Kies op maat

Inloggen Menu

Online Management

De minor Online Management stoomt je klaar voor een positie als online (project)manager. We geven je inzicht in de verschillende processen die bij het optimaliseren van middelgrote tot grote e-commerce websites belangrijk zijn. Doel van de minor: leren hoe je de micro- en macroconversie van de website kunt verhogen, waarbij je tevens rekening houdt met allerlei strategie- en managementgerelateerde vraagstukken die belangrijk zijn in dit proces.

Dit betekent dat je in de minor veel bezig bent met diverse vormen van gebruikersonderzoek (zoals diepte-interviews, usability testing, eye tracking en A/B testing) en analyses in Google Analytics. Je bedenkt slimme oplossingen voor conversiegerelateerde vraagstukken en zet dit om in duidelijk beargumenteerd en onderbouwd advies voor jouw opdrachtgever.

Binnen de minor werken we alleen met echte opdrachtgevers. Deze worden voorafgaand aan de minor door jullie zelf gevonden, waarbij je werkt in duo's. De opdrachtgevers dienen een behoorlijke omzet en aantal unieke bezoekers per maand te hebben. Daarnaast is het belangrijk dat jouw opdrachtgever betrokken is bij het proces en je faciliteert in het uitvoeren van de diverse onderzoeken en analyses. Naast je eigen opdrachtgever, werken we veel met gastsprekers & opdrachten uit de praktijk.

In het bedrijfsleven is veel belangstelling voor studenten die deze minor gevolgd hebben. De meeste minorstudenten hebben vaak al een stageplek voordat de minor afgelopen is. Daarnaast heb je meer kans op een interessante en goedbetaalde baan als je klaar bent met je studie.

Leerdoelen

​Wat je specifiek gaat onderzoeken zijn wensen en behoeften van de gebruiker van de website op het gebied van usability en content zijn en hoe je de sales funnel kunt optimaliseren.
Je onderzoekt ook welk van de klantsegmenten in potentie het meest winstgevend is, hoe de je belangrijkste landingspagina's optimaliseert en persuasion toepast om klanten tot aankoop te verleiden.
Daarnaast kijk je welke strategie met bijhorende succesfactoren en kpi's het beste bij de opdrachtgever past en doe je uitgebreide analyses o.a. in Google Analytics en d.m.v. expertreviews naar de knelpunten van de website.
Ook onderzoek je de inzet en ROI van de online marketingkanalen per fase in het klantproces en duiken we in het opkomende vakgebied van conversieattributie.
Om dit alles in goede banen te kunnen leiden, besteden we ook de nodige aandacht aan projectmanagementtechnieken en leren we je presenteren, onderhandelen en adviseren op een praktische manier.

Aanvullende informatie

Kosten:
Voor de Minor rekenen we een bijdrage van €50 voor 'bootcamp'-dagen en externe activiteiten en een eigen bijdrage voor een professionele persoonlijkheidstest, a €75

Vragen over de minor?
Contact Jolanda Brontsema, j.e.brontsema@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Karin van de Haterd, minoren-co-cb@hva.nl

Let op: Er zijn 8 plekken beschikbaar.
Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.

Ingangseisen

De toelatingseisen zijn conform de OER. Dit is een specifieke en pittige minor. Een gezonde dosis werklust en interesse in optimalisatie heb je echt nodig. Al het andere aan kennis en vaardigheden is bij te leren.

Toetsing

Online Strategy I - 6 EC - Portfolio
Conversie I - 6 EC - Portfolio
Management en Consultancy I - 3 EC -  Portfolio
Online Strategy II - 6 EC - Portfolio
Conversie II - 6 EC - Portfolio
Management en Consultancy I - 3 EC - Portfolio

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Literatuur

​Wordt ruim op tijd bekend gemaakt; mix van standaardwerken in optimalisatie & marketing en artikelen. we streven er naar om literatuurkosten minimaal te houden door open publicaties en downloads te gebruiken.

Rooster

​Dit wordt bekend in januari 2021.

Contacttijd:
Ongeveer 140 uur, bestaande uit hoorcolleges, werkcolleges en consultancy. Zie modulehandleiding voor de definitieve contacttijd.​