dit in verband met werken in je projectgroep/afstemming medestudenten. In de 360 graden worden studenten afgerekend op inzet, aanwezigheid et cetera.

Contacttijd:
13 uur per week les en/of coaching

Per mail / digitale leeromgeving / social  circa 1 uur per week