Kies op maat

Inloggen Menu

Kinderen Paramedisch

Dennis is een jongen van elf jaar. Hij zit op basisschool De Vuurtoren in Amsterdam. Dennis heeft veel vriendjes en kan goed leren. Toch is het soms moeilijk om mee te doen met vriendjes bij het buitenspelen. Dennis heeft namelijk een spierziekte. Hij heeft een computer, maar moet een aantal toetsen schrijvend maken. De juf merkt dat ze het handschrift steeds moeilijker kan lezen. Dennis doet mee met de gymles en met buitenspelen, maar tikkertje lukt niet meer, want hij kan niet zo hard rennen.

Dennis ontwikkelt zich niet zoals andere kinderen uit zijn groep. Maar wat is nu normaal, en wat is afwijkend? Kinderen die zich motorisch normaal ontwikkelen komen meestal niet in een rolstoel terecht, maar weet je verder wat een kind moet kunnen in groep 8 van de basisschool? En hoe kun je Dennis helpen om toch op De Vuurtoren te blijven? Moet je adviseren over het schrijven, het meedoen bij buitenspelen of de gymles? En moet je zijn rolstoel al gaan opmeten en bestellen? Hoe betrek je Dennis, zijn ouders en de school in deze keuzes? En welke rol pakken de kinderfysiotherapeut, de kinderergotherapeut en de kinderoefentherapeut precies? Kun je samen meer bereiken dan wanneer je alleen behandelt? En wat zou de kinderverpleegkundige bij kunnen dragen aan de zorg rondom Dennis?

Dit zijn vragen uit de praktijk van de kinderparamedicus waarmee je aan de slag gaat in deze minor. Aan de hand van casussen word je meegenomen in de multidisciplinaire zorg rondom het kind en zijn omgeving.

Video

Minor Kinderen Paramedisch - HvA 

Leerdoelen

De nadruk ligt de eerste vijf weken op de normale ontwikkeling van kinderen van 0-12 jaar. Wanneer gaat een kind kruipen? Is het normaal als een kind billenschuift? Hoe ontwikkelt het kind nieuwe vaardigheden? Hoe test je of het kind zich normaal of afwijkend ontwikkelt?

Daarna is er aandacht voor afwijkende ontwikkeling waarbij een kortdurende samenwerking met studenten Verpleegkunde, waar er multidisciplinair aan casuïstiek wordt gewerkt, ondersteund door lessen over verschillende diagnoses horende bij de casuïstiek.

In het tweede deel van de minor wordt er interdisciplinair aan casuïstiek gewerkt, ondersteund door lessen over de verschillende diagnoses horende bij de casuïstiek.

De minor Kinderen Paramedisch werkt volgens de systematiek van 'programmatisch toetsen'. Programmatisch toetsen is een holistische benadering waarbij wordt gekeken naar de gehele ontwikkeling van de student. Het doel van programmatisch toetsen is én het optimaliseren van de betrouwbaarheid van beslissingen én het stimuleren van het leerproces van de student.

Je werkt aan de volgende beroepsrollen. De specifieke leeruitkomsten kan je lezen bij de start van de minor of kun je opvragen per mail.

Rol 1: vakinhoudelijk expert

Rol 2: communicator

Rol 3: samenwerker

Rol 4: organisator

Rol 5: professional

Rol 6: innovator

Je toont je leeruitkomsten (horende bij je beroepsrollen) aan middels het Portfolio-assessment, die gebaseerd is op de verzamelde datapunten (opdrachten, daarbij horende reflecties, verslagen etc.).

Ingangseisen

De student is in bezit van propedeuse en tenminste 40 studiepunten uit de hoofdfase. De student is in het bezit van een goedkeuring van zijn/haar eigen examencommissie en een leerovereenkomst. De student is van de opleiding oefentherapie, ergotherapie of fysiotherapie.

Minimaal aantal studenten: 10 Maximaal aantal studenten: 48

Literatuur

Literatuurlijst, documenten en powerpoints zijn beschikbaar via Brightspace.

Rooster

Rooster beschikbaar via rooster.hva.nl, zodra de inschrijving gereed is en de roosters voor het volgende semester beschikbaar. Uitgaande van:

Je volgt drie à vier (een enkele week vijf) dagen per week lessen. De tijd dat je geen lessen volgt zal je besteden aan de datapunten, het voorbereiden/ uitwerken van je casus en lessen.

Houd er rekening mee dat deze minor een volledige studiebelasting kent en dat je 5 dagen in de week beschikbaar moet zijn. Lessen kunnen verplaatst worden naar een andere dag/ een ander tijdstip, en je zult afspraken met je projectgroep/ werkgroep voor de lessen moeten plannen.

Toetsing

- Portfolio-assessment

Er is een herkansingsmogelijkheid voor het Portfolio-assessment. Dit zal bij minimale aanvullingen binnen het semester vallen en bij grotere aanvullingen buiten het semester.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin de student het onderwijs van de minor heeft gevolgd, dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor. 

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien? Dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.


Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Sjoerd van de Pol, minorkinderenfg@hva.nl

Vragen over de Kies op Maat procedure?
Contact Niermela Chote-Sobha, n.chote-sobha@hva.nl

Meer informatie: YouTube film Minor Kinderen Paramedisch 

Contacttijd:

De contacttijd (fysieke momenten) voor de eerste 4 weken is 59 uur.

De contacttijd (fysieke momenten) in de periode daarna t/m week 10 is 31 uur. 

De contacttijd (fysieke momenten) de laatste 10 weken is 78 uur.

Voor de contacttijd (fysieke momenten) zijn zelfstudie, alle voorbereidings- en verwerkingsopdrachten en het werken aan het Portfolio niet inbegrepen.

Let op: De inschrijfperiode voor HvA-studenten is eerder dan de inschrijfperiode voor niet-HvA-studenten. Dit kan tot gevolg hebben dat de minor al vol is voor de inschrijfperiode via Kies op Maat start. De minor komt in dat geval te vervallen.

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.