Kies op maat

Inloggen Menu

Sport- en Prestatiepsychologie

Inschrijven is niet meer mogelijk voor semester 1 2024-2025. Het maximum aantal deelnemers is bereikt voor deze minor.

Klaar om uitgedaagd te worden? Zin om te stoeien met actuele praktijkvragen? In staat om verantwoordelijkheid te pakken voor je eigen (studie)prestatie? Lees dan verder!

Sport- en prestatiepsychologie is een prikkelend onderwerp, en er wordt in verschillende contexten steeds meer aandacht aan besteed. Het aantal fulltime werkende sportpsychologen voor het United States Olympis Committee is bijvoorbeeld de laatste 20 jaar van 1 naar 6 gegroeid. Als je actief bent in een omgeving waar prestatie een belangrijke rol speelt, zoals bijv. als trainer/coach in een sportomgeving, of toekomstig managers, dan vind je in deze minor een gezonde dosis know-how op het gebied van de sport- en prestatiepsychologie.

Wat is er nodig om iemand met behulp van mentale vaardigheden optimaal te laten presteren? Wat voor oefeningen kan je met sporters, en mensen in een andere prestatiecontext doen? Wat zijn actuele praktijkvragen over sport- en prestatiepsychologie? Hoe zit het precies met motivatie, concentratie? Met de opgedane kennis (zelfstudie, werkcolleges, met o.a. Engelstalige boeken) en vaardigheden (praktijkvakken en projecten) kan jij je functioneel maken in de sport- of andere prestatiesetting waarin jij je bevindt.

Je zult niet alleen inzicht krijgen in de basale mentale vaardigheden binnen de sport- & prestatiepsychologie (zoals bijv.: doelen stellen, visualisatie). Daarnaast zal je ook theoretische verdieping vinden, en hierbij een zelfstandige en onderzoekende houding aan moeten nemen. Dit is nodig om te kunnen onderbouwen welke interventies geschikt zouden kunnen zijn in een specifieke situatie. Je kunt een sport- of andere prestatiesituatie analyseren, en hierop theorie toepassen, ook kan je mentale vaardigheden oefenen met anderen, en natuurlijk met jezelf. Je bent na het volgen van de minor in staat vanuit sport- en prestatiepsychologisch perspectief gefundeerd en onderbouwd te signaleren (en gedeeltelijk handelen) in een sport- of andere prestatiesetting. Dit kan zowel betrekking hebben op de eigen uitvoering van prestatieactiviteiten, als op het uitvoeren van een begeleidende taak (coach/trainer/manager).

Kaders:

De minor leidt niet op tot sportpsycholoog. Na deze minor ken je, bij het handelen in een prestatiegerichte context, de grenzen van je eigen deskundigheid op het gebied van activiteiten binnen de sport- en prestatiepsychologie.

Leerdoelen

Algemene doelen (minorbreed):

Je bent na het volgen van de minor sport- prestatiepsychologie in staat om in een prestatiegerichte context, ondersteund door sport- en prestatiepsychologische kennis, te signaleren, analyseren en handelen vanuit een coachende/trainende rol, om zo de mentale vaardigheden van anderen (maar ook jezelf) te optimaliseren.

Je kent, bij het handelen in een prestatiegerichte context, de grenzen van je eigen deskundigheid op het gebied van activiteiten binnen de sport- en prestatiepsychologie.

Globale leerdoelen aan de hand van de taxonomie van Bloom en Dee Fink:

Kennis

1. Je kan de belangrijkste sport- en prestatiepsychologische begrippen beschrijven.

Inzicht

2. Je kunt de oorzaak gevolgrelaties die de basis zijn van alle belangrijke theorieën en modellen in sport- en prestatiepsychologie uitleggen.

Toepassing

3. Je kunt, vanuit een onderzoekende rol, zelfstandig de sport- en prestatiepsychologische theorie toepassen op probleemstellingen uit de praktijk.

4. Je kunt, vanuit een coachende rol, zelfstandig psychologische interventies gebruiken om de mentale vaardigheden van iemand in een prestatieomgeving positief te beïnvloeden.

Analyseren

5. Je kunt zelfstandig bestaande probleemsituaties analyseren op basis van de sport- en prestatiepsychologische theorie. 

(= je kunt een probleem vertalen in de begrippen van de theorie die op de situatie van toepassing is)

 Synthetiseren

6. Je kunt op basis van aangereikte sport- en prestatiepsychologische theorie interventies creëren die iemand in een prestatiegerichte context kan ondersteunen om zichzelf te verbeteren op mentaal gebied.

Evalueren

7. Je kunt een mening geven over een bepaalde interventietechniek of aanpak van een probleemsituatie.

Affectief doel:

8. Je kan aangeven wat de betekenis van het geleerde is voor je eigen functioneren in een prestatiegerichte context, en voor de omgang met anderen in deze context.

Regulatief doel:

9. Je bent in staat je eigen leerproces vorm te geven.

Ingangseisen

Voor Kiesopmaat-studenten: na succesvolle aanmelding krijg je per mail informatie over de aan te leveren documenten.

Er zijn 10 plekken beschikbaar voor Kiesopmaat-studenten.

Literatuur

    • Weinberg, R. S., Gould, D. (2019). Foundations of sport and exercise psychology. Champaign: Human Kinetics Press (7e editie)
    • Van der Wouw, A. (2020). Leren Presteren. Arko Sports Media.

    Aangevuld  met  literatuur &  kennisclips die gedurende de minor worden aangereikt.

Rooster

Rooster wordt 2 weken voor aanvang van het onderwijs bekend gemaakt.

Contacttijd

  1. Methodologie (5EC)
    Hoorcollege 1x per week 150 min; 20 uur totaal; werkcolleges 2 uur/week, 28 uur totaal.

Toets 2 x 3 uur.

  1. Wetenschapsfilosofie: 4 EC

Hoorcollege  1x per week 150 min; 20 uur totaal; 2,5 uur/week; toets 3 uur.
Hiernaast is er contacttijd in de vorm van emailcontact/online en begeleiding.

  1. Statistiek 1: 4 EC
    Hoorcollege 2x per week 150 min; 40 uur totaal; 5 uur/week; toets 3 uur;
    Hiernaast is er contacttijd in de vorm van emailcontact/online en begeleiding.
  2. Keuze* tussen

    a. Statistiek 2 en SPSS: 8 EC
    Hoorcollege 2x per week 150 min; 40 uur totaal; 5 uur/week; toets 3 uur;
    Hiernaast is er contacttijd in de vorm van emailcontact/online en begeleiding.

    óf

    b. Etnografisch onderzoek en MAXQDA: 8 EC
    Hoorcollege 1x per week 150 min; 20 uur totaal; toets 3 uur;
    Hiernaast is er contacttijd in de vorm van emailcontact/online en begeleiding.
  1. Practicum en Academische Vaardigheden (9EC)

Onderzoeksdesign, Literatuur review 2 uur; Empirisch onderzoeksverslag 3 uur; Posterpresentatie 2uur.

Hiernaast is er contacttijd in de vorm van emailcontact/online en begeleiding.

  1. SLB en voorlichting doorstroom

Contacttijd in de vorm van emailcontact/online en begeleiding.

Aanwezigheid, hoewel niet verplicht, wordt sterk aangeraden om de vakken voldoende af te kunnen sluiten.

Toetsing

De 30 EC's zijn in deze minor verdeeld over kennisvakken, projectvakken en praktijkvakken. Alle vakken worden getoets met opdrachten.

Sport- en prestatiepsychologie: Het individu (5 EC)

Sport- en prestatiepsychologie: De Omgeving (5 EC)

Interventies in de sport- en prestatiepsychologie (5 EC)

Groepsdynamica in de sport- en prestatiepsychologie (5 EC)

Onderzoeksopdracht 1 (5 EC)

Onderzoeksopdracht 2 (5 EC)

Studenten kunnen alle vakken 1 keer herkansen binnen het semester.

Wanneer een student een onderdeel niet succesvol heeft afgerond in de onderwijsperiode waarin zij het onderwijs van de minor heeft gevolgd dan kan de student alsnog de minor afronden tijdens volgende onderwijsperiode(n) van de betreffende minor.

Wordt een minor niet meer aangeboden of is de inhoud van de minor herzien, dan biedt de opleiding in het daarop volgende studiejaar nog tweemaal de gelegenheid tot het afronden van de minor.

Aanvullende informatie

Vragen over de minor?
Contact Nicky Nibbeling: n.nibbeling@hva.nl 

Vragen over de Kies op Maat-procedure?
Contact Liesbeth Steenbeek, e.c.e.steenbeek@hva.nl

Na succesvolle aanmelding krijg je per mail informatie over de aan te leveren documenten.
Er zijn 10 plekken beschikbaar voor Kiesopmaat-studenten.

Aanmeldingen worden op volgorde van binnenkomst ondertekende leerovereenkomsten in behandeling genomen.